Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nylonstrenger er veldig tjukke og da også fine for nybegynnere, men har av min erfaring ikke like god klang og klarhet som stålstrenger, men veldig gode å lære det å spille gitar på. Spillte på nylon selv i flere år, funket helt kurrant. Om en ikke har ambisjoner om å spille i band i nær fremtid fungerer nylon helt fint :)

Lenke til kommentar
Jeg har et litt dumt spørsmål. Jeg fant et gitarplekter på 0,30mm hjemme. Hva er et slikt plekter godt for? Det lager jo flapp-flapp-lyder selv på nylonstrenger.

6859440[/snapback]

Har aldri brukt et slikt plekter. Heftig strumming, kanskje?

6859453[/snapback]

Mulig :)

Jeg fant ingen bruksområde for det så jeg hullet det opp med en hullmaskin av ren kjedsomhet.

Hvilken tykkelse foretrekker folket her på plekter da? Selv bruker jeg litt forskjellig mellom 1,14 og 2mm.

6859532[/snapback]

det beste er uten tvil små jazz III plektere! 1mm.. elr så bruker jeg også faktisk noen på 3mm...

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe meg en VG1/VK1 (hva enn det er...) musikklinje bok. Trenger å lære meg litt mer teori, noen som har et forslag? Og tror dere det funker greit?

6900447[/snapback]

har just kjøpt meg "aktiv musikk lære" (aml) og den virker veldig grei.. angående note teori... her lærer du det meste. helt fra scratch.

koster omlag 360 kr ny, men sikkert en del andreklassinger fra musikk som selger brukt. hvis du er i nærheten av en musikklinnje skole,...

:D

Lenke til kommentar
Jeg har et litt dumt spørsmål. Jeg fant et gitarplekter på 0,30mm hjemme. Hva er et slikt plekter godt for? Det lager jo flapp-flapp-lyder selv på nylonstrenger.

6859440[/snapback]

Har aldri brukt et slikt plekter. Heftig strumming, kanskje?

6859453[/snapback]

Mulig :)

Jeg fant ingen bruksområde for det så jeg hullet det opp med en hullmaskin av ren kjedsomhet.

Hvilken tykkelse foretrekker folket her på plekter da? Selv bruker jeg litt forskjellig mellom 1,14 og 2mm.

6859532[/snapback]

det beste er uten tvil små jazz III plektere! 1mm.. elr så bruker jeg også faktisk noen på 3mm...

6901737[/snapback]

Jeg liker også godt Jazz. Spesielt til solo-spilling. Jeg synes de blir litt for små til "vanlig" spilling. Favoritten min er nok de lilla Dunlop 1,14mm plekterrene.

Lenke til kommentar
Mens vi er så ivrige på å snakke om strat, så har jeg et lite problem med stroppefestet. Pleier å stramme den før jeg hiver meg på den, men etter en jam eller to så er den helt på villspor og er helt slakk. Dette gjelder foreløpig ikke den andre gitaren jeg har, som er en Gibson Les Paul. Noen forslag?

6900470[/snapback]

Om du mener at selve skruen er løs, kan du bøte på dette ved å skru ut skruen, og putte inn et stykke av en fyrstikk.

Så vil skruen lage nye gjenger i litt mer treverk, og dermed sitte bedre.

(det aller beste er å bore ut i større diameter, og lime inn en plugg i hardtre, for deretter å bore nytt hull igjen. tungvint, men absolutt best)

Om du snakker om en straplock eller noe i den dur må du nesten forklare litt nærmere hva som er feil.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "slakk og på villspor"? Er det skruen som løsner?

Geir :)

6901013[/snapback]

Ja, var akkurat det jeg ville fram til. Skulle tro lim var løsningen, men det virker litt for enkelt :p .

Om du mener at selve skruen er løs, kan du bøte på dette ved å skru ut skruen, og putte inn et stykke av en fyrstikk.

Så vil skruen lage nye gjenger i litt mer treverk, og dermed sitte bedre.

(det aller beste er å bore ut i større diameter, og lime inn en plugg i hardtre, for deretter å bore nytt hull igjen. tungvint, men absolutt best)

Om du snakker om en straplock eller noe i den dur må du nesten forklare litt nærmere hva som er feil.

6902961[/snapback]

Dette virket ikke så verst. Likte fyrstikkløsningen, men den boringen virket mer eller mindre brutal. Så dette blir arbeid for en gitardoktor.

Det er snakk om straplock-patent, ja, men selve straplocken fungerer knirkefritt. Det er nok gjengene i treverket som begynner å bli litt slakke, vil jeg tro.

Endret av Seian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...