Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Heisann, gitarister!

Etter en tråd om at jeg skal få meg en ny hobby har jeg nå begynt å vri hodet mot gitar.

Som jeg skrev i den tråden, hører jeg mye på musikk der gitar er et veldig viktig element. Det jeg da lurer på, er det vanskelig å lære seg å spille gitar?

Må man øve mange, mange timer hver dag?

Og krever det mye kunnskap av den som skal lære seg å spille?

Hva er best av kasse og elgitar å starte med?

Kristian ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det vanskelig å lære seg å spille gitar?

Nei, men man klarer ingenting uten å øve, prøve og feile.

Må man øve mange, mange timer hver dag?

Nei, men det lønner seg å øve litt hver dag.. hvertfall i begynnelsen.

Og krever det mye kunnskap av den som skal lære seg å spille?

Du burde ha hørt orginalene av sangene du skal spille, slik at du veit hvordan den går.

Hva er best av kasse og elgitar å starte med?

Smaksak, men er lettest å gå fra kasse til el, en omvendt.

Lenke til kommentar

Gå for et Zakk Wylde eller Kerry King sett. Har selv emg i min gitar og jeg angrer ikke. Lett å sette sammen også. Fjern alt det gamle drittet, sett i de nye pickupene, potene og "output jacken". Output jacken må loddes på, eller er det plug and play så vidt jeg husker.

Men dersom det er et spesiellt sound du er ute etter tror jeg egentlig du får mer utav en effektpedal. Et tips fra meg er å prøve en gitar med emg mikker før du kjøper. Er litt delte meninger angående lyden fra emger, ikke alle som synes det høres like bra ut.

Lenke til kommentar

Lagde en egen tråd, men tenkte jeg skulle post her og:

Jeg har spilt trommer i mange år og kan også litt piano, tenkte jeg skulle prøve meg på gitar. Men, jeg kan altså ingenting. Har en akustisk gammel Ibanez og en Squire tele (tror det er det er hvertfall), men har aldri rørt dem!

Hva bør jeg fokusere på? Hva burde jeg lære først? Hvordan? Generelle tips?

Takker for alle svar :)

NB: Det beste er nok å ta gitartimer, men det har jeg hverken tid eller penger til.

Lenke til kommentar

Om du vil spille med plekter eller ei er opp til deg selv. Selv liker jeg ikke å spille med fingrene og takler ikke å ha lange negler på fingrene, derfor spiller jeg med plekter. Vil tro at, uten å ha prøvd det, palm-muting og artificial harmonics er relativt stress uten plekter.

Men, prøv begge deler og se hva du liker best. Prøv gjerne forskjellige typer og tykkelser på plekterene for å finne det du liker best.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Har problemer med å velge mellom to gitarer, Ibanez RG321MH og RG370DX. Noen som kan hjelpe? Den skal mest sannsynlig kobles på en Roland Cube. Har allerede fått litt hjelp, men vil ha litt flere meninger. Her er infoen fra Ibanez' side.

321MH

SPEC

neck type 3pc Wizard II neck

body Mahogany body

fret Jumbo frets

bridge Fixed bridge

neck pu IBZ INF3 (H) neck pu

bridge pu IBZ INF4 (H) bridge pu

370DX

SPEC

neck type 3pc Wizard II neck

body Basswood body

fret Jumbo frets

bridge Edge III bridge

neck pu IBZ INF3 (H) neck pu

middle pu IBZ INFS3 (S) mid pu

bridge pu IBZ INF4 (H) bridge pu

321MH er lettere, men den er styggere og mangler en SC som 370DX har. 370DX er tyngre, penere, har en SC som 321MH mangler, har tremolo med strengelås, men er vanskeligere å skifte strenger på.

321MH:

rg321mh_wk-1m-02_mamut_stor.jpg

370DX:

rg370dxbk_mamut_stor.jpg

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Noen sanger som kan anbefales at jeg prøver?

7516737[/snapback]

Jeg Anbefaler Johnny Cash - Hurt

link: http://ultimate-guitar.com/tabs/j/johnny_c...rt_ver3_crd.htm

Hør på sangen finn takten spill akordene(hvis du er i tvil på akkorden så putt musa over der det står f.eks Am så vi du se oppstillingen på fingrene,

og så etterhvert kan du prøve deg på Finger spillet. som du kan høre og så prøve deg fram til, blir litt vanskelig å forklare hvordan :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...