Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

åkei.. var det slik det var ja.. :) Tenker aldri noe særlig på hva gitaren er bygd opp av... bare spiller, jeg! :)

Men, tror fantisk jeg ville tatt de som er avbildet på gitaren..

Grunn!? Sølv synes jeg ikke passer inn i heletatt.. så de blanke -greiene styrer jeg uansett unna.. og jeg tror det vil bli "for mye av det gode" med enda mer "gull" på gitaren..

Slik som den er nå, så er den veldig stilren og pen.. Alt på plekterbrettet er jo nå hvitt... pickup'er og brett, og knotter.. Synes jeg er det peneste!

Uansett hva du gjør, så styr unna tele-knottene.. de vil overhodet ikke passe inn, in my opinion..

:)

Lenke til kommentar
Ok.. fordeler og ulemper med Floyd Rose i forhold til Tune-o-Matic?

7064121[/snapback]

? :dontgetit:

7065990[/snapback]

Du ber om synspunkter når det gjelder et tremolosystem sett i forhold til et system med fast stol? Enten vil du ha et tremolosystem, eller ikke. Vi snakker også om helt forskjellige gitartyper her, tune'o'matic finner du for det meste på gitarer med sculpted topp (ala Les Paul), mens Floyd for det meste befinner seg på strater/superstrater. Blir litt som å sammenligne epler og bildekk dette.

Lenke til kommentar

hmm.. korte fordeler / ulemper..

Tremolo:

+ Kan bruke vib-arm.. Tøft i visse sammenhenger..

+ Kjekt å ha..

- Har "egentlig" ikke noe særlig bruk for..

- En del vanskeligere å stemme, da alle strengene påvirker hverandre. Må ha et "godt" system for at stemmingen skal være bra og holde (tror jeg)..

Non-tremolo:

+ Mye lettere å stemme

+ Synes personlig det er lettere med Palm-Muting uten tremolo-systemet

+ Holder seg stemt lengre

- At du faktisk ikke HAR tremolo

noe sånn..

Endret av Bone
Lenke til kommentar
snip

7066788[/snapback]

Er ikke noe vits å prøve. Hvorvidt man vil ha trem eller ikke må man avgjøre selv slik som T'weed sier, og begge er gode systemer til hvert sitt bruk.

Og angående stemming, så er det ikke så ille som man skulle tro. Er den først stemt skikkelig, så trenger du ikke å stemme på nytt (altså, åpne opp string-locks osv.) før du bytter strenger. Blir sjelden ustemt av å bruke vibbarm også.

Har hatt ibanez siden slutten av sommerferien, og jeg er veldig fornøyd. PAsser mitt bruk veldig godt.

Lenke til kommentar

Non-tremolo:

+ Mye lettere å stemme

+ Synes personlig det er lettere med Palm-Muting uten tremolo-systemet

+ Holder seg stemt lengre

- At du faktisk ikke HAR tremolo

noe sånn..

7066788[/snapback]

Eh.. Hva er Plam-Muting? :blush:

Lenke til kommentar

snip

noe sånn..

7066788[/snapback]

Eh.. Hva er Plam-Muting? :blush:

7068425[/snapback]

Palm-Muting er en metode der du bruker håndbaken på høyre hånd (om du er høyrehendt) og demper lyden litt.. Du legger altså håndbaken litt på strengene..

Håper det var til hjelp..

Lenke til kommentar
Er ikke noe vits å prøve. Hvorvidt man vil ha trem eller ikke må man avgjøre selv slik som T'weed sier, og begge er gode systemer til hvert sitt bruk.

Men, der har han i hvert fall noen fordeler og ulemper.. :) Kanskje han ikke vet om han faktisk VIL ha tremolo-system, eller ikke, før han hører noen ulemper og fordeler.. For jeg mener faktisk at de finnes..

Og angående stemming, så er det ikke så ille som man skulle tro. Er den først stemt skikkelig, så trenger du ikke å stemme på nytt (altså, åpne opp string-locks osv.) før du bytter strenger. Blir sjelden ustemt av å bruke vibbarm også.

Har hatt ibanez siden slutten av sommerferien, og jeg er veldig fornøyd. PAsser mitt bruk veldig godt.

Det er ikke så ille, men det er uansett litt "værre".. For, man må passe på at systemet ikke blir satt for høyre opp, at fjerne som strammer ikke sitter for løst, osv.. Det ER værre, om ikke "ille", uansett hvordan du ser på det! :)

Har også en Ibanez -gitar; en JEM 7DBK, og en Gibson Les Paul Standard.. altså både med og uten tremolo -system.. Og min holder stemmingen godt, men jeg mener å ha hørt at "dårligere" systemer ikke holder så bra.. Derfor jeg skrev "tror jeg".. Men, dette er noe jeg ikke vet.. Har liksom hovedsakelig bare prøvd min..

Lenke til kommentar

Kan legge til at med system som Les Paul har, så har du i grunn mer sustain. Det er delvis pga. stolen, men også at halsen er limt og at hodet er skakt.

Også med tremolo, har du også svakheten for at når du bender en streng, vil også de andre bende seg. Dette kan du minske effekten av ved å kompensere med å bøye på stolen.

Lenke til kommentar
SHH_strat.JPG

Hva synes dere:

Hvite stratknotter, eventuelt off-white:

Eller gull teleknotter:

Eller kanskje til og med gull stratknotter:

Andre forslag?

Geir :)

7065678[/snapback]

Hvite Stratknotter... Og den gitaren blir nok farlig digg. :)

Endret av KompleX
Lenke til kommentar

Har også en Ibanez -gitar; en JEM 7DBK, og en Gibson Les Paul Standard.. altså både med og uten tremolo -system.. Og min holder stemmingen godt, men jeg mener å ha hørt at "dårligere" systemer ikke holder så bra.. Derfor jeg skrev "tror jeg".. Men, dette er noe jeg ikke vet.. Har liksom hovedsakelig bare prøvd min..

7069080[/snapback]

Hmm har selv en ESP LTD KH-202 med et tremolosystem som nok er i den litt billigere enden av skalen og har aldri hatt problemer med stemmingen. Stemming med å skru opp string-locks gjør jeg vel 1-2 ganger i halvåret ellers er det bare litt småskruing nede på tremolosystemet en gang eller to i måneden. Holder seg veldig bra synes nå jeg da. Har heller ikke noe problem med bending... når jeg bender en streng, så er det bare den som bendes og ingen andre strenger. Men så er dette den eneste erfaringen jeg har hatt over lengre tid med et tremolosystem, så det kan hende andre er av en forskjellig oppfatning ;)

Noe som jeg mener er en stor ulempe med et tremolosystem er hvis man skifter tuning veldig ofte, siden dette tar mye lengre tid enn hvis man ikke hadde hatt en tremolosystem. Den lengste jeg kan tune gitaren uten å skru opp string-locken er vel til D på E-strengen (og mest sannsynlig tilsvarende på de andre strengene).

Lenke til kommentar
Jeg er nok mest stemt for hvite knotter selv. Men det er jo bare knotter da, ikke noe problem å skifte. Så jeg kan jo rett og slett kjøpe begge deler og se hva jeg liker best.

7077398[/snapback]

Åssen pickupsystem skal du ha? og åssen farge skal pickupene ha?

7077528[/snapback]

Skal ha EMG pickuper på denne. Var ute etter et David Gilmour-oppsett, altså EMG SA, men så bestemte jeg meg for å gjøre en vri på det. Bridgepickup skal fortsatt være en standard SA, men mid og bridge pickupene skal være EMG 89. 89'en kombinerer en SA med en 85-type humbucker inne i samme bucker-size coveret. Så med en switch kan jeg gå fra S-S-S til H-H-S. Det blir stikk motsatt av hva folk pleier å gjøre, nemlig å putte humbuckeren i bridge.

Pickupene skal være hvite som plekterbrettet.

Så skal jeg bytte ut tonekontrollene med en EMG-SPC "Strat Presence Control" og en EMG-EXG Guitar Expander. Kanskje legger jeg også på en PA2 booster.

Hvis jeg ender opp med hvite knotter, bruker jeg antagelig en Fender S-1 switch til å skifte fra single til bucker modus. S-1 er de nye bryterne til Fender som aktiveres ved å trykke inn senter på volumknotten for å velge mellom to pickup-konfigurasjoner.

Lenke til kommentar
Gjør som Albert Collins: Skaff deg en 50 meter lang gitarledning og så går du ut på gata og spiller...  :cool:

7056563[/snapback]

Haha, kunne blitt spenstig. =P

Men trur nesten eg bør vurdere noko litt svakare, trenger eigenteleg ikkje anna enn ein einkanals røramp på mellom 20-30w. '63 Reverb head med eit snasent 1x12 eller 2x10-kabinett kunne ha vore artig å prøve på, evt. ein '65 Deluxe Reverb combo. Har falt pladask for vintage Fender-lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...