Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samme har jeg spurt om her i tråden, fikk ett svar som jeg ikke fikk til å funke mener jeg  :hmm: Søk kanskje du får noe ut av det.

7097070[/snapback]

har en kamerat som vett d... men han var ikke tilgjengelig akkurat nå.. skal se om jeg finner ut av det.. ( du trenger iallefall en metronome)

Endret av boneraw
Lenke til kommentar
Michael Angelo - Speed Kills

Michael Angelo - Prog

Kaller du dette umusikalsk og stygt? Jeg synes det er stilig og melodiøst.

7096787[/snapback]

Usj, det der er sååå kjedelig å høre på. Ikke nok med at melodien er kjedelig fra før, men fraseringen hans er så lik. Virker som han tar f.eks. 4-5 toner med varierende lengde også hopper over til en skala i 16-delstrioler. Sikkert veldig artig å spille, men musikk er ikke en sport, det er noe jeg utrolig nok hører på.

Lenke til kommentar
Michael Angelo - Speed Kills

Michael Angelo - Prog

Kaller du dette umusikalsk og stygt? Jeg synes det er stilig og melodiøst.

7096787[/snapback]

Usj, det der er sååå kjedelig å høre på. Ikke nok med at melodien er kjedelig fra før, men fraseringen hans er så lik. Virker som han tar f.eks. 4-5 toner med varierende lengde også hopper over til en skala i 16-delstrioler. Sikkert veldig artig å spille, men musikk er ikke en sport, det er noe jeg utrolig nok hører på.

7097254[/snapback]

Er litt enig. Var drit tøft de første gangene jeg så han, og jeg syntes det var bra. Men nå er det blitt ganske kjedelig å se han stå og tralle de samme tonene om og om igjen. Han er jo flink, sier ikke at han ikke er det. Men musikk handler ikke bare om speed... Eller?

Lenke til kommentar
Hvordan finner man ut hvor mange toner man spiller i sekundet? (på gitaren da selvfølgelig) (speed picking)

7097038[/snapback]

Dersom du spiller 16-delsnoter, så spiller du fire noter per slag.

Hvis du spiller 16-delsnoter i 100, BPM spiller du 400 noter i minuttet. Del på 60, så vet du hvor mange noter du spiller i sekundet.

Lenke til kommentar
Men musikk handler ikke bare om speed... Eller?

7098243[/snapback]

Hastighet og alle andre former for teknikk, det være seg lydbilde, frasering, skalakjennskap, progressjon og annet, er hjelpemidler for å utrykke seg og sine følelser, for det er det musikk handler om. Følelser.

EDIT: rydde.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Enkelt spørsmål: Hva er forskjellen på en dur og en maj akkord? Gitarlæreren min bruker ofte begge to til forskjellige tider.. har liksom trodd at maj=major, og major er engelsk for dur. Feil?

7100216[/snapback]

Maj betyr ganske riktig major, men i denne sammenheng som major av en note i akkorden. Noten er anngitt etterpå, som regel maj7, men kan godt være maj9, maj 13 etc, uten at alle høres like meningsfylte ut. Det betyr rett og slett å spille den tonen et halvt tonetrinn høyere enn normalt.

Så hvis en vanlig C7 har tonene C - E - G - B

Så har en Cmaj7 tonene C - E - G - H, altså er 7'eren hevet et hakk.

Man snakker normalt ikke om maj6 fordi 6'ern uten maj i C = C - F - G - A, og hevet man A'en et halvt trinn ville det bli det samme som som en C7.

Dersom det er den "tersen" (den andre tonen i grunnakkorden, altså E'en) som heves, kaller man det istedet sus, som i sus2 eller sus4: Da går man opp eller ned til neste tone i skalaen.

C7sus4= C - F - G - B

Merk at sus2 blir en hel tone ned, ikke en halv:

C7sus2= C - D - G - B

Er det kvinten (G'en) som heves et halvt trinn kalles det "aug". Da får vi C - E - G#.

"Maj" bruker vi altså om toner som er lagt til grunnakkorden, "sus" og aug om toner i grunnakkorden.

Geir :)

Edit: Rettet "den andre grunntonen i akkorden" til "den andre tonen i grunnakkorden"...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Stilig system?

7100439[/snapback]

Likte oversikten du hadde laga på brettet til høyre. Hender fort jeg glemmer hva som er hva til tider. Selvstudium?

7100514[/snapback]

Broren min som har laga til meg. glemte å si at det var det systemet til høyre... har vært til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Riktig! Og klart hastighet ikke er det aller viktigste, men en ting som irriterer meg er folk med tankegangen "Jeg trenger ikke fart, har jo feel?". Det blir litt teit...

7099927[/snapback]

Det er i hvert fall bedre enn motsatt tankegang..

7099947[/snapback]

Det kommer an på personen spør du meg (smak og behag ja...). Det blir feil å si at f.eks VW Boble er bedre enn en Audi TT fordi Bobla har mer sjel. Noen liker sportsbilen (TT) andre liker Bobla.

Men for all del, jeg skjønner poenget deres!

Endret av Petter (chaos)
Lenke til kommentar
Enkelt spørsmål: Hva er forskjellen på en dur og en maj akkord? Gitarlæreren min bruker ofte begge to til forskjellige tider.. har liksom trodd at maj=major, og major er engelsk for dur. Feil?

7100216[/snapback]

Maj betyr ganske riktig major, men i denne sammenheng som major av en note i akkorden. Noten er anngitt etterpå, som regel maj7, men kan godt være maj9, maj 13 etc, uten at alle høres like meningsfylte ut. Det betyr rett og slett å spille den tonen et halvt tonetrinn høyere enn normalt.

Så hvis en vanlig C7 har tonene C - E - G - B

Så har en Cmaj7 tonene C - E - G - H, altså er 7'eren hevet et hakk.

Man snakker normalt ikke om maj6 fordi 6'ern uten maj i C = C - F - G - A, og hevet man A'en et halvt trinn ville det bli det samme som som en C7.

Dersom det er den "tersen" (den andre tonen i grunnakkorden, altså E'en) som heves, kaller man det istedet sus, som i sus2 eller sus4: Da går man opp eller ned til neste tone i skalaen.

C7sus4= C - F - G - B

Merk at sus2 blir en hel tone ned, ikke en halv:

C7sus2= C - D - G - B

Er det kvinten (G'en) som heves et halvt trinn kalles det "aug". Da får vi C - E - G#.

"Maj" bruker vi altså om toner som er lagt til grunnakkorden, "sus" og aug om toner i grunnakkorden.

Geir :)

7101359[/snapback]

Spiller du bare gitar? :ohmy: Jeg mener det der språket høres mer ut som at du spiller piano eller et blåse instrument... Jeg spiller Sax og gitar selv men Teori kunnskapene mine er vel ganske dårlig i forhold til det der :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...