Minus Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Heisann, gitarister! Etter en tråd om at jeg skal få meg en ny hobby har jeg nå begynt å vri hodet mot gitar. Som jeg skrev i den tråden, hører jeg mye på musikk der gitar er et veldig viktig element. Det jeg da lurer på, er det vanskelig å lære seg å spille gitar? Må man øve mange, mange timer hver dag? Og krever det mye kunnskap av den som skal lære seg å spille? Hva er best av kasse og elgitar å starte med? Kristian Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 er det vanskelig å lære seg å spille gitar? Nei, men man klarer ingenting uten å øve, prøve og feile. Må man øve mange, mange timer hver dag? Nei, men det lønner seg å øve litt hver dag.. hvertfall i begynnelsen. Og krever det mye kunnskap av den som skal lære seg å spille? Du burde ha hørt orginalene av sangene du skal spille, slik at du veit hvordan den går. Hva er best av kasse og elgitar å starte med? Smaksak, men er lettest å gå fra kasse til el, en omvendt. Lenke til kommentar
Wyldelife Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Du kan velge hvor mye du vil øve på gitar, det er best å starte på kasse, lære seg de basiske grepene, for å så lære sge plekter teknikk, og diverse på EL'en hvis du vil PS; Vil fortsatt ha svar på mitt spørdsmål om EMG til Ibanez, er veldig i tvil her, please! Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Gå for et Zakk Wylde eller Kerry King sett. Har selv emg i min gitar og jeg angrer ikke. Lett å sette sammen også. Fjern alt det gamle drittet, sett i de nye pickupene, potene og "output jacken". Output jacken må loddes på, eller er det plug and play så vidt jeg husker. Men dersom det er et spesiellt sound du er ute etter tror jeg egentlig du får mer utav en effektpedal. Et tips fra meg er å prøve en gitar med emg mikker før du kjøper. Er litt delte meninger angående lyden fra emger, ikke alle som synes det høres like bra ut. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Lagde en egen tråd, men tenkte jeg skulle post her og: Jeg har spilt trommer i mange år og kan også litt piano, tenkte jeg skulle prøve meg på gitar. Men, jeg kan altså ingenting. Har en akustisk gammel Ibanez og en Squire tele (tror det er det er hvertfall), men har aldri rørt dem! Hva bør jeg fokusere på? Hva burde jeg lære først? Hvordan? Generelle tips? Takker for alle svar NB: Det beste er nok å ta gitartimer, men det har jeg hverken tid eller penger til. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Du bør lære tabulatur->akorder->noter. Det finnes mange bra bøker der du lærer litt etter litt. En av mange er "Gitarboka" av Bjørn Schandy. Bare øv,øv og øv Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Takk for svar, fant ut at jeg ville lære gitar plutselig da jeg satt å hørte på Hollow Years, så fant tabs til den. Er det dumt å prøve seg på den soloen i starten? Er det vanskelig? Og bør jeg bruke plekter? Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Plekter er smakssak som så mye annet. Jeg spilte masse med plekter i starten(som forøvrig ikke er så lenge siden), men har gått helt bort fra det. Mye lettere å spille med fingrene, spesielt ved mer kompliserte sanger. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Ok, får prøve litt begge deler. Andre tips? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Om du vil spille med plekter eller ei er opp til deg selv. Selv liker jeg ikke å spille med fingrene og takler ikke å ha lange negler på fingrene, derfor spiller jeg med plekter. Vil tro at, uten å ha prøvd det, palm-muting og artificial harmonics er relativt stress uten plekter. Men, prøv begge deler og se hva du liker best. Prøv gjerne forskjellige typer og tykkelser på plekterene for å finne det du liker best. Endret 16. desember 2006 av EvenT Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Har problemer med å velge mellom to gitarer, Ibanez RG321MH og RG370DX. Noen som kan hjelpe? Den skal mest sannsynlig kobles på en Roland Cube. Har allerede fått litt hjelp, men vil ha litt flere meninger. Her er infoen fra Ibanez' side. 321MH SPEC neck type 3pc Wizard II neck body Mahogany body fret Jumbo frets bridge Fixed bridge neck pu IBZ INF3 (H) neck pu bridge pu IBZ INF4 (H) bridge pu 370DX SPEC neck type 3pc Wizard II neck body Basswood body fret Jumbo frets bridge Edge III bridge neck pu IBZ INF3 (H) neck pu middle pu IBZ INFS3 (S) mid pu bridge pu IBZ INF4 (H) bridge pu 321MH er lettere, men den er styggere og mangler en SC som 370DX har. 370DX er tyngre, penere, har en SC som 321MH mangler, har tremolo med strengelås, men er vanskeligere å skifte strenger på. 321MH: 370DX: Endret 16. desember 2006 av Pusur1993 Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Jeg liker nå ikke Ibanez i det hele tatt, men om jeg skulle velge hadde det blitt den øverste. Tremolo er oppskrytt! Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Noen sanger som kan anbefales at jeg prøver? Lenke til kommentar
Wyldelife Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hva er tremolo egentlig? Hva gjør den? Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Tremolo er den spaken. Den gjør at man endrer tonen, hvor mye kommer vel litt ann på hver enkelt gitar. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Noen sanger som kan anbefales at jeg prøver? 7516737[/snapback] Let It Be med Beatles. Der er akordene G->D->Em->C->G->D->C Lenke til kommentar
the_odd Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Noen sanger som kan anbefales at jeg prøver? 7516737[/snapback] Jeg Anbefaler Johnny Cash - Hurt link: http://ultimate-guitar.com/tabs/j/johnny_c...rt_ver3_crd.htm Hør på sangen finn takten spill akordene(hvis du er i tvil på akkorden så putt musa over der det står f.eks Am så vi du se oppstillingen på fingrene, og så etterhvert kan du prøve deg på Finger spillet. som du kan høre og så prøve deg fram til, blir litt vanskelig å forklare hvordan Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Har dere noen forslag til en rolig samt trist sang jeg kan lære meg? Som man kjenner igjen når man hører den. Helst litt enkel, driver å lærer og spiller for øyeblikket. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Tuesdays Gone kan være noe? Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Takk for svar, men en som sa at jeg burde spille etter tablatur før akkorder. Hva mener dere om det? Og en ting: på tabs, når det står som f.eks dette: E|----6^8---4/5 Hva betyr det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå