Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var morsomt den første gangen man så Jerry C, men etterhvert blir det litt "same shit, new wrapping". Det blir som å se 12-årige japanske fiolinelever, de er teknisk dyktige, men de låter så fordømt likt, fordi det er bare teknikk og ingen følelser.

Personlig får jeg lyst til å trykke på en link til Mark Knopfler istedet sånn midtveis i disse skalaøvelsene. Så som denne: Brothers in arms.

Men hver sin smak. :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar
Det var morsomt den første gangen man så Jerry C, men etterhvert blir det litt "same shit, new wrapping". Det blir som å se 12-årige japanske fiolinelever, de er teknisk dyktige, men de låter så fordømt likt, fordi det er bare teknikk og ingen følelser.

Personlig får jeg lyst til å trykke på en link til Mark Knopfler istedet sånn midtveis i disse skalaøvelsene. Så som denne: Brothers in arms.

Men hver sin smak. :cool:

7090834[/snapback]

Enig.. Canon Rock er noe e fleste med 0 sosial inteligens og et snev av musikalske gener samt et år eller to til gode kunne klart å spille..

De som spiller det er gitar-roboter.. ike noe feeling, kun ronk, ronk og ronk.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at de har noe jeg mangler, tålmodighet til å øve skalaer og riffs i timevis. Jeg får fnatt hvis jeg ikke kan spille på en faktisk låt.

For tiden klarer jeg ikke å spille noen ting skikkelig. Først lekte jeg Tarzan på altanen i garasjen og dro ringfingeren på venstrehånda ut av ledd, så lekte jeg snekker og slo i stykker tommelen, deretter lå jeg i timevis og fuget gulvfliser så håndleddet stivnet på høyrearmen, og for å gjøre det fullkomment kjenner jeg at leddgikten setter inn. (Får det hver vinter.)

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at de har noe jeg mangler, tålmodighet til å øve skalaer og riffs i timevis. Jeg får fnatt hvis jeg ikke kan spille på en faktisk låt.

For tiden klarer jeg ikke å spille noen ting skikkelig. Først lekte jeg Tarzan på altanen i garasjen og dro ringfingeren på venstrehånda ut av ledd, så lekte jeg snekker og slo i stykker tommelen, deretter lå jeg i timevis og fuget gulvfliser så håndleddet stivnet på høyrearmen, og for å gjøre det fullkomment kjenner jeg at leddgikten setter inn. (Får det hver vinter.)

7091437[/snapback]

Pssen kan man være sikker på det egentlig? Lurer på om jeg har no sånt :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ooooh, se på meg, jeg spiller fort! Jeg bommer på takter, MEN jeg kan spille fort. :thumbdown:

7092494[/snapback]

Minte meg om Michael Angelo... Han kan spille noe jøtt fort, men ingen musikalsk sans.. :p Hvis jeg bruker riktige ord.. Det er ihvertfall ikke pent det han spiller.

Ååh... Vivaldi! :love:

Lenke til kommentar
og for å gjøre det fullkomment kjenner jeg at leddgikten setter inn. (Får det hver vinter.)

7091437[/snapback]

Pssen kan man være sikker på det egentlig? Lurer på om jeg har no sånt  :dontgetit:

7091525[/snapback]

Du merker det (merksnodig nok) på stive og hovne ledd, og at du ikke klarer hverdagslige bevegelser uten smerter. Det finnes mange varianter av leddgikt, selv lider jeg av en ganske så aggressiv variant som setter seg i de fleste ledd, men fortrinnsvis håndledd, ankler, skuldre, tommelrøttene og knær, samt i rygg og brystbein. For å få diagnostisert leddgikt må du gjennom omfattende undersøkelser, og det hele starter med et besøk hos fastlegen din.

Det kan imidlertid være vanskelig å få en endelig diagnose om man er ung (dvs under 20)

Selv har jeg medisiner som holder tilstanden i sjakk, men jeg merker værendringer uansett.

Noen (megselv og TWFA (ser det ut som) inkludert) merker værendringer godt i leddene, man blir gjerne hoven og stiv, og i tillegg blir man gjerne uvanlig trøtt/sliten.

PM hvis du lurer på noe mer.

edit: quotinga gikk helt bananas, prøvde å rydde opp

Moderator edit: Jeg fikset quotene. :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Vidrekommen gitar til 3000?? Du fortjener sikkert å bruke noen flere lapper på deg selv. Billige Jackson gitarer skal visst ikke være allverden.

7088931[/snapback]

Det er nada.

Å spele på ein billig Jackson er like givande som å spele på tapet med tannkost.

Uansett. Gitar for vidarekomne til under 3000? Forget it.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Noen (megselv og TWFA (ser det ut som) inkludert) merker værendringer godt i leddene, man blir gjerne hoven og stiv, og i tillegg blir man gjerne uvanlig trøtt/sliten.

7092750[/snapback]

Jeg har aldri brydd meg om å få det diagnostisert. Det burde jeg kanskje. Men det har (så langt) vært til å leve med, selv om jeg merker det tydeligere enn for bare noen år siden, og jeg har liten lyst til å begynne å proppe meg med medisiner med all slags bivirkninger.

Beina er stive. Men jeg har en stillesittende jobb, så jeg merker det ikke så gå godt. Skjønt nå som jeg begynte å tenke på det, kjenner jeg det i bakleggen. Og fingrene inntar en naturlig "pianostilling" (altså litt krummet, kan liksom ikke strekke dem helt ut.) Merker det godt når jeg skal ta breie grep.

Trøtt og sliten ja, kanskje jeg skal gå og legge meg...

Lenke til kommentar
Jeg har aldri brydd meg om å få det diagnostisert. Det burde jeg kanskje. Men det har (så langt) vært til å leve med, selv om jeg merker det tydeligere enn for bare noen år siden, og jeg har liten lyst til å begynne å proppe meg med medisiner med all slags bivirkninger.

7093565[/snapback]

Skjønner det, og bivirkninger er det. Jeg blir sinnsykt kvalm i løpet av den dagen i uka jeg tar medisinene (i tillegg til månedlige blodprøver), men det er absolutt verdt det for min del. Heller kvalm en dag i uka enn å måtte bruke to timer om morgenen for å komme seg i klærne. Det verste (og som omsider fikk meg til legen) var å oppdage at jeg ikke kunne spille ordentlig gitar lengre, og at jeg kviet meg for å kjøre motorsykkel pga smerter i håndleddene. Nå er alt så meeeeget bedre.

Edit: takker for quote-modifikasjonene.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Jeg har ingen ambisjoner om å bli musiker lenger, så om fingrene stivner så er det andre ting som kommer til å bekymre meg mer enn gitarspillingen. For eksempel at jeg ikke klarer å skrive på PC'en, siden jeg er programmerer av yrke.

Men hvis jeg ikke kan kjøre motorsykkel lenger... :cry:

Jeg får krysse fingrene og håpe at det ikke blir så mye verre. Takk for infoen om dette!

Lenke til kommentar
Uansett. Gitar for vidarekomne til under 3000? Forget it.

Ikke under 3000 nei, men øker du en lapp eller to får du en fin Epiphone, og de er utrolig bra i forhold til pris. Selv spiller jeg på en Epiphone SG G400, den koster vel egentlig ~4000, selv fikk jeg den til 3000. Den er kjempegod, både god å spille på og fin lyd :) Selvfølgelig ikke det samme som en ekte SG, men prisen tatt i betraktning så er den utrolig god.

Lenke til kommentar
Noen som vet om no plass i Norge det går ann og få tak i Jazz III pleketere?

7095199[/snapback]

Så og si alle velsotomenterte musikkforetninger..

--

Jeg har en Les Paul, kjempe digg å spille på, men lyden er ikke no å skryte av.

Pickupene begynner å hyle og pipe om jeg skrur volumet høyt (noe jeg må da trommisen vår er veldig tung på handa) og lyden er litt "buzz" aktig.

Jeg har lurt på å butte pickups i denne og lurer da på om dette lønner seg, hvordan pickups jeg eventuellt burde se på og om den skrudde halsen er et handicap i forhold til lyden :)

Lenke til kommentar
Noen som vet om no plass i Norge det går ann og få tak i Jazz III pleketere?

7095199[/snapback]

Så og si alle velsotomenterte musikkforetninger..

--

Jeg har en Les Paul, kjempe digg å spille på, men lyden er ikke no å skryte av.

Pickupene begynner å hyle og pipe om jeg skrur volumet høyt (noe jeg må da trommisen vår er veldig tung på handa) og lyden er litt "buzz" aktig.

Jeg har lurt på å butte pickups i denne og lurer da på om dette lønner seg, hvordan pickups jeg eventuellt burde se på og om den skrudde halsen er et handicap i forhold til lyden :)

7096274[/snapback]

Jazz III plekter får du hvertfall på Follo Musikk som et eksempel...

Men det som er, er at jeg synes ikke Les Paul er det store... for meg er en Fender mye bedre å spille på en Gibson Les Paul... Det høres kansje rart ut men sånn er det.. Jeg har prøvd Gibson Les Paul og en Fender til 10.000 eller no... (gjorde det i studio)

Noe som vet hvilket merker som ligner mer Fender? Ibanez, PRS, Jackson, LTD....osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...