Seian Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) snip7101359[/snapback] Ahh, det der rydda opp i mine tvil, bra jobba! Noe jeg stussa litt over var at du sa den andre grunntonen. Jeg ville tro at grunntonen var bare 1-eren (eller 8-eren for den saks skyld) ettersom en akkord er ikke bygd opp av flere grunntoner, eller er de det? Ja, og forresten, du sier at man ikke kan si Cmaj6 siden det ville bli det samme som C7. Den er jeg med på, men før det, sier du at man kan støte på Cmaj13. Er ikke 6 akkurat samme som 13, bare en oktav høyere? Endret 19. oktober 2006 av Seian Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Med "grunntone" tror jeg han mener "viktig tone". Du kan se på det sånn: Grunntonen bestemmer hvilken akkord det er vi tar utgangspunkt i (C, C# D, ect.). Tersen er en annen viktig tone fordi den bestemmer hvilket kjønn akkorden har (lav ters = moll, høy ters = dur). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Med "grunntone" tror jeg han mener "viktig tone". Du kan se på det sånn: Grunntonen bestemmer hvilken akkord det er vi tar utgangspunkt i (C, C# D, ect.). Tersen er en annen viktig tone fordi den bestemmer hvilket kjønn akkorden har (lav ters = moll, høy ters = dur). 7106381[/snapback] Jeg mente å si "andre tone i grunnakkorden". Bare latskap. Skal rette det. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Spiller du bare gitar? Jeg mener det der språket høres mer ut som at du spiller piano eller et blåse instrument... Jeg spiller Sax og gitar selv men Teori kunnskapene mine er vel ganske dårlig i forhold til det der 7105212[/snapback] Spiller gitar og keys. Har spilt saks, trompet og horn. Teorikunnskapene er opparbeidet gjennom år, men vi lærte det faktisk på skolen i min tid. (60-70-tallet.) Geir Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 I våre dager må man gå på musikklinje på VGS eller på folkehøgskole for å lære det der. Det går stadig nedover med Verden Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 I våre dager må man gå på musikklinje på VGS eller på folkehøgskole for å lære det der. Det går stadig nedover med Verden 7106583[/snapback] Heldig at jeg vurderer musikklinja da Har spilt kornett i halvannet år, så jeg kan det grunnleggende om noter, men jeg er helt selvlært som gitarist og har bare bøker å vise til... Hendrix var jo selvlært Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok musikklinja. Uheldigvis var gitarinteressen på bunn da jeg skulle søke, og nå er det litt sent å begynne på nytt. Så nå sitter jeg på skolen og ønsker jeg heller kunne spilt gitar, eller gjort noe annet konstruktivt. Angående fart vs. følelse diskusjonen, så øver jeg heller på å spille fort fordi jeg synes det er noe av det morsomste med å spille gitar. Dessuten er "å spille med følelse" ganske abstrakt. Hva mener dere egentlig? Forresten: Er på utkikk etter Jazz III selv, men ikke til enhver pris. Myrbraathen skal ha 15,- stykket, og det er jeg langt fra villig til å betale. Noen som har en nettbutikk? Endret 20. oktober 2006 av eirik1989 Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Angående fart vs. følelse diskusjonen, så øver jeg heller på å spille fort fordi jeg synes det er noe av det morsomste med å spille gitar. Dessuten er "å spille med følelse" ganske abstrakt. Hva mener dere egentlig? Hvordan øver man følelse da? Det eneste jeg kan tenke på er å høre på musikk slik at man får ideer fra andre musikere, men det gjør jeg jo nesten alltid uansett, selv om jeg ikke tenker "nå skal jeg trene følelse" Lenke til kommentar
Ikke det? Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Forresten: Er på utkikk etter Jazz III selv, men ikke til enhver pris. Myrbraathen skal ha 15,- stykket, og det er jeg langt fra villig til å betale. Noen som har en nettbutikk? 7110676[/snapback] Hvis du bor i nærheten av Lillestrøm, så har Musikkland de til 9 eller 11 kroner stykket. Er ikke helt sikker, men tror det var 9,-. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Forresten: Er på utkikk etter Jazz III selv, men ikke til enhver pris. Myrbraathen skal ha 15,- stykket, og det er jeg langt fra villig til å betale. Noen som har en nettbutikk? 7110676[/snapback] Hvis du bor i nærheten av Lillestrøm, så har Musikkland de til 9 eller 11 kroner stykket. Er ikke helt sikker, men tror det var 9,-. 7110791[/snapback] Fortsatt dyrt Tror jeg bestiller fra Just strings (eller noe sånt), der kostet 72-pakning+frakt 53 dollar. