Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Roland Cube forsterkerene er kongen i den prisklassen. Men hvis du skal kun øve hjemme for deg selv mener jeg micro cuben til Roland er et mer enn godt nokk valg.

7133311[/snapback]

Hvis volum ikke spiller noen rolle (og det gjør det ikke ved hjemmeøving, les "ingen trommeslager du skal overdøve"), så er micro cuben midt i blinken. Fete simuleringer til en billig penge, og så liten at du kan ta den med på ferie. Og kjøre på strøm eller batteri som det måtte passe. (Selv om den "spiser" batterier.)

Skal du spille sammen med noen så er den litt spinkel, da ville jeg anbefale en Cube 30. Evt. 60, men det er 1200 kroner for noen watt du kanskje ikke trenger. Handler du hos en god gitarforretning kan du kanskje få lov å kjøpe 30'en og få bytte den i en 60 om du synes den er for svak etter å ha prøvet på en øving. (Håper for ørene dines skyld at det ikke er tilfelle.)

Det finnes også en 15 watter, men den synes jeg personlig faller litt mellom to stoler. Gir ikke noen ekstra for hjemmebruk (annet enn småirriterte foreldre), men ikke riktig kraftig nok til bandbruk.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roland Cube forsterkerene er kongen i den prisklassen. Men hvis du skal kun øve hjemme for deg selv mener jeg micro cuben til Roland er et mer enn godt nokk valg.

7133311[/snapback]

Hvis volum ikke spiller noen rolle (og det gjør det ikke ved hjemmeøving, les "ingen trommeslager du skal overdøve"), så er micro cuben midt i blinken. Fete simuleringer til en billig penge, og så liten at du kan ta den med på ferie. Og kjøre på strøm eller batteri som det måtte passe. (Selv om den "spiser" batterier.)

Skal du spille sammen med noen så er den litt spinkel, da ville jeg anbefale en Cube 30. Evt. 60, men det er 1200 kroner for noen watt du kanskje ikke trenger. Handler du hos en god gitarforretning kan du kanskje få lov å kjøpe 30'en og få bytte den i en 60 om du synes den er for svak etter å ha prøvet på en øving. (Håper for ørene dines skyld at det ikke er tilfelle.)

Det finnes også en 15 watter, men den synes jeg personlig faller litt mellom to stoler. Gir ikke noen ekstra for hjemmebruk (annet enn småirriterte foreldre), men ikke riktig kraftig nok til bandbruk.

7134582[/snapback]

Men det var det... Du snakker om fete stimuleringer.... Kva meinar du så? sånn at du får anna lyd i gitaren? Eg skjønner at du må ha noko får å få ein slags skurr i lyden td. AC/DC riff ting....

Lenke til kommentar

Det spørs hvem som skal begynne egentlig, er det et barn kan stålstrenger virke veldig ubehagelig/vondt, og nylon som det beste å bruke. En tenåring/voksen person kan dermot takle stålstrenger helt fint uten å måtte starte med nylon. Uansett er det absolutt anbefalt å ta turen ned til en gitarbutikk og prøve begge deler :)

Lenke til kommentar
Men det var det... Du snakker om fete stimuleringer.... Kva meinar du så? sånn at du får anna lyd i gitaren? Eg skjønner at du må ha noko får å få ein slags skurr i lyden td. AC/DC riff ting....

7135368[/snapback]

Ja og nei. Simuleringene etterligner et forsterkersound. Om du ser på bildet ser du dem på den nederste venstre knotten. Black Panel er en Fender simulering, Brit Combo Marshall-typen, Rectifier Mesa-aktig osv. Ikke vent mirakler, men det låter slett ike dårlig.

Så har du effektene på de øveste knottene. Den midterste gir Chorus, Flanger, Phaser eller Tremolo (en av gangen), den høyre Delay eller Reverb.

post-52698-1161630230_thumb.jpg

Og kva med å kjøpe ein cube først og ev. ein gitar seinare? vil den forsterkeren holde lenge?

7135373[/snapback]

Ja, slike forsterkere varer "evig". (Forutsatt at du ikke slenger den omkring selvsagt.) De har ingen rør eller andre gammeldagse deler som går istykker. Men at det kan komme forbedrede versjoner etterhvert kan godt hende.

Kommer ikke langt med en forsterker uten en gitar..

7135399[/snapback]

Men han har gitar. Og forsterker. De er bare ikke spesielt bra.

Lenke til kommentar
Kommer ikke langt med en forsterker uten en gitar..

7135399[/snapback]

Men han har gitar. Og forsterker. De er bare ikke spesielt bra.

7135798[/snapback]

Har ikke fulgt med mye i det siste :p

____

Noen som synes Big Stubby-plekter er noe særlig? Plukka opp et slikt i dag, mens jeg kjøpte noen fender type vanlig. Tykt..

Lenke til kommentar
Det spørs hvem som skal begynne egentlig, er det et barn kan stålstrenger virke veldig ubehagelig/vondt, og nylon som det beste å bruke. En tenåring/voksen person kan derimot takle stålstrenger helt fint uten å måtte starte med nylon. Uansett er det absolutt anbefalt å ta turen ned til en gitarbutikk og prøve begge deler :)

7135722[/snapback]

til en 16 åring :) da tror jeg det blir stålstrenger..

anbefales det og kjøpe en nybegynner bok i musikkforhandleren min?

Endret av karlsn
Lenke til kommentar
Det spørs hvem som skal begynne egentlig, er det et barn kan stålstrenger virke veldig ubehagelig/vondt, og nylon som det beste å bruke. En tenåring/voksen person kan derimot takle stålstrenger helt fint uten å måtte starte med nylon. Uansett er det absolutt anbefalt å ta turen ned til en gitarbutikk og prøve begge deler :)

7135722[/snapback]

til en 16 åring :) da tror jeg det blir stålstrenger..

anbefales det og kjøpe en nybegynner bok i musikkforhandleren min?

7135848[/snapback]

neh. googleit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...