Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PRS SE kan sjølvsagt ikkje nå opp til Custom-modellane, men det er utvilsomt gode gitarar i si prisklasse.

6936368[/snapback]

Ok, da skal jeg ta en runde i Oslo og se om jeg får prøvd en. Den som frister mest er PRS SE Custom, i Cherry Sunburst finish. Veil. pris 8000, Marios selger den for 7 lapper ser jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt gitar i 6 år (usammenhengende) og har nettopp startet en ny kjøpeprosess. Denne gangen er jeg på utkikk etter en akustisk stålstrenger som skal vare livet ut. Jeg har ikke prøvd noen ennå, men jeg har sett litt nærmere på Martin-modellene. Har sett på D-16, men det er så mange ulike varianter. Og dessuten er jeg ikke sikker på om jeg bør ha mic eller ikke. Jeg har et økonomisk tak på 10-15 000, men ikke heng dere opp i pris. Jeg er på jakt etter en gitar som skal følge meg hele livet og passe meg perfekt. Er fullt klar over at jeg må prøve dem, men det er veldig greit å få et utvalg først. Jeg har små fingre og derfor er en tynn, god og lettspilt hals er et must.

Jeg kommer til å bruke lang tid på kjøpe. I mellomtiden spiller jeg bare på min første gitar, en akustisk stålstrenger av merket Vantage. Skikkelig dårlig og verdiløs med andre ord. Spiller typisk "kassegitarmusikk", og ikke metal, rock osv. Planen er å kjøpe en Gibson Les Paul Standard 50/60 når jeg er 30 og har egen leilighet. :tease:

Jeg er ikke særlig flink, men det spiller ingen rolle. Skal kjøpe en gitar som kan gå i arv :p

Håper det er noen her som kan komme med innspill og forslag. Og gjerne med tips til nettbutikker og mulighetene for å kjøpe i utlandet. Og erfaringer. Tusen takk, folkens! :innocent:

*Akustisk stålstrenger som varer livet ut.

*Omtrent 10-15000 kr (ikke viktig siden jeg ikke vet nok om prisene)

Med andre ord en akustisk gitar som tilsvarer Gibson Les Paul for el.gitarer. Altså kvalitet, verdi, holdbarhet og evig.

Lenke til kommentar
Hva er den vanskeligste sangen å spille på gitar? Har fått forslag på Van Halen - Hot for teacher, og den er jo helt syk. Men noen som vet om andre? Skal utfordre en jeg kjenner som synes han selv er en jævel på gitar :wee:

6943399[/snapback]

Flere av sangene til TNT med Ronni Lè Tekrø, er vanskelige !

Lenke til kommentar
Hva er den vanskeligste sangen å spille på gitar? Har fått forslag på Van Halen - Hot for teacher, og den er jo helt syk. Men noen som vet om andre? Skal utfordre en jeg kjenner som synes han selv er en jævel på gitar :wee:

6943399[/snapback]

Folk som omtaler seg selv som "en jævel på gitar" pleier etter min erfaring å være kjempeflinke på typisk rock/metal-solospilling, men heller uerfarne når det kommer til f.eks. akustisk fingerspill.

Hvis du vil sette ham fast, kan du jo gi ham f.eks. denne taben:

http://www.fretplay.com/tabs/k/kottke_leo/machine-tab.shtml

Klarer han den, er han en jævel på gitar. :)

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt råd av dere... Vær snill og svar.. :D

Jeg skal kjøpe enten en PODxt Live, eller en ny gitar. (Ibanez S-470)

Jeg har en Marshall MG-100HDFX og en Ephiphone SG gitar nå. Hva syntes dere jeg burde kjøpe først? Gitar, eller effekt?

Og, hvis noen har noen erfaringer med den gitaren jeg har sett meg ut, hadde det vært fint om dere hadde delt det med meg! :D

Takker for alle fremtidige svar.. :)

Lenke til kommentar

Gitar, uten tvil! All verdens effekter gjør deg ikke til noen bedre gitarist, og får deg ikke til å øve mer, bare knotte mer for å se hva slags lyder du kan få til. En skikkelig god gitar derimot blir noe du får lyst til å ta ned av veggen og klimpre på hele tiden.

Det er gøy med effekter, men gode gitarister bruker dem sparsommelig.

Edit: Har ingen erfaring med Ibanez desverre.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

6943399[/snapback]

Da tar du noe klassisk. Skal vedde på at noen har mer peiling på det feltet enn meg, men du kan jo prøve Vivaldis Four Seasons - Winter?

Lenke til kommentar

6943399[/snapback]

her har du non vanskelige sanger som kan være verdt å bryne seg litt på..:

Lenke til kommentar
Folk som omtaler seg selv som "en jævel på gitar" pleier etter min erfaring å være kjempeflinke på typisk rock/metal-solospilling, men heller uerfarne når det kommer til f.eks. akustisk fingerspill.

Hvis du vil sette ham fast, kan du jo gi ham f.eks. denne taben:

http://www.fretplay.com/tabs/k/kottke_leo/machine-tab.shtml

Klarer han den, er han en jævel på gitar.  :)

6946173[/snapback]

Eller John Mayer - Neon.

Eg har hittil i mitt liv kun møtt ein person som kan den 100%.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med å tabbe ett riff?

Keep Of Kalessin - Vengance Rising, det ultrafete riffet helt på slutten omtrent.

----------------------|----------------------------------------------

--5-------3---8---5---|--10---5---8-----13--10-----------------------

--3---5---1---6---3---|---8---3---6-----11---8-----------------------

------3---------------|----------------------------------------------

Det er hva jeg har fått ut av det selv, er noen små skiftninger inni der og seh, jeg er så elendig på detta. Kan likegodt være at hele driten er feil. Alle notene der skal spilles flere ganger, det er bare skiftningen jeg følte nødvendig for å skrive.

Endret av Jernlov
Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål. Hva er den "rikitge" måten å telle på når man spiler gitar. Nå teller jeg åttendeler slik: 1 & 2 & 3 & 4 & og sekstendeler slik: 1 a & i 2 a & i osv...

Har litt problemer med å holde tellingen når jeg spiller f.eks begynnelsen på paranoid soloen. Å spille den, sånn teknisk, er ikke noe problem. Jeg detter bare ut når jeg teller.

Edit: Lurer også på hvorfor det er flere noter enn tall hvis man samenligner notelinjen og tabulaturlinjen.

post-35821-1159393374_thumb.png

Endret av Even.
Lenke til kommentar

Fordi symbolene rundt tallene represtenerer noe? Den benden blir jo representert av noter, men bare med en pil opp i tabulatur, samme greien tremoloen.

Derfor er det flere noter enn tall.

edit:

Har forsåvidt aldri prøvd å telle når jeg spiller... jeg bare spiller egentlig. Det letteste for å holde farten og lære den er vel å sette på en metronom (kan gjøres i GP) eller spille til tab'en og slå av sporet der soloen spilles.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Når det står en bue over (eller under) to eller flere noter på same notetrinn, som du ser i den første takten, skal man bare slå an den første, og holde dem for varigheten av alle. Derfor gjentar man ikke tallet. Står det en bue mellom to noter av forskjellig notetrinn, som på slutten av den andre, lar man venstrehånden gli fra den første til den andre uten et nytt anslag. Da må man nødvendigvis angi tallet for å vise riktige bånd, men legger en bue under for å vise at det ikke skal være et nytt anslag.

Hvis du synes at det er vrient å telle foreslår jeg at du investerer i en digital metronom, og lar den telle for deg.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...