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Angående fart vs. følelse diskusjonen, så øver jeg heller på å spille fort fordi jeg synes det er noe av det morsomste med å spille gitar. Dessuten er "å spille med følelse" ganske abstrakt. Hva mener dere egentlig? Hvordan øver man følelse da? Det eneste jeg kan tenke på er å høre på musikk slik at man får ideer fra andre musikere, men det gjør jeg jo nesten alltid uansett, selv om jeg ikke tenker "nå skal jeg trene følelse" 7110715[/snapback] Jeg ville sagt at å improvisere er å øve føling med musikken. Det bør definitivt også prioriteres, og man blir jo bedre kjent med skalaene. Så kan man spille det fort etterpå . Det er som sagt veldig abstrakt, og noen vil alltid kritisere deg. Spiller du noe feilfritt, så er det følelsesløst og kynisk. Spiller du noe med følelse, så vil noen kritisere teknikken. Beklager dobbelpost Endret 20. oktober 2006 av eirik1989 Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg har en Les Paul, kjempe digg å spille på, men lyden er ikke no å skryte av. Pickupene begynner å hyle og pipe om jeg skrur volumet høyt (noe jeg må da trommisen vår er veldig tung på handa) og lyden er litt "buzz" aktig. Jeg har lurt på å butte pickups i denne og lurer da på om dette lønner seg, hvordan pickups jeg eventuellt burde se på og om den skrudde halsen er et handicap i forhold til lyden 7096274[/snapback] Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Jeg har en Les Paul, kjempe digg å spille på, men lyden er ikke no å skryte av. Pickupene begynner å hyle og pipe om jeg skrur volumet høyt (noe jeg må da trommisen vår er veldig tung på handa) og lyden er litt "buzz" aktig. Jeg har lurt på å butte pickups i denne og lurer da på om dette lønner seg, hvordan pickups jeg eventuellt burde se på og om den skrudde halsen er et handicap i forhold til lyden 7096274[/snapback] 7112633[/snapback] Det finnes ganske mange forskjellige pickups, så du bør nevne hva du ser etter i pickuper. Har du problemer med støy kan aktive pickuper være til hjelp som f.eks emg. Har selv en emg81, og kan anbefale denne. Endret 20. oktober 2006 av Petter (chaos) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Alternative picking... Hvordan lære det skikkelig? Har sett en del videoer på youtube, men jeg lærer liksom ikke helt å gjøre det... Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg kjøpte meg et lite svart barn igår som jeg har kalt LTD M-50! Det som er bra med dette barnet er at det synger når du vil og holder kjeft når du vil.. I tillegg så stemmer du bort alle falske toner på 1, 2, 3... Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Amp, pedaler og ein av gitarane. 7115607[/snapback] Må si du har noe å kose deg med! Eg har ein røten newb elgitar, og ein liten forsterker, kva meir treng eg/bør ha? tenker på "pedal" som eg ikkje har greie på i det heile tatt, hvertfall ikkje pris osv. 7115975[/snapback] Dette kan du ta iDen uoffisielle gitartråden. 7117125[/snapback] Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Alternative picking...Hvordan lære det skikkelig? Har sett en del videoer på youtube, men jeg lærer liksom ikke helt å gjøre det... 7113837[/snapback] hvis du sender meg mailadressen din på pm så skal jeg sende deg en god pdf fil som forklarer dette.... Lenke til kommentar
jealei Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Hei tenkte at jeg skulle begynne med elgitar, så tenkte jeg og kjøpe en elgitarpakke da, med veske ledninger elgitar forsterker osv, fant denne(viss du bare kommer til forsiden så er det elgitarpakken til 1995), hvordan er denne gitaren? er den grei nok, også lurer jeg på hvor bra lyden er på forsterkeren, fyller den et lite lokale? Og kan noen fortelle meg hva slags pedal jeg burde kjøpe, og kan noen finne en" Gitar for dummies" video eller pdf e.l som jeg kan se på (helst gratis) på forhånd takk Endret 21. oktober 2006 av jealei Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Skulle gjerne hatt mål til en V gitar. Helst i cm Lenke til kommentar
ådne Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei tenkte at jeg skulle begynne med elgitar, så tenkte jeg og kjøpe en elgitarpakke da, med veske ledninger elgitar forsterker osv, fant denne(viss du bare kommer til forsiden så er det elgitarpakken til 1995), hvordan er denne gitaren? er den grei nok, også lurer jeg på hvor bra lyden er på forsterkeren, fyller den et lite lokale? Og kan noen fortelle meg hva slags pedal jeg burde kjøpe, og kan noen finne en" Gitar for dummies" video eller pdf e.l som jeg kan se på (helst gratis)på forhånd takk 7122240[/snapback] Personlig ville jeg heller invistert litt mer når jeg først skulle kjøpe... Forsterkeren fungerer nok til eget bruk, men sammen med andre instrumenter blir den nok litt for svak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå