tom waits for alice Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Strenger skifter jeg når jeg føler for det, eller når de ryker. Strenger blir selvsagt utspilt og mister klangen, men så lenge det bare er du selv som skal høre på det spiller det mindre rolle enn om de skal brukes på gig eller plate. Bruker selv mye Elixir-strenger siden de beholder klangen lenger. Det betyr litt når man har mange gitarer og ikke ønsker et altfor stort strenge-budsjett. (Og ikke synes det er den morsomste jobben i verden å skifte dem.) Gamle strenger plager meg mer på akustisk gitar, siden effekten de har på tonen er mer direkte hørbar. Geir Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Eg klarer ikkje å spele på ein gitar med dårlige, ekle strenger som låter dårlig. Blir berre demotivert og lei av å øve av det. Spesielt på akustisk som TWFA seier. Men prøv Martin sine strenger til akustiske stålstrengsgitarer. Dei låter berre heilt mongobra. Lenke til kommentar
Wyldelife Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Visste ikke hvordan jeg skulle "vaske" strengene før, de ble rustene og skitene Nå kan jeg det, og de beholder glansen de hadde da de ble kjøpt Har spillt solid over 30 timer, og jeg merker ikke at klangen er borte, altså Endret 12. desember 2006 av Fanta Boy Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Å tørke skitt av strengene av og til hjelper på levetida, og dei ser kanskje like reine ut, men klangen har garantert dødd littegrann på seg. Det beste å gjere er faktisk å koke strengene (ikkje strenger med coating, den blir ødelagt). Då får du renska strengene heilt og dei held mykje lenger sjølv om dei aldri blir like gode som nye. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Var på Garage i Bergen i går og spilte avslutningskonsert med kulturskolen, der preiket jeg litt med en gammel fyr som virket å ha peiling - en gammel kar ved navn Dennis, tynn i håret, som jeg ikke ser bort ifra at Geir mer eller mindre kjenner Uansett, han gikk med lommelykt og kikket på serienumrene på alle gitarene, og når han kom til min la han ut om treverket i halsen og lakkeringsprosessen til gitarkroppen og om grønnfarget asbest i gripebrett fra 70-tallet (min er 95-mod. og det var han klar over). Vel, poenget her var at han anbefalte meg å kjøpe en eller annen slags sitronolje på apoteket for å rense gripebrettet. Jeg vasket det med vann og klut for et par dager siden da jeg skiftet strenger, men det holdt ikke sa han, skiten kommer tilbake med en gang og setter seg som stalagtitter under strengene. Kanskje det er en ide å prøve (og husk å skifte strenger litt oftere enn annenhvert år)? edit: Erelend var også der, kanskje du husker mer av hva han sa? Endret 12. desember 2006 av surbz00r Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Nei, jeg husker ikke så mye mer en det du sa. Men man måtte huske at den oljen fordampet fort og at man bare tok 4-5 bånd i gangen. Off-topic: da jeg lagde denne brukeren klarte jeg faktisk å skrive feil derfor ble det Erelend Edit: og ja, den oljen forebygget skitt i tillegg til å rense... Endret 12. desember 2006 av Erelend Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Vel, poenget her var at han anbefalte meg å kjøpe en eller annen slags sitronolje på apoteket for å rense gripebrettet. Jeg vasket det med vann og klut for et par dager siden da jeg skiftet strenger, men det holdt ikke sa han, skiten kommer tilbake med en gang og setter seg som stalagtitter under strengene. Kanskje det er en ide å prøve (og husk å skifte strenger litt oftere enn annenhvert år)? edit: Erelend var også der, kanskje du husker mer av hva han sa? 7484411[/snapback] Hvis du har gripebrett i rosentre bør du sette det inn med sitronolje minst ein gang i halvåret. Å vaske det med vatn er absolutt ikkje bra, då det kan tørke inn og i verste fall slå sprekker. Edit: Bruk Dunlop Lemon Oil. Endret 12. desember 2006 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Min far har en fender med rosentre i gripebrettet. Har hatt den i over 10 uten å gjøre en skit... Ingen tegn tegn til sprekker eller liknende.... Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvis han ikkje har gjort noko som helst med den på 10år skal eg vedde på at gripebrettet er knusk tørt og begynner å bli ganske så lyst. Dårlig vedlikehold kaller ein slikt. Ein gitar trenger kjærlighet. Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 pøh... bare kosmetikk, lyden som teller, så lenge den er god å spille på og lyder bra så driter jeg i om gripebrettet er blitt lysere... Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Og du trur at når gripebrettet tørker inn så har det kun kosmetisk betydning? Think again, langt derifra. Å ta livet av halsen har du lite lyst til. Den er ein minst like viktig ressonator for lyden som sjølve gitarkroppen. Hvis halsen er heilt tørr skal det ikkje meir til enn eit litt kraftig omslag i luftfuktigheit før det går til helvete og heile halsen er ubrukelig. Der er faktisk litt arbeid å eige ein gitar, tru det eller ei. Den MÅ ha jevnlig vedlikehold for å holde seg bra. Late folk.... Endret 12. desember 2006 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvordan er den beste måten å sette inn gripebrettet med olje? Klut/fille og gnukke ett bånd ad gangen? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Var på Musikk Magazinet i dag og så litt på gitarer. Snakka litt med en fyr der, tror kanskje det var han som har ansvar for reperasjoner der? Uannsett, så kom han med noen forslag til min prisklasse og fant no frem noen gitarer. Prøvde da en Ibanez Rg-370DX og en Rg-321MH på en Roland Cube 30. Fantastisk fin forsterker, tror eg skal kjøpe meg en slik en, masse tøffe effekter og god lyd. Iallefall så ble eg litt i tvil, begge gitarene var veldig flotte, hovedforskjellen er vel at den ene har Edge 3 tremolo mens den andre har fast stol. Han nevnte det at strengeskifte på flytende stol kan være litt vanskelig, derfor mente faren min at den med fast stol var litt greiere. Eg personlig syns det er litt tøft med tremolo, men så var det det med strengeskifte og slikt da Er det noen som har noen innspill å komme med? Åja, det holdt eg nesten på å glemme, den med fast stol var litt lettere, noe eg syns var litt positivt. Kom gjerne med innspill til andre gitarer også, men ikkje over 5K Endret 13. desember 2006 av Pusur1993 Lenke til kommentar
Gersen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Selvfølgelig kan det være vanskelig å skifte strenger på en gitar med tremolosystem, i begynnelsen, men det lærer du jo etter hvert, som alt annet. Må si jeg ikke har hørt så alt for mye bra om Edge 3, men har ingen kjennskap til det selv. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvordan er den beste måten å sette inn gripebrettet med olje? Klut/fille og gnukke ett bånd ad gangen? 7485640[/snapback] Først gnukker og vasker du med oljen slik at all skiten forsvinner, så setter du det inn med godt med olje, tørker av alt det overflødige, ventar nokre timar, så gjentar du heilt til treverket er metta. Og la det tørke skikkelig før du setter på nye strenger. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Kom gjerne med innspill til andre gitarer også, men ikkje over 5K 7486164[/snapback] Imho trenger ingen begynnarar tremolo, ingen klarer å bruke den skikkelig uansett. I tillegg er ein gitar med fast stol lettare å ha med å gjere. Min ettøring til deg i dag. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Satt idag å trykket på en knapp på min Tuner (Korg Chromatic Tuner) og forandret "hz". Etter det har gitaren blitt veldig ustemt etter at jeg brukte den. Lurer på hva den HZ måleren skal stå på, så ikke gitaren blir så sur, står 435Hz Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Den skal stå på 440 Hz. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hvordan er den beste måten å sette inn gripebrettet med olje? Klut/fille og gnukke ett bånd ad gangen? 7485640[/snapback] Først gnukker og vasker du med oljen slik at all skiten forsvinner, så setter du det inn med godt med olje, tørker av alt det overflødige, ventar nokre timar, så gjentar du heilt til treverket er metta. Og la det tørke skikkelig før du setter på nye strenger. 7486809[/snapback] Høres kanskje skikkelig dumt ut men... Det er bare foran på gripebrettet man skal ta den sitronoljen? Ikke over hele halsen? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Foran, ja. Dersom du har rosewood-hals. Lønnehalsar skal ikkje oljast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå