Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

snip

7101359[/snapback]

Ahh, det der rydda opp i mine tvil, bra jobba!

Noe jeg stussa litt over var at du sa den andre grunntonen. Jeg ville tro at grunntonen var bare 1-eren (eller 8-eren for den saks skyld) ettersom en akkord er ikke bygd opp av flere grunntoner, eller er de det?

Ja, og forresten, du sier at man ikke kan si Cmaj6 siden det ville bli det samme som C7. Den er jeg med på, men før det, sier du at man kan støte på Cmaj13. Er ikke 6 akkurat samme som 13, bare en oktav høyere?

Endret av Seian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med "grunntone" tror jeg han mener "viktig tone". Du kan se på det sånn: Grunntonen bestemmer hvilken akkord det er vi tar utgangspunkt i (C, C# D, ect.). Tersen er en annen viktig tone fordi den bestemmer hvilket kjønn akkorden har (lav ters = moll, høy ters = dur).

7106381[/snapback]

Jeg mente å si "andre tone i grunnakkorden". Bare latskap. Skal rette det.

Geir :)

Lenke til kommentar
Spiller du bare gitar?  :ohmy:  Jeg mener det der språket høres mer ut som at du spiller piano eller et blåse instrument... Jeg spiller Sax og gitar selv men Teori kunnskapene mine er vel ganske dårlig i forhold til det der :blush:

7105212[/snapback]

Spiller gitar og keys. Har spilt saks, trompet og horn. Teorikunnskapene er opparbeidet gjennom år, men vi lærte det faktisk på skolen i min tid. (60-70-tallet.)

Geir :)

Lenke til kommentar
I våre dager må man gå på musikklinje på VGS eller på folkehøgskole for å lære det der. Det går stadig nedover med Verden :(

7106583[/snapback]

Heldig at jeg vurderer musikklinja da :)

Har spilt kornett i halvannet år, så jeg kan det grunnleggende om noter, men jeg er helt selvlært som gitarist og har bare bøker å vise til...

Hendrix var jo selvlært :D

Lenke til kommentar

Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok musikklinja. Uheldigvis var gitarinteressen på bunn da jeg skulle søke, og nå er det litt sent å begynne på nytt. Så nå sitter jeg på skolen og ønsker jeg heller kunne spilt gitar, eller gjort noe annet konstruktivt.

Angående fart vs. følelse diskusjonen, så øver jeg heller på å spille fort fordi jeg synes det er noe av det morsomste med å spille gitar. Dessuten er "å spille med følelse" ganske abstrakt. Hva mener dere egentlig?

Forresten: Er på utkikk etter Jazz III selv, men ikke til enhver pris. Myrbraathen skal ha 15,- stykket, og det er jeg langt fra villig til å betale. Noen som har en nettbutikk?

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Angående fart vs. følelse diskusjonen, så øver jeg heller på å spille fort fordi jeg synes det er noe av det morsomste med å spille gitar. Dessuten er "å spille med følelse" ganske abstrakt. Hva mener dere egentlig?

Hvordan øver man følelse da? :p Det eneste jeg kan tenke på er å høre på musikk slik at man får ideer fra andre musikere, men det gjør jeg jo nesten alltid uansett, selv om jeg ikke tenker "nå skal jeg trene følelse" :p

Lenke til kommentar
Forresten: Er på utkikk etter Jazz III selv, men ikke til enhver pris. Myrbraathen skal ha 15,- stykket, og det er jeg langt fra villig til å betale. Noen som har en nettbutikk?

7110676[/snapback]

Hvis du bor i nærheten av Lillestrøm, så har Musikkland de til 9 eller 11 kroner stykket.

Er ikke helt sikker, men tror det var 9,-.

Lenke til kommentar

7110676[/snapback]

Hvis du bor i nærheten av Lillestrøm, så har Musikkland de til 9 eller 11 kroner stykket.

Er ikke helt sikker, men tror det var 9,-.

7110791[/snapback]

Fortsatt dyrt :p

Tror jeg bestiller fra Just strings (eller noe sånt), der kostet 72-pakning+frakt 53 dollar.

Lenke til kommentar

Hvordan øver man følelse da? :p Det eneste jeg kan tenke på er å høre på musikk slik at man får ideer fra andre musikere, men det gjør jeg jo nesten alltid uansett, selv om jeg ikke tenker "nå skal jeg trene følelse" :p

7110715[/snapback]

Jeg ville sagt at å improvisere er å øve føling med musikken. Det bør definitivt også prioriteres, og man blir jo bedre kjent med skalaene. Så kan man spille det fort etterpå :D . Det er som sagt veldig abstrakt, og noen vil alltid kritisere deg. Spiller du noe feilfritt, så er det følelsesløst og kynisk. Spiller du noe med følelse, så vil noen kritisere teknikken.

Beklager dobbelpost :ph34r:

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Jeg har en Les Paul, kjempe digg å spille på, men lyden er ikke no å skryte av.

Pickupene begynner å hyle og pipe om jeg skrur volumet høyt (noe jeg må da trommisen vår er veldig tung på handa) og lyden er litt "buzz" aktig.

Jeg har lurt på å butte pickups i denne og lurer da på om dette lønner seg, hvordan pickups jeg eventuellt burde se på og om den skrudde halsen er et handicap i forhold til lyden :)

7096274[/snapback]

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg har en Les Paul, kjempe digg å spille på, men lyden er ikke no å skryte av.

Pickupene begynner å hyle og pipe om jeg skrur volumet høyt (noe jeg må da trommisen vår er veldig tung på handa) og lyden er litt "buzz" aktig.

Jeg har lurt på å butte pickups i denne og lurer da på om dette lønner seg, hvordan pickups jeg eventuellt burde se på og om den skrudde halsen er et handicap i forhold til lyden :)

7096274[/snapback]

:dontgetit:

7112633[/snapback]

Det finnes ganske mange forskjellige pickups, så du bør nevne hva du ser etter i pickuper. Har du problemer med støy kan aktive pickuper være til hjelp som f.eks emg. Har selv en emg81, og kan anbefale denne.

Endret av Petter (chaos)
Lenke til kommentar
Alternative picking...

Hvordan lære det skikkelig? Har sett en del videoer på youtube, men jeg lærer liksom ikke helt å gjøre det...

7113837[/snapback]

hvis du sender meg mailadressen din på pm så skal jeg sende deg en god pdf fil som forklarer dette.... :p

Lenke til kommentar

Hei tenkte at jeg skulle begynne med elgitar, så tenkte jeg og kjøpe en elgitarpakke da, med veske ledninger elgitar forsterker osv, fant denne(viss du bare kommer til forsiden så er det elgitarpakken til 1995), hvordan er denne gitaren? er den grei nok, også lurer jeg på hvor bra lyden er på forsterkeren, fyller den et lite lokale? Og kan noen fortelle meg hva slags pedal jeg burde kjøpe, og kan noen finne en" Gitar for dummies" video eller pdf e.l som jeg kan se på (helst gratis)

på forhånd takk

Endret av jealei
Lenke til kommentar
Hei tenkte at jeg skulle begynne med elgitar, så tenkte jeg og kjøpe en elgitarpakke da, med veske ledninger elgitar forsterker osv, fant denne(viss du bare kommer til forsiden så er det elgitarpakken til 1995), hvordan er denne gitaren? er den grei nok, også lurer jeg på hvor bra lyden er på forsterkeren, fyller den et lite lokale? Og kan noen fortelle meg hva slags pedal jeg burde kjøpe, og kan noen finne en" Gitar for dummies" video eller pdf e.l som jeg kan se på (helst gratis)

på forhånd takk

7122240[/snapback]

Personlig ville jeg heller invistert litt mer når jeg først skulle kjøpe... Forsterkeren fungerer nok til eget bruk, men sammen med andre instrumenter blir den nok litt for svak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...