Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Nope, men får ikkje sendt den tilbake, måtte ta special super duper order fra fabrikken. ;...PPPDD

Når eg tenker meg om kan eg beholde telen hvis eg får solgt Ibanezen. 2 tullingar som har trekt seg på den no. Den eine fordi han ikkje fikk lov av mora si. =((

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på en ting. På Top Gun Theme-melodien er det en jævlig grell gitar. Kan å spille den, men får ikke den lyden ut av effektboksen min. Noen idé hva man kan finne på?

7494410[/snapback]

Tja, identisk lyd vil nok være ganske vanskelig å få til (og ganske unødvendig IMO). Men jeg fikk noe i den duren med Boss OD-1, litt delay, piittelitt reverb og midtpos på humbuckerene. EMG-81/85 og Marshall. Legg merke til hvordan vibrato og tremolo blir brukt i sangen, spillingen har også stor effekt på hvordan ting låter!

Vanskelig å skulle si noe om hvordan du skal sette opp ting for å få til slik lyd, men humbucker med middels høy vreng av rocketypen er ihvertfall en ledetråd, så får du finne resten av veien selv ;) Hva er galt med lyden du har nå iforhold til det du ønsker?

Lenke til kommentar
Ca 457.

Dei fleste med litt logisk sans som er litt fingernemme burde få det til.

Det kan berre ta forferdeleg lang tid til dei første gangene. Få dei til å vise deg der du køper gitaren.

7494859[/snapback]

Hva mener du med 457?

Har lest et sted at man må kutte ball-end'ene på nye strenger som skal i tremolosystem, stemmer det?

EDIT: Fått svar fra Kulturskolen at eg kan melde meg på til gitarkurs nå i vår rett etter jul, og det beste er, lokalet er 200 M fra der eg bor :w00t: Men eg må låne den klassiske gitaren til onkelen min, de har visst ikkje utleie av gitarer.

EDIT2: Ser at Roland sine cube har kommet i nye versjoner(15x, 20x og 30x). Noen som vet om de er noe å satse på i forholdt til de gamle? er noen hundrelapper dyrere.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Spørsmål:

7491923[/snapback]

Nix. Å "stemme i G", oså kalt "open G" betyr å stemme slik at når du slår an en akkord med alle strengene åpne, får du en G-dur akkord, altså en kombinasjon av tonene G, H og D.

Standard stemming er EADGHE. For å få en Open G stemmer du den høye og lave E-strengen ned to halvtoner til D, og A-strengen ned to halvtoner til G. Da får du stemmingen DGDGHD.

Da spiller du normalt med G-en i bunn, og har den dypeste strengen til å gi noen toner nedenfor når det trengs i visse harmonier. Hvis du bare skal spille Stones-licks kan du fjerne den strengen helt, det gjør Keith Richards.

Geir :)

7493352[/snapback]

Flott, da ble man litt klokere denne kvelden og. Takk for hjelp. :thumbup:

np: The Doors

Lenke til kommentar
Har lest et sted at man må kutte ball-end'ene på nye strenger som skal i tremolosystem, stemmer det?

Det stemmer nok.

EDIT: Fått svar fra Kulturskolen at eg kan melde meg på til gitarkurs nå i vår rett etter jul, og det beste er, lokalet er 200 M fra der eg bor :w00t: Men eg må låne den klassiske gitaren til onkelen min, de har visst ikkje utleie av gitarer.

Har du meldt deg på akustisk eller el?

Jeg lånte en kjip les paul (spiller på lysverk-huset i byn) en gang jeg røk en streng, men i prinsippet skal eleven stå for instrument selv. Du kan uansett høre om det er mulig med utlån et par ukers tid inntil du har skaffet deg eget instrument.

EDIT2: Ser at Roland sine cube har kommet i nye versjoner(15x, 20x og 30x). Noen som vet om de er noe å satse på i forholdt til de gamle? er noen hundrelapper dyrere.

x-modellene har innebygget tuner, "dyna amp" og "power squeezer" - hva nå dette er, ellers tipper jeg det er henholdsvis mye det samme som tidligere (jeg og Satrucci har diskutert litt her).

Lenke til kommentar

Fikk beskjed av Kulturskolen at etter 1. januar kan eg melde meg på for vårsemesteret, så da melder eg meg på da. Er akkustisk ja, sa jo eg skulle låne onkelen min sin klassiske gitar ;) Låne i noen uker er liten vits i, eg skal nok kjøpe meg el-gitar når eg skal kjøpe(dvs. når eg har nok penger, og faren min går med på å spleise 50-50 eller bedre. Det eg har sett litt på kommer på 6000 for gitar og forsterker, men så er det jo kabel, gig-bag, stativ, kabler, tuner, kanskje noen reserve strenger osv).

BTW: Noen andre her som har giddet å lese alle sidene? :p

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Er så fornøyd med denne tråden at eg besluttet å ha mitt inlegg nr. 800 her :w00t: Men for å unngå spam så får eg vel komme med et skikkelig innlegg :p

Er det noen som vet om det er stor forskjell på akkustisk- og el-gitar kurs på Kulturskolen?

EDIT: To n feil i samme tekst, eg er visst trøtt, eller kanskje eg bare er i sjokk etter å ha oppdaget at eg faktisk fikk bra på tentamen :w00t:

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Hei. Har problemer med å stemme den elektriske gitaren min.

Det er en veldig billig gitar kjøpt for 5 år siden.

Jeg er sikker på at det ikke er jeg som ikke stemmer riktig. Har prøvd med gitarstemmer og alt, men strengene vil bare ikke stemme overens.

Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det er stor forskjell på akkustisk- og el-gitar kurs på Kulturskolen?

Ja, det var derfor jeg spurte. Jeg har spilt til sammen ca 5 år akustisk og 3 år el i kulturskolen - det er altså mulig å bytte, men helt i nybegynnerstadiet er det kanskje greit å starte med akustisk. Det er helt klart forskjell på hva som blir spilt: på akustisk spilte jeg stort sett klassisk musikk av komponister som Ferdinando Carulli, Ferdinando Sor og så videre, som fantes i en lærebok jeg hadde. Jeg har vært innom i snitt mer enn en ny lærer per år den tiden jeg spilte akustisk og kan meddele at om du har vært så heldig å få Tino Andersen til lærer, så bør du absolutt tenke deg nøye om dersom du misliker det som spilles, før du evt. skulle finne på å slutte (jepp, jeg syntes også det var ganske kjedelig, men mest fordi jeg hadde null motivasjon i utgangspunktet). Du kan alltids være med å bestemme selv hva slags musikk som skal spilles.

På elektrisk disiplin spilles mer moderne musikk, og samspill er en del av læreplanen (samspill er også mulig på akustisk som en del av et gitarorkester, men det er en helt annen bransje og dessuten stilles det visse inntakskrav til dette gitarorkesteret). På elektrisk disiplin er det snakk om samspill (band) med flere instrumenter, hovedsaklig el-gitar, el-bass, trommer og vokal (min gruppe består av 2 gitarister inkl. meg selv, 2 bassister, en trommis og en vokalist som dog ikke er helt permanent).

På akustisk legges det vekt på sittestilling og holdning (og sikkert endel mer men jeg kom aldri så langt med min mangel på øving), mens elektrisk disiplin fokuserer på teknikk som er mer typisk for elektrisk gitar, tone-/skalateori osv.

Dette er ihvertfall min oppfatning av forskjellen på de to disiplinene. Mye kan ha endret seg siden jeg gikk akustisk, og jeg hadde en helt annen holdning til akustisken enn jeg har til elgitar nå, noe jeg forsåvidt angrer litt på. Jeg spiller fortsatt litt klassisk på akustisken innimellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...