Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått "Coffin Casen" min. Jeg valgte en modell som ikke var alt for harry. Svakt diamantformet med sort plysj-interiør :) Passer som en hanske til Sg'en min.

Kassen er låsbar, holder god kvalitet og har et relativt stort "hemmelig rom" hvor man kan legge plekter, reim og kanskje en liten pedal eller to.

Sikkert mange som mener den er harry? :p

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476
Foran, ja. Dersom du har rosewood-hals. Lønnehalsar skal ikkje oljast.

7487240[/snapback]

Så sannsynligvis er det ikke noe problem for meg? Hakke peiling på hva gitaren er laget av ...

Lenke til kommentar
Foran, ja. Dersom du har rosewood-hals. Lønnehalsar skal ikkje oljast.

7487240[/snapback]

Så sannsynligvis er det ikke noe problem for meg? Hakke peiling på hva gitaren er laget av ...

7488194[/snapback]

Lønn gripebrett er som oftest (alltid) lakkert, så da trenger du ikke tenke på å olje. En hals med palisander (rosewood) gripebrett er aldri lakkert og trenger olje fra tid til annen. For ordens skyld, lønn er et lyst treverk (samme slag som selve halsen), mens palisander er mørkt.

Om du ikke får tak i sitronolje er teakolje et aldeles utmerket alternativ. (Teakolje får du på en hvilken som helst Rema eller Coop, og koster en brøkdel av det "spesial-olje-for-gripebrett" kan koste i faghandelen.

Lenke til kommentar

Okok.

Jeg kjøpte meg en splitter ny Les Paul Epiphone Studio på Tre45 i Trondheim på lørdag. Den kostet 4195,-. Har spilt en god del på den siden, men i kveld skjedde noe utenkelig.

Jeg skulle dytte bort et stol, og da skle gitaren fra fanget mitt og i gulvet. Har et mykt teppe, så jeg tenkte at det gikk forhåpentligvis bra. Men det som skjedde var at gitaren kom borti dørterskelen (?) slik at halsen KNAKK. WTF?

Har såklart tatt vare på kviteringen, og pappa skal inn til Trondheim i morgen, så han skal ta med gitaren til Tre45.

Noen som vet hva de kommer til å si?

Må jeg kjøpe en helt ny gitar, for helt egne penger?

Eller får jeg dekt en viss del?

Håper på det beste, for dette har jeg ikke penger til.

-Kinda depressed freshman.

Edit: Leif

Endret av BrageC
Lenke til kommentar
Du må nok belage deg på å kjøpe en ny, det at gitaren knekker nr den detter i bakken er ikke noen svakhet i produksjonen. Halsene på Gibson er ganske skjøre da de er ganske kraftig bøyd  :)

7488678[/snapback]

Det var en Epiphone ikke Gibson, vet ikke om halsene er noe sterkere eller svakere på de men... Det var ihvertfall ike så fælt at den knakk som hvis det skulle hvert en Gibson.

Men det er fælt forde. Knakk min første gitar på vei hjem fra skolen... Ikke en opplevelse jeg unner noen, det er ikke noe morsomt... :no:

Lenke til kommentar
*snip*

7488372[/snapback]

Dessverre eit velkjent fenomen på slike halsar (Gibson type). Det går an å fikse, men det kostar litt. Det kjem av at vinkelen på hodet er ganske kraftig (17grader) og at halsen er i eitt stykke tre som gjer den ganske skjør. Gibson prøvde å begynne å lage "oppdelte" halsar for leenge sidan, men fansen protesterte og påstod at dei ikkje låt like bra som dei gamle, derfor gikk dei tilbake. Sprøtt.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Var på Musikk Magazinet i dag og så litt på gitarer. Snakka litt med en fyr der, tror kanskje det var han som har ansvar for reperasjoner der?

Uannsett, så kom han med noen forslag til min prisklasse og fant no frem noen gitarer. Prøvde da en Ibanez Rg-370DX og en Rg-321MH på en Roland Cube 30. Fantastisk fin forsterker, tror eg skal kjøpe meg en slik en, masse tøffe effekter og god lyd.

Iallefall så ble eg litt i tvil, begge gitarene var veldig flotte, hovedforskjellen er vel at den ene har Edge 3 tremolo mens den andre har fast stol. Han nevnte det at strengeskifte på flytende stol kan være litt vanskelig, derfor mente faren min at den med fast stol var litt greiere. Eg personlig syns det er litt tøft med tremolo, men så var det det med strengeskifte og slikt da :hmm: Er det noen som har noen innspill å komme med? Åja, det holdt eg nesten på å glemme, den med fast stol var litt lettere, noe eg syns var litt positivt.

Kom gjerne med innspill til andre gitarer også, men ikkje over 5K ;)

7486164[/snapback]

Noen andre enn Gersen som har noe å si?

Lenke til kommentar

Hei, har et spørsmål. Har ikke fått somla meg til en gitar ennå men er på vei, satt av 2500 fra lønninga denne månden. Så sitter å leser og lærer litt nå om dagen. Jeg har en gitar-stemmeboks sak hjemme som jeg har testa.

Vis man skrur den på og tar og trykker på guitar og stemmer etter den. Da er den "standarstemt" vet ikke om det heter det. Den høres ihvertfall stemt ut. Vis man skal stemme den i G da, stemmer man alle strengene til G?

Klemmer

Lenke til kommentar
Hei, har et spørsmål. Har ikke fått somla meg til en gitar ennå men er på vei, satt av 2500 fra lønninga denne månden. Så sitter å leser og lærer litt nå om dagen. Jeg har en gitar-stemmeboks sak hjemme som jeg har testa.

Vis man skrur den på og tar og trykker på guitar og stemmer etter den. Da er den "standarstemt" vet ikke om det heter det. Den høres ihvertfall stemt ut. Vis man skal stemme den i G da, stemmer man alle strengene til G?

Klemmer

7491923[/snapback]

Nix. Å "stemme i G", oså kalt "open G" betyr å stemme slik at når du slår an en akkord med alle strengene åpne, får du en G-dur akkord, altså en kombinasjon av tonene G, H og D.

Standard stemming er EADGHE. For å få en Open G stemmer du den høye og lave E-strengen ned to halvtoner til D, og A-strengen ned to halvtoner til G. Da får du stemmingen DGDGHD.

Da spiller du normalt med G-en i bunn, og har den dypeste strengen til å gi noen toner nedenfor når det trengs i visse harmonier. Hvis du bare skal spille Stones-licks kan du fjerne den strengen helt, det gjør Keith Richards.

Geir :)

Lenke til kommentar
Bilde bilde bilde kthx.

7492691[/snapback]

Har ikkje sett den sjølv eingang.

JV 1983 Strat Olympic White, heilt nedslitt. Mao. den ultimate finishen, skitten, gul og jævlig. =D Men har fortsatt muligheit til å ombestemme meg. Frykter litt for at eg blir nødt til å gjere det pga. pengane. Men får eg solgt Telen igjen for 5000,- beholder eg den sikkert.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Bilde bilde bilde kthx.

7492691[/snapback]

Har ikkje sett den sjølv eingang.

JV 1983 Strat Olympic White, heilt nedslitt. Mao. den ultimate finishen, skitten, gul og jævlig. =D Men har fortsatt muligheit til å ombestemme meg. Frykter litt for at eg blir nødt til å gjere det pga. pengane. Men får eg solgt Telen igjen for 5000,- beholder eg den sikkert.

7493927[/snapback]

Har du ikke kjøpt Telen nå nylig? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...