tom waits for alice Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Var opp klokka sånn cirka grytidlig i morges for å by på en ebay-auksjon. Det var et S-1 oppsett til strat-prosjektet mitt. (Fender vil ikke selge dem løse til andre enn egne kunder for reparasjon, men på ebay får man det meste...) Desverre var det en som ville ha den mer enn meg, så mitt bud var ikke høyt nok. Men det er en ny auksjon om et par dager, så da prøver vi igjen. Geir 7334907[/snapback] Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg kontaktet selger etter auksjonen og hun hadde en til liggende som hun ikke hadde lagt ut for salg ennå. Og hun la den ut på fastprisauksjon til lavere pris enn jeg bød i auksjonen jeg tapte. Så nå er S-1 switchen og knottene i havn. Geir Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Var opp klokka sånn cirka grytidlig i morges for å by på en ebay-auksjon. Det var et S-1 oppsett til strat-prosjektet mitt. (Fender vil ikke selge dem løse til andre enn egne kunder for reparasjon, men på ebay får man det meste...) Desverre var det en som ville ha den mer enn meg, så mitt bud var ikke høyt nok. Men det er en ny auksjon om et par dager, så da prøver vi igjen. Geir 7334907[/snapback] Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg kontaktet selger etter auksjonen og hun hadde en til liggende som hun ikke hadde lagt ut for salg ennå. Og hun la den ut på fastprisauksjon til lavere pris enn jeg bød i auksjonen jeg tapte. Så nå er S-1 switchen og knottene i havn. Geir 7339713[/snapback] grattis! blir rått og se resultatet noen som kan anbefale noen ESPer? Lenke til kommentar
Seian Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hrmf, har i det siste vært borti et merkelig tilfelle: Det har seg slik at, la oss si at jeg tuner opp til standard EADGHA, bruker vib arma litt, så er den ustemt. Greit nok, trekker litt i strengene (bending eller rett og slett trekke i den), hører at det knirker ved hodet, så er så å si gitaren stemt igjen. Noen som vet hva dette forårsakes? Isåfall, hvordan fjerner jeg dette? Bruker 010-strenger, så vib arma blir som et floating-point, og ikke dive-only slik det ble da jeg brukte 009-strenger for litt siden. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Tabs til noen vanlige skalaer anyone? EDIT: Er 2 humbuckere og 1 singelcoil noen bra kombinasjon EDIT2: Er Ibanez's Edge Pro dobbeltlåsende eller er det bare floyd rose som er det det? EDIT3(begynner å bli mange): Er det mye arbeid å få satt en singelcoil skeiv på en gitarkropp med hull for rette? EDIT4 : Hva er de knottene på toppen av gripebrettet på noen av Ibanez'ene? Endret 23. november 2006 av Pusur1993 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Ja det er en veldig bra kombinasjon! Jeg har selv 2 humbuckere og en single i midten. Utrolig mange varierte lyder man kan få til! Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hrmf, har i det siste vært borti et merkelig tilfelle: Det har seg slik at, la oss si at jeg tuner opp til standard EADGHA, bruker vib arma litt, så er den ustemt. Greit nok, trekker litt i strengene (bending eller rett og slett trekke i den), hører at det knirker ved hodet, så er så å si gitaren stemt igjen. Noen som vet hva dette forårsakes? Isåfall, hvordan fjerner jeg dette? Bruker 010-strenger, så vib arma blir som et floating-point, og ikke dive-only slik det ble da jeg brukte 009-strenger for litt siden. 7340669[/snapback] Du har sannsynligvis litt trange, eller "v"formede spor i nut'en. Strengene skal ligge i "u"-spor, og sporene må ikke "binde" strengen (de må altså være vide nok til at strengen beveger seg fritt i sporet. Dette kan du fikse selv med litt tålmodighet og aller helst ett godt filsett spesielt til formålet. Selv har jeg i nødstilfeller brukt 360/400 grit sandpapir, brettet slik at du bruker brettekanten i strengesporet. Ta litt om senn, og bestrev deg på å få "U" fremfor "V" Litt blyantstøv eller annet grafittsmøremiddel hjelper også. Det finnes også erstatningsnut's i grafitt (smøringa er "innebygget", så og si) En annen ting å passe på er at strengevinkelen over nut'en ikke blir for skarp (men heller ikke for slak) Om mulig bør sporet skråne nedover mot hodet, om du skjønner. PM hvis du vil ha flere detaljer. Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 når det står at du skal ha overdriven guitar som effekt, korleis får eg det til? må du ha ein spesiell effektpedal for å få det til? og kva er forskjellen på "gain" og "volum" Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Du har sannsynligvis litt trange, eller "v"formede spor i nut'en. Strengene skal ligge i "u"-spor, og sporene må ikke "binde" strengen (de må altså være vide nok til at strengen beveger seg fritt i sporet. Dette kan du fikse selv med litt tålmodighet og aller helst ett godt filsett spesielt til formålet. Selv har jeg i nødstilfeller brukt 360/400 grit sandpapir, brettet slik at du bruker brettekanten i strengesporet. Ta litt om senn, og bestrev deg på å få "U" fremfor "V" 7346972[/snapback] Det skal med andre ord, eller rettere sakt med et bilde, være omtrent som den øverste skissen her, ikke den nederste: Unnskyld mine tegnekunnskaper. Geir Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Fantastisk! Hadde bildet helt fremme i panna når jeg skrev, men jeg er ei kløne med grafiske saker & ting. det er noe med "et bilde sier mer enn tusen ord!" (kanskje vi skulle slå våre pjalter sammen og lage en enkel set-up guide med de mest elementære operasjoner?) Lenke til kommentar
Seian Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Ahh, dette virker logisk! Takk så mye for hjelpen Tumbleweed og TWFA! Et spørsmål, T'weed: Er det noe spesialverktøy man trenger for å få filsett i så små diameter? Også går jeg utifra at den skråningen ikke er noe problem da det gjelder Stratocasteren min, som ikke har noen skråning. Går jeg utifra . Endret 23. november 2006 av Seian Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Et spørsmål, T'weed: Er det noe spesialverktøy man trenger for å få filsett i så små diameter? Også går jeg utifra at den skråningen ikke er noe problem da det gjelder Stratocasteren min, som ikke har noen skråning. Går jeg utifra . 7347256[/snapback] Tja, jeg har kjøpt filsett spesielt for dette formålet, det består av tre filer med to forskjellige dimensjoner på hver (i prinsipp en filside for hver streng). Har etterhvert funnet ut at man kan bruke den smaleste fila til alle sporene, men dette krever litt øvelse. Settet mitt kosta rundt en hundrings fra stewmac, men dette er snart 15 år siden. Vet ikke om det finnes noe du kan bruke i vanlige jernvareforretninger, men det er sikkert verdt å ta en titt. Skråningen er som du sier ikke veldig viktig på en strat (kanskje med unntak for de strengene som går under "trærne" om du har, det viktigste er at du har kontaktpunktet mellom streng og nut nærmest gripebrettet om du ser sporet fra siden. (TWFA, kan jeg utfordre deg til en ny illustrasjon?) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Skråningen er som du sier ikke veldig viktig på en strat (kanskje med unntak for de strengene som går under "trærne" om du har, det viktigste er at du har kontaktpunktet mellom streng og nut nærmest gripebrettet om du ser sporet fra siden. (TWFA, kan jeg utfordre deg til en ny illustrasjon?) 7347320[/snapback] Igjen, som den øverste, ikke den nederste: Geir Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Good man! Steike, vi burde gitt ut ei bok...... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Tabs til noen vanlige skalaer anyone? EDIT: Er 2 humbuckere og 1 singelcoil noen bra kombinasjon EDIT2: Er Ibanez's Edge Pro dobbeltlåsende eller er det bare floyd rose som er det det? EDIT3(begynner å bli mange): Er det mye arbeid å få satt en singelcoil skeiv på en gitarkropp med hull for rette? EDIT4 : Hva er de knottene på toppen av gripebrettet på noen av Ibanez'ene? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hva er de knottene på toppen av gripebrettet på noen av Ibanez'ene? 7348973[/snapback] Hvis du mener disse: (De tilsvarende på en Ibanez, altså) Så er det en såkal "locking nut", altså en måte å låse strengene ved å skru fast en klemme over dem. Dermed vil den delen av strengen som er mellom sadelen (nut'en) og stemmeskruene ikke påvirke vibratobruken lenger, fordi du bare slakker/strekker den "riktige" delen av strengen. Og i tillegg er det mindre problem om du kommer borti en stemmeskrue. Ulempen er selvsagt om du midt i en låt hører at strengen faktisk er ustemt, med mindre du har en finetuning mekanisme på vibratoen. (Det er gjerne tilfelle på gitarer som har en locking nut, sjelden noe poeng i en slik med mindre du har en dive-bomber vib på gitaren...) Så det har sin funksjon, men spesielt vakkert å se på er det ikke... Hvis det var noe annet du tenkte på så si fra. Geir Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hva er en dive-bomber vib? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 En vibratoarm som senker tonen mye... Geir Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 når det står at du skal ha overdriven guitar som effekt, korleis får eg det til? må du ha ein spesiell effektpedal for å få det til? og kva er forskjellen på "gain" og "volum" 7347049[/snapback] nokon som har peiling`? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 En vibratoarm som senker tonen mye... Geir 7349426[/snapback] Men enn en vanlig vib-arm? Trodde alle vib-armene senket tonene "mye" jeg!? Er det forskjell, altså? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Gain og volum brukes litt om hverandre, fordi begge tlsynelatende skrur opp volumet. Men det er egentlig to motsatte ting: Gain er et uttrykk for effektøkningen i forsterkeren. Voltstyrken økes, og dermed utgangseffekten i Watt. Volumkontrollen derimot demper signalet. Fullt volum er det samme som om du ikke hadde hatt noen volumknapp i det hele tatt. Skrur du volumknappen ned, slipper lite av signalet igjennom. Så du kan tenke deg gain-kontrollen som gasspedalen, og volum-kontrollen som bremsen. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå