Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Noen sanger som kan anbefales at jeg prøver?

7516737[/snapback]

Prøv deg på Bloodhound Gang - The roof is on fire. Kjempekul sang som er latterlig enkel. Inneholder 4 akkorder totalt. Prøv også Nirvana - Come as you are soloen. Den er kjempenkel. Anbefaler at du titter litt på sangene på Freelicks.net

Angående ibanezen er den første en meget bra nybegynnergitar. Kroppen er i mahogny som låter mye bedre enn basswood og er mye lettere. Kanskje den er ikke så pen som 370DX, men det er en perfekt nybegynnergitar. Tremoloen er bare jalla, hvis du skal ha skikkelig tremolo se på Ibanez S-serie. Det er gode tremoloer. Dessuten har du neppe bruk for tremolo med mindre du skal spille Randy Rhoads, Steve Vai, Satch eller en annen litt uortodoks gitarist. Men begge er gode gitarer definitivt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for svar, men en som sa at jeg burde spille etter tablatur før akkorder. Hva mener dere om det?

Og en ting: på tabs, når det står som f.eks dette:

E|----6^8---4/5

Hva betyr det?

7520169[/snapback]

Bend tonen fra 6. bånd til 8. bånd (heltone) og slide fra 4 bånd til 5. bånd.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Takk for svar, men en som sa at jeg burde spille etter tablatur før akkorder. Hva mener dere om det?

Og en ting: på tabs, når det står som f.eks dette:

E|----6^8---4/5

Hva betyr det?

7520169[/snapback]

Dette innbiller jeg meg vi har gjennomgått en million ganger før her i tråden, men ettersom jeg ikke vet hvilke ord jeg skal bruke til å søke, så kan jeg likesågodt skrive det ned.

6^8 betyr at man holder en finger på sjette bånd, vrir den opp/ned helt til den når den samme tonen som åttende bånd. På en E-streng vil det si at man bender en B opp til en C. Hva som avgjør om man bender opp eller ned på halsen avgjør hvilken streng man skal bende. Fra den lyseste strenger (ofte betegnet som 'e') til den tredje (ofte betegnet som 'G') ville jeg ha bendet oppover. Fra det dypeste strengen (ofte betegnet som 'E') til den fjerde strengen (ofte betegnet som 'D') ville jeg ha bendet nedover.

Har jeg rett? Jeg roter noe helt forferdelig når det gjelder amerikansk og europeisk tonesystem. Det er A - B - H - C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G#, sant?.

4/5 svarer til en slide fra fjerde til femte bånd. På en E-streng vil det si at man slider fra en G# til en A.

Endret av Seian
Lenke til kommentar

7516737[/snapback]

Prøv deg på Bloodhound Gang - The roof is on fire. Kjempekul sang som er latterlig enkel. Inneholder 4 akkorder totalt. Prøv også Nirvana - Come as you are soloen. Den er kjempenkel. Anbefaler at du titter litt på sangene på Freelicks.net

Angående ibanezen er den første en meget bra nybegynnergitar. Kroppen er i mahogny som låter mye bedre enn basswood og er mye lettere. Kanskje den er ikke så pen som 370DX, men det er en perfekt nybegynnergitar. Tremoloen er bare jalla, hvis du skal ha skikkelig tremolo se på Ibanez S-serie. Det er gode tremoloer. Dessuten har du neppe bruk for tremolo med mindre du skal spille Randy Rhoads, Steve Vai, Satch eller en annen litt uortodoks gitarist. Men begge er gode gitarer definitivt

7520172[/snapback]

Den ekstra SC'en da? Eller har ikkje det så mye å si? :hmm:

BTW: Er det ZR tremoloen du mener er bra blant Ibanez'ene?

EDIT: Er det andre forskjeller på de gitarene enn treverket i body'en, stolen, den ekstra SC'en og strengelåsen?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

7516737[/snapback]

7520172[/snapback]

Den ekstra SC'en da? Eller har ikkje det så mye å si? :hmm:

EDIT: Er det andre forskjeller på de gitarene enn treverket i body'en, stolen, den ekstra SC'en og strengelåsen?

7520326[/snapback]

ZR Tremoloen er helt sinnsyk digg, så den anbefales sterkt av meg.. :) Den ser drit stilig ut også! Og ja, det er nok ZR tremoloen han mener på Ibanez sin S-serie. Mener alle de nye i S-serien har ZR tremoloen.

Lenke til kommentar

Den ekstra singlecoilen kan kanskje gi deg litt andre muligheter på lyd, men litt mer "vrient" dersom du ønsker å bytte pickups. Det finnes tusenvis av sett med dobble humbuckere, hvor mange har muligheten til å splittes til singlecoils. Så jeg ser ikke på den ekstra SCen som noen spesiell fordel.

Du vil ha bedre tone og (ikke minst!) bedre sustain med 321'en, samt enklere stemming, tuning og strengepåsetting. Tremolo kan kanskje være litt moro for en nybegynner, men neppe nødvendig. Relativt laber kvalitet på de i denne prisklassen også, etter min mening bør man ihvertfall opp på Egde3Pro eller en god lisensiert Floyd (ja, det finnes det også). Nevnte jeg at den er billigere og at den ser penere ut (i mine øyne, vel å merke i Royal Blue fargen da)?

Jeg ville med andre ord gått for 321. Du må vurdere hvor mye du vil ha tremolo. Et alternativ er kanskje å gå for 370 og evt blokke av tremoloblokka. Da vil du neppe merke spesielt stor forskjell mellom de to gitarene.

Lenke til kommentar
Den ekstra SC'en da? Eller har ikkje det så mye å si?  :hmm:

7520326[/snapback]

Jeg foretrekker ZR Tremoloen fordi den er veldig enkel å skifte strenger på og stemme. Å skifte strenger på den er veldig lett, nesten like lett som å skifte på en gitar med hardtail. Strengelåsen er beregnet for gitarer med tremolo. Min er det ihvertfall det på (Stemmer den aldri fordi gitaren holder veldig bra på stemmingen)

Min gitar har 2 humbuckere og singlecoil i midtposisjon. Med mindre du skal spille funk eller veldig clean (Det gjør jeg ganske ofte) så har du ikke så mye bruk for den. Humbuckerene gjør det meste av jobben. Singlecoil i middle egner seg ikke så godt for forvrengning med mindre den er veldig god. Singlecoilene til Ibanez er helt greie, men ikke optimale. Det er vel ikke så stor forskjell tror jeg. Begge er gode gitarer, men hvis jeg var deg ville jeg spart meg opp til en Ibanez S-serie. Det er rå gitar for pengene!

Lenke til kommentar

Jeg er ved å se etter en Les Paul gitar som en liten julepresang for meg selv. Jeg så i forkant av min reise fra Trondheim tilbake til Stavanger en flott gitar på Tre'45 med en rimelig pris for min lommebok i Trondheim som jeg lurer på om noen vet om finnes for salg på noen nettbutikk. Jeg fikk ikke notert meg modellen og prøver derfor å spore den ned med hva jeg husker av gitaren :)

post-87140-1166374056_thumb.jpg Denne SG-modellen har lik kroppstype som gitaren jeg så. Den hadde også humbuckere. Virket å ha klassisk Les Paul design.

Håper noen kan finne en nettbutikk med den for salg, evt et modellnavn eller nummer slik at jeg kan legge inn en bestilling hos en lokal butikk.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Ayeh, aayeh, AAAAAAAYEAH! =D

*Fine Bilder*

1983 Fender JV Squier Stratocaster '62RI

AAAAYEAH!

7521314[/snapback]

AiAi!

Den var digg da! Kult med slitte gitarer! Hvordan er den å spille på?

Har en nesten lik selv bare at det er Fender også er den helt ny...

Lenke til kommentar
Jeg er ved å se etter en Les Paul gitar som en liten julepresang for meg selv. Jeg så i forkant av min reise fra Trondheim tilbake til Stavanger en flott gitar på Tre'45 med en rimelig pris for min lommebok i Trondheim som jeg lurer på om noen vet om finnes for salg på noen nettbutikk. Jeg fikk ikke notert meg modellen og prøver derfor å spore den ned med hva jeg husker av gitaren :)

post-87140-1166374056_thumb.jpg Denne SG-modellen har lik kroppstype som gitaren jeg så. Den hadde også humbuckere. Virket å ha klassisk Les Paul design.

Håper noen kan finne en nettbutikk med den for salg, evt et modellnavn eller nummer slik at jeg kan legge inn en bestilling hos en lokal butikk.

På forhånd takk :)

7521924[/snapback]

Det ser ut som en Gibson SG Angus Young Signature :)

Lenke til kommentar
Ayeh, aayeh, AAAAAAAYEAH! =D

*Fine Bilder*

1983 Fender JV Squier Stratocaster '62RI

AAAAYEAH!

7521314[/snapback]

AiAi!

Den var digg da! Kult med slitte gitarer! Hvordan er den å spille på?

Har en nesten lik selv bare at det er Fender også er den helt ny...

7521992[/snapback]

Har ikkje fått den i hus enda, men halsen skal vere tilnerma moderne C-shape og pickupane som står i skal visstnok vere Fat 50's.

Begynner å bli ein skjeldenheit desse, det er ein Fender Japan Vintage, ikkje Squier slik vi kjenner merket i dag. Fender tok desse ut av produksjon fordi dei var betre enn dei amerikanske modellane til halve prisen og pressa omtrent amerikanarane ut av markedet. Derfor vart det slutt på produksjonen av "high-end"-gitarer i Japan og Squier vart omgjort til lisensierte billigmodellar av Fender. =( (Meiner dette skjedde rundt 84-85. TWFA veit sikkert meir her.) Ein kan få tak i Japan gitarer med Fender-logo i dag, men desse er ikkje like gode som dei som vart laga før midten av 80-talet (med Squier-logo) No ligg dei ein stad mellom Mex og US Fender, men er fortsatt veldig gode instrument til prisen. Ergo må du i dag opp i dei dyraste serieproduserte US modellane, og kanskje opp på customshop-nivå for å få ein like godt samansatt eller lik Fender i dag. \o/

Eg trur rett og slett at Fender betalte Japanarane for godt. =|

Høg betaling = fornøyde japanarar, fornøyde japanarar = kjempebra arbeid.

Fornøyde amerikanarar = bli ferdig på jobben først.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...