Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Personlig har jeg hørt at det "bra" at de henger på veggen.. dette grunnet temperatur.. at de da ikke er noe særlig i kontakt med annet materie.. bortsett fra luft da..

7205811[/snapback]

Tror ikke det har så mye så si hvorvidt de henger på veggen eller ikke i forhold til temperatur.

Generelt så har ikke gitarer bra av brå temperatur endringer.

*edit; TWFA; hvorfor er du ikke å hører på mads eriksen? har minikonsert nå hos hagstrøm? :cool:

Endret av js79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gitaren min har en skarrelyd som høres ut som det ligger i halsen. Tror det er strengene som river litt  i båndene, men klarer ikke helt å skjønne det. Noen som skjønner hva jeg babler om?

7205771[/snapback]

Strengene dine ligger så lavt mot brettet at det klirrer litt?

Samme saken her.. Synes det er digg å ha strengene litt langt nede, jeg ;)

Lenke til kommentar
Personlig lar jeg mine gitarer stå i gulvstativ, men jeg har vansklig for å tro at det skal være store konsekvenser av å ha den på veggen.

7205793[/snapback]

Halsen på en gitar er laget av hardt tre. Selv en tung gitar veier ikke mer enn 4 kilo, Eugenen min veier bare 2,9. Og når gitaren henger skjer belastningen kun i lengderetningen, den bøyes ikke på noen måte. Tatt i betraktning at en blyanttykk pinne klarer å holde hele kroppsvekten din (forutsatt at du ikke brekker den) har nok ikke halsen på gitaren noen problemer med vekten av gitarkroppen.

Slitefastheten på treverk er betydelig. Det er lett å brekke, men vanskelig å slite istykker. Dere kan gjøre et eksperiment: Få med dere en kamerat og finn to knipetenger. Så tar dere tak med hver deres tang i endene av en fyrstikk og prøver å ryke (ikke brekke) den. Det går rimelig greit. Deretter kan dere prøve med for eksempel en blyant. Så lenge dere trekker helt rett så den ikke brekkes skal dere få problemer med det.

Geir :)

Lenke til kommentar
Personlig har jeg hørt at det "bra" at de henger på veggen.. dette grunnet temperatur.. at de da ikke er noe særlig i kontakt med annet materie.. bortsett fra luft da..

7205811[/snapback]

Tror ikke det har så mye så si hvorvidt de henger på veggen eller ikke i forhold til temperatur.

Generelt så har ikke gitarer bra av brå temperatur endringer.

*edit; TWFA; hvorfor er du ikke å hører på mads eriksen? har minikonsert nå hos hagstrøm? :cool:

7205858[/snapback]

Bare noe jeg hart hørt.. Men, hvis gitarer har mer kontakt med andre materier, jo lettere vil de jo bli påvirket... Fra gulv, til stativ på gulv, rett til gitar... kontra "i luft" ..

Lenke til kommentar
Bare noe jeg hart hørt.. Men, hvis gitarer har mer kontakt med andre materier, jo lettere vil de jo bli påvirket... Fra gulv, til stativ på gulv, rett til gitar... kontra "i luft" ..

7206142[/snapback]

Hva en gitar har kontakt med har ikke så mye å si, det minst gunstige er som sagt brå temperatur forandringer, og særlig med akustiske gitarer så går det også på luftfuktigheten.

Lenke til kommentar

7206142[/snapback]

Hva en gitar har kontakt med har ikke så mye å si, det minst gunstige er som sagt brå temperatur forandringer, og særlig med akustiske gitarer så går det også på luftfuktigheten.

7206166[/snapback]

Mye mulig det.. var som sagt bare noe jeg hadde hørt, og forklaringen.. Selv gir jeg nå litt F, altså hvor de ligger, eller står, eller henger..

Lenke til kommentar
Gitaren min har en skarrelyd som høres ut som det ligger i halsen. Tror det er strengene som river litt  i båndene, men klarer ikke helt å skjønne det. Noen som skjønner hva jeg babler om?

7205771[/snapback]

Skal selv sende SG'en min inn til en liten justering for akkurat dette. I følge han i musikkbutikken har det noen med at treverket "går seg til" (gitaren er rundt 2 mnd.).

Lenke til kommentar
Det hadde jeg ikke fått med meg. [Titte på hagstrom.no]. Ja ja, jeg hadde ikke hatt tid allikevel, hadde en telefonkonferanse med USA.

Han spiller også Eugen-gitarer, men min er finere... :cool:

Geir :)

7206348[/snapback]

Hagstrøm har Martin uke....

Tør ikke gå innom-det vil fort bli hjemmelagede julepresanger iår da!

Endret av js79
Lenke til kommentar
Hvorfor bør jeg vente et halvt år? :)

7206590[/snapback]

Det er for at treverket skal få satt seg skikkelig.

Har selv opplevd at gitaren min virkelig endret karakter iløpet av denne perioden, heldigvis til det mye bedre.

Om du ønsker å skifte strengetjukkelse så bør du gjør det samtidig for å optimalisere halsen!

Lenke til kommentar

7206590[/snapback]

Har selv opplevd at gitaren min virkelig endret karakter iløpet av denne perioden, heldigvis til det mye bedre.

Om du ønsker å skifte strengetjukkelse så bør du gjør det samtidig for å optimalisere halsen!

7206637[/snapback]

Ok

Er egentlig ganske fonøyd med 10-46. Har prøvd en Les Paul med tykkere strenger, men følte det ble litt "feil" for meg.

Lenke til kommentar
Er egentlig ganske fonøyd med 10-46. Har prøvd en Les Paul med tykkere strenger, men følte det ble litt "feil" for meg.

7206656[/snapback]

Er veldig vane sak!

Men først og fremst så er det et valg av praktisk hensende, jo tynnere strenger jo lettere å spille på og desto tjukkere jo bedre (?) lyd.

Spiller også på 010 sett, synes det er fint kompromiss!

Kom gitaren med det settet? Hva gitar er det?

Lenke til kommentar

7206656[/snapback]

Er veldig vane sak!

Men først og fremst så er det et valg av praktisk hensende, jo tynnere strenger jo lettere å spille på og desto tjukkere jo bedre (?) lyd.

Spiller også på 010 sett, synes det er fint kompromiss!

Kom gitaren med det settet? Hva gitar er det?

7206691[/snapback]

Det er en Gibson SG, den ble levert med samme tykkelse - men et annet merke :) (Spiller med GHS nå). Spiller mye, så har vel byttet strenger 3 ganger på to måneder.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Noen som vet hvor det er mulig å få tak i en orginal hardcase til Gibson SG og evt. hvor mye de ligger på? Er dette noe som er vanlig å finne på bruktmarkeder o.l. (har ikke sjekket Finn og andre sider enda).  :)

7193589[/snapback]

Hos absolutt alle som leverer Gibson.

7194333[/snapback]

Takker :)

Var innom og sjekket, men de skulle ha 2000 for den. Lurer på om jeg ikke skal vente til jeg skal til Barcelona eller London med klassen senere i år og dra med meg en hjem da.

Ser at Epiphone-kasser ligger på rundt halve prisen av Gibson. Synes også de så mistenkelig like ut, bortsett fra logoen. Er det bare merket eller faktiske forskjeller i konstruksjonen?

Lenke til kommentar

7206590[/snapback]

7206637[/snapback]

En gitar har vanligvis tilbragt betydelig tid i lagring før den når kunden, så at "treverket må sette seg" er vel en overdrivelse/rent tøv. Treverket som brukes i gitarer av en viss kvalitet er dessuten lagret og tørket tilstrekkelig før produksjon. Juster gitaren din med en gang om du mener den mangler noe.

(treverket i mindre kostbare gitarer består som regel av laminater, og trenger således enda mindre tid til "å sette seg"):

Det er derfor bare tull å "vente et halvt år". Om det skulle være behov for flere justeringer vil jeg oppfordre deg til å forske litt slik at du kan gjøre det selv. Dette vil spare deg for unødige utgifter og samtidig gi deg ferdigheter nok til å sette opp en hvilken som helst gitar til å spille etter dine preferanser. De aller fleste operasjoner er fullt ut mulige for hvemsomhelst å gjøre med et minimum av hjelpemidler, såfremt man ikke er tilhenger av "full muskelkraft-til-alt-hele-tiden-så-fort-som-mulig"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...