Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser etter ny kassegitar siden jeg ikke har plass til forsterker her i leiligheten. Dermed står el-gitaren igjen hjemme. Jeg har uansett ikke noe i mot å lære litt skikkelig akustisk musikk.

Jeg tenkte på prisklassen 3-4000,- og Ibanez har slått meg som et merke man får mye for pengene av. Modellen jeg vurderte er Ibanez AEL20E

Noen formeninger om hvor smart valg dette er? Jeg har spilt gitar i nesten to år, men det siste året har gitaren stått stort sett forlatt for seg selv, og nå lengter jeg panisk etter å få lagt fingrene på noen akkorder igjen. Erfaringer med Ibanez kassegitarer? Jeg "må" ha stålstrenger.

Lenke til kommentar

Ok, ikke Ibanez men.... Jeg kjøpte forleden to Ayers-gitarer (stålstrengere) med heltre lokk, og synes jeg husker at jeg betalte rundt 4000,- pr.stk. Gitarene er lettspilte (selv etter å ha bytta til et mer spillbart strengesett) og høres balanserte ut lydmessig.

Tror dette er mye gitar for penga, jeg kjøpte dem i forbindelse med et kurs, og så bla etter heltre lokk, god mekanikk og generelt god konstruksjon.

Veldig fornøyd, tatt i betraktning prisen.

Edit: Vet ikke om Ibanezen du viser til har heltre lokk (vesentlig, spør du meg). Og Ayersene har ikke elektronikk, dessverre.....

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Hva betyr egentlig X i tabulatur? Har skjønt at det er demping, men er det palm muting eller en anne type demping?

7137235[/snapback]

Palm muting, om man demper med venstrehånda, får amn mer harmonic-aktig lyd.

7138128[/snapback]

nei.. når det står en X, menes det vel at man legger venstrehånda over strengen(e), slik at tonen får en "duff" lyd.. liksom.. legger over strengene, men presser ikke nedpå brettet..

Palm Muting... da står det jo PM, eller noe..

Lenke til kommentar
Noen formeninger om hvor smart valg dette er? Jeg har spilt gitar i nesten to år, men det siste året har gitaren stått stort sett forlatt for seg selv, og nå lengter jeg panisk etter å få lagt fingrene på noen akkorder igjen. Erfaringer med Ibanez kassegitarer? Jeg "må" ha stålstrenger.

7137519[/snapback]

Vet ikke så mye om dagens Ibanezgitarer. Men har en Ibanez selv, en 32 år gammel Artist 2604, med heltre granlokk, flammelønn i sider og bunn, perlemorsinnlegg i plekterbrett og stol med mere. Maken til den dere ser på dette bildet, bare med lysere lakk: Link.

Har senere satt inn en Fishman pickup i den. Den er fortsatt meget god, tross at den (blant mye annet) har ligget ute i regnet på teltturer og blitt brukt som slagvåpen av en full soldat (ikke meg selv) på Setermoen for 30 årsiden.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å finne ut om den er i heltre eller ikke. Kan veldig få tekniske begreper i instrument-verdenen. Her er direktelink til Ibanez sine produktsider i alle fall (uten flash-menyene rundt)

edit: nei, jeg gir opp å direktelinke. Start HER og trykk Acoustic Guitars->AEL->AEL20E->TCS. Der er "min".

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Forresten, er Ibanez RG350EX en bra gitar?

Også quoter jeg mitt forrige spm slik at det ikke blir glemt! :):

Har en venn som vil ha en "allround" gitar, som man gjerne kan skru på full vreng og spille tungt. Jeg anbefalte han slik gitar som jeg har "Ibanez s-470", men han vil ikke ha lik som meg. Noen tips?

Lenke til kommentar
Hva betyr egentlig X i tabulatur? Har skjønt at det er demping, men er det palm muting eller en anne type demping?

7137235[/snapback]

7138128[/snapback]

nei.. når det står en X, menes det vel at man legger venstrehånda over strengen(e), slik at tonen får en "duff" lyd.. liksom.. legger over strengene, men presser ikke nedpå brettet..

7139130[/snapback]

Om du legger venstrehånda over strengene, vil man få en harmonic (Hør på Seigmen - Nemesis), det funker ofte å bare dempe med venstrehånda, men høres ofte dårlig ut, synes jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6
Vil ha ny el-gitar. Tips?

7136816[/snapback]

Musikkstil? Prisklasse? Noen merker du liker bedre enn andre?

Det beste rådet jeg kan gi er å gå til en musikkforretning og prøve deg frem. :)

7136981[/snapback]

Spiller helst rock/pop/blues, gitaren bør være under 8000kr

Lenke til kommentar
Sånn x opplegg som folket snakker om blir jo brukt flittig i Smells Like Teen Spirit av Nirvana hvis noen lurer på hvordan det høres ut. Og er vel slik at man tar venstrehånden såvidt over de strengene man vil xe og så spiller man ivei.

7140916[/snapback]

Jo, men der beveger du gjerne venstrehånda (muter mens du går ned/opp på bånda), og da elimineres eventuelle harmonics/flagioletter.

Konklusjon:

Bruk enten palm-muting eller venstrehåndsdemping, etter hva som låter best.

Lenke til kommentar
Sånn x opplegg som folket snakker om blir jo brukt flittig i Smells Like Teen Spirit av Nirvana hvis noen lurer på hvordan det høres ut. Og er vel slik at man tar venstrehånden såvidt over de strengene man vil xe og så spiller man ivei.

7140916[/snapback]

Det første i Voodoo Chile, det er X'er med wah...

Men det blir en hakkete, tom lyd, som du oppnår ved å legge hånden meget lett over, slik at strengen(e) blir dempet helt... Enkelt, og du skjønner det når du greier det.

Lenke til kommentar
Jeg ser etter ny kassegitar siden jeg ikke har plass til forsterker her i leiligheten. Dermed står el-gitaren igjen hjemme. Jeg har uansett ikke noe i mot å lære litt skikkelig akustisk musikk.

Jeg tenkte på prisklassen 3-4000,- og Ibanez har slått meg som et merke man får mye for pengene av. Modellen jeg vurderte er Ibanez AEL20E

7137519[/snapback]

Hvis du er ute etter fin lyd for lite penger, husker jeg at jeg så på en Furch-gitar til rundt 4000. Husker ikke hva modellen het, men kan sikkert finne ut av det. Den hadde superjumbo kropp og ganske bred hals, men var fin og spille på og låt fantastisk bra til prisen

http://www.furch.cz

Lenke til kommentar

7137235[/snapback]

7138128[/snapback]

7139130[/snapback]

Om du legger venstrehånda over strengene, vil man få en harmonic (Hør på Seigmen - Nemesis), det funker ofte å bare dempe med venstrehånda, men høres ofte dårlig ut, synes jeg.

7140483[/snapback]

Feil.. man vil ikke få en "harmonic" med dette.. så fremt man ikke plasser EN finger i gitte posisjoner.. Det blir her spurt om X'n i noter.. det gjøres ved å klæsje noen fingrer fra venstra hånda over løst strengene, og slå ann ..

Lenke til kommentar

7140916[/snapback]

Jo, men der beveger du gjerne venstrehånda (muter mens du går ned/opp på bånda), og da elimineres eventuelle harmonics/flagioletter.

Konklusjon:

7141345[/snapback]

Vet ikke hva du mener med venstrehåndsdemping.. hvis det ikke er det vi snakker om som X'n i noter/tabulaturer .. men å sammenligne Palm Muting med det, blir jo helt feil..

Lenke til kommentar

Konklusjon:

7141345[/snapback]

Med Palm-Muting vil du få en dempet form av den lyden du ville fått uten å mute, mens med x'en (som jeg ikke vet hva heter på musikerspråket) er et toneløs, hakkete raspelyd.

Paranoid har palm-muting i versene, det første du hører i Voodoo Chile er x, det er tydelig forskjell.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar
Vet ikke hva du mener med venstrehåndsdemping.. hvis det ikke er det vi snakker om som X'n i noter/tabulaturer .. men å sammenligne Palm Muting med det, blir jo helt feil..

7141907[/snapback]

Med Palm-Muting vil du få en dempet form av den lyden du ville fått uten å mute, mens med x'en (som jeg ikke vet hva heter på musikerspråket) er et toneløs, hakkete raspelyd.

Paranoid bruker palm-muting i versene, Voodoo Chile bruker x, det er tydelig forskjell.

7142831[/snapback]

ja.. det er vel ikke meg du er uenig med? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...