Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Du burde ha ein eller anna form for preamp, som f.eks ein miksar e.l.

6983220[/snapback]

Vil si det er mer viktig med effektpedal, ellers blir det veeeeldig tam, dårlig og kjedelig clean lyd..

6983293[/snapback]

Whai? Oppgava til ein preamp er å forsterke signalet. Ein effektpedal vil i tillegg forandre signalet og lyden. Sjølvsagt kan ein koble til effektpedalar, men i bypass har desse ingen funksjon utan ein preamp då dei kun er aktive når dei er på. Preamp i første rekke, så kan ein tenke på pedalar etterpå. Det vil heller ikkje nødvendigvis låte så kjipt som du beskriver det, det er alt etter kva preamp ein benyttar. Signalet vert uansett for svakt utan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6983220[/snapback]

Vil si det er mer viktig med effektpedal, ellers blir det veeeeldig tam, dårlig og kjedelig clean lyd..

6983293[/snapback]

Whai? Oppgava til ein preamp er å forsterke signalet. Ein effektpedal vil i tillegg forandre signalet og lyden. Sjølvsagt kan ein koble til effektpedalar, men i bypass har desse ingen funksjon utan ein preamp då dei kun er aktive når dei er på. Preamp i første rekke, så kan ein tenke på pedalar etterpå. Det vil heller ikkje nødvendigvis låte så kjipt som du beskriver det, det er alt etter kva preamp ein benyttar. Signalet vert uansett for svakt utan.

6983849[/snapback]

Ok. Jeg er med deg :)

Har han forsterker med linje ut kan han jo bruke den, for da får han alt i samme slengen :)

Lenke til kommentar

6983220[/snapback]

Ehh.... Preamp? :blush:

Hva er det?

...

6985498[/snapback]

Pre-amp=For-Forsterker :thumbup:

6986658[/snapback]

Og det betyr?

6987302[/snapback]

En forsterker som forsterker lyden før den blir sendt inn på sluttrinnet. For forsterkeren legger gjerne vreng og slikt, lyden blir så sendt videre til sluttrinnet som gir lyden kraft nok til å drive høytaleren. Am i Right? :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg har nemlig ødelagt en ganske dyr forsterker tidligere da jeg benyttet mic inngangen til gitar. Derfor vil jeg være helt sikker før jeg kobler gitaren til pc'n!

6987527[/snapback]

Vel... en løsning (som jeg bruker) er å ha en effektpedal (BOSS GT-8) og tar lyden i mic-inngangen på laptopen (jadda ikke veldig optimalt) fra "phones"-utgangen på GT-8'en og sender i tillegg lyden fra vanlig output til en gitarforsterker. Kan nok ta den direkte videre til noen høytalere fra laptop'en også antar jeg, men har ikke prøvd.

Hadde jeg hatt digital-inn på laptop'en kunne jeg brukt digital-ut på effektpedalen.

(Si ifra hvis jeg misforsto spørsmålet ditt :p)

Lenke til kommentar

*Har ikke tid til å lese igjennom ALLE postene i tråden, så jeg bare spør jeg*

Heisann! :)

Har spillt gitar i ca 2 år nå (ca. 1/2 år akustisk-gitar) og er vel "godt i gang" . Har startet hos en GENIAL musiker nå, som tilfeldigvis er naboen min. Når jeg kjøpte meg el-gitar, valgte jeg å starte med en såkalt "nybegynner-pakke". Men i det siste har jeg følt at jeg ikke har den gitaren som jeg trenger for å komme meg videre. Vurderte å kjøpe meg en dyrere gitar, men kom fram til at det blir litt for mye penger akkurat nå for en 15-åring . Så derfor har jeg nå tenkt å kjøpe meg en akustisk-gitar. men problemet nå er at jeg ikke har peiling på hvilken... Men jeg vet at jeg skal ha stålstrenger . Og muligens en 12-strengers. Har hørt at det er det samme som å spille på en 6-strengers (teknisk likt). Jeg kan vel tenke meg i en prisklasse som mellom 3000kr og 5000kr. Så derfor blir det en del spm. som jeg virkelig håper at noen kan svare på:

1: Kan noen dele sine opplevelser med en 12-strengers, forklare meg hvordan den er i forhold til en 6-stengers?

2: Kan noen komme med noen forslag til gitar(akustisk)?

3: Kan noen forklare meg hvordan et effektbrett virker og hvilket jeg eventuelt kan kjøpe til el-gitaren min slik at jeg kan ha noe å kose meg med i tiden til jeg skal kjøpe meg en ny gitar?

3: Når jeg skal kjøpe meg el-gitar, så er jeg rimelig sikkert på at det blir en Gibson Les Paul . Kan noen med en slik fortelle meg hvordan den er?

Mvh. Mr. Petoah :thumbup:

Lenke til kommentar

Du trenger ikke nødvendigvis å fleske til med en Gibson med en gang. Vi anbefale deg å heller se på en Les Paul gitar fra Ephiphone. Har en slik selv, med Zakk wylde mikker, og den funker utmerket. Har faktisk aldri prøvd en Gibson les paul (som jeg kan ta i farta), så jeg kan ikke sammenligne noe. Men utifra det jeg vet så skal man være noe drevern før man merker / har noe å utsett på en kopi fra andre merker enn Gibson.

Lenke til kommentar
å? hvordan da? ligger ikke de 6 "nye" strengene rett ved siden av de "gamle" strengene da? altså at du bare holder inn 2 i stedet for 1?  :p

eller har jeg misforstått?  :hmm:

6994239[/snapback]

Det er riktig som du sier. Men det sier vel seg selv at det er litt vanskeligere å trykke ned to strenger samtidig med en finger! Da er det jo lettere og bare trykke ned en!

Når du f.eks. skal ta en D akkord må du trykke ned flere strenger, men med like mange fingre på en 12-strengers gitar...

Lenke til kommentar
Det er riktig som du sier. Men det sier vel seg selv at det er litt vanskeligere å trykke ned to strenger samtidig med en finger! Da er det jo lettere og bare trykke ned en!

Når du f.eks. skal ta en D akkord må du trykke ned flere strenger, men med like mange fingre på en 12-strengers gitar...

men de to strengene ligger så nærme hverandre at det ikke har noe å si..? :innocent:

Lenke til kommentar

men de to strengene ligger så nærme hverandre at det ikke har noe å si..? :innocent:

6994734[/snapback]

Du kan også bare fjerne de seks "oktav" strengene da, så får du en fullblods seks-strenger :)

Lenke til kommentar

SGE7000: Jeg har også SGE-7000 og opplevde til å begynne med masse støy. Så fant jeg feilen. PÅ PÅ Å HA JORDET STIKKONTAKT! Uansett om det er mikser eller amp du kobler inn i. Støyen forsvant så og si helt på alle 5 mik-settingsene når jeg koblet mikseren i jordet kontakt. Synes forøvrig det er en dritdigg gitar med rimelig digg lyd også. Den har den deilige strat tonen.

Lenke til kommentar

6994734[/snapback]

Du kan også bare fjerne de seks "oktav" strengene da, så får du en fullblods seks-strenger :)

6995038[/snapback]

.. med et jævlig bredt gripebrett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...