Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Liker du litt rund, fyldig lyd, eller litt mer skarp, kuttende?

Håper du forstår :p

6889990[/snapback]

fyldig og rund!v :p

6890523[/snapback]

Da vil jeg anbefale en Epiphone SG eller Epiphone Les Paul..

Siden du har 4000 til både forsterker og gitar, så er kanskje en litt billigere Les Paul/SG veien å gå..

Ta en titt innom Epiphone.com, og trykk på enten "Les Paul", eller "Electric".. Eller begge deler :)

Om du bestemmer deg for en modell som ser kul ut, kan jeg linke til en hel haug reviews av den, og så kan du dra til den lokale musikkbutikk..

Lenke til kommentar
Hva med en squier standard strat?

6894468[/snapback]

Det er en bra gitar i din prisklasse. Men Haakon vil nok klassifisere den som "skarp, kuttende", på grunn av single coil pickupene. Det var nok poenget med spørsmålet om hva slags lyd du liker.

Geir :)

6894794[/snapback]

Netopp..

Personlig så liker jeg ikke lyden på en strat, men om du gjør det Mollenpriz, er det absolutt det du bør velge ;)

Lenke til kommentar

Har klart å drete meg litt nå.. Var akkurat å hentet forsterkeren min fra bandrommet, grunnet romskifte, og den står nå på rommet. Det er en Marshall dsl100 med et 1960 kabinett. Klarte på en eller annen måte å koble den slik at forsterkeren sto innstilt på 8ohm og kabelen gikk inn i 4ohm inputten på kabinettet. Jeg spilte veldig lavt på clean canalen litt, men så var det pluttselig ikke lyd lengre. Skrudde den av og tok ut strømkabelen, sjekka sikringene, men det er fremdeles ikke lyd i den. Dvs. får litt lyd i den på gain kanalen, når jeg skur opp litt. Men det er veldig lav lyd, og den hopper ut og inn og tonen svinger.

Har jeg drete skikkelig på leggen nå, eller koster ikke dette så alt for mye å få fiksa?

Lenke til kommentar
Personlig så liker jeg ikke lyden på en strat, men om du gjør det Mollenpriz, er det absolutt det du bør velge ;)

6895285[/snapback]

Korleis går det an å "ikkje like lyden i ein strat"?

Alle stratocasters er då vitterleg ikkje like. Og kva pickupkonfigurasjon ein vil ha er jo alt etter kva ein spelar.

Lenke til kommentar

6895285[/snapback]

Korleis går det an å "ikkje like lyden i ein strat"?

Alle stratocasters er då vitterleg ikkje like. Og kva pickupkonfigurasjon ein vil ha er jo alt etter kva ein spelar.

6897467[/snapback]

Jeg tok utganspunkt i en Standard Stratocaster..

Liker humbuckere best, men som du sier, det går ann å tweake litt ;)

Humbuckers :love:

Lenke til kommentar

Humbucker(dobbelspole):

KENT%20ARMSTRONG%20OEM%20DISTORTION%20HUMBUCKER.jpg

Single Coil (enkeltspole):

DimarzioDP170Big.jpg

"Pickup" er fellesbetegnelse for gitarmikrofonar.

Haakon: Kva i all verda er det du bablar om? Ein single coil er ikkje ein single coil, og ein humbucker er ikkje ein humbucker: Det finst eit utal forskjellige typar som låter vidt, vidt, vidt forskjellig.

Lenke til kommentar

Smak og behag, folkens. Smak og behag, og ingenting å krangle om... :cool:

Min neste strat skal ha en EMG SA i bridge og EMG 89 i mid og neck. 89 er en dual pickup med både en SA-type og en 85-type pickup i samme coveret. Og så skal jeg ha en Pi2 (Phase switch), en SPC (Strat Presence Control) og en EXG (Guitar Expander) i den.

Så da blir det en rimelig unik strat: (Som denne skissen, bare i flammelønn)

SHH_strat.JPG

Henki hadde funnet et par fine stykker flammelønn til meg nå, men de var for ulike i mønsteret, så jeg er litt usikker ennå på om de er riktige for gitaren. Oh well, jeg har livet foran meg...

Lenke til kommentar

Kun meg som tykkjer at ein stratocaster skal sjå slik ut?

distressed%20sunburst.jpg

Straten din blir nydeleg den, twfa, ikkje misforstå, men den vert litt for strøken for meg. Hadde aldri turt å ta av på scena med ein slik gitar i frykt for å ødelegge den. =P Men alt til sitt bruk. ;) Når eg tenkjer strat tenkjer eg brun bar, øl, whisky, røyk, svette og tårer. Helst har eg lyst på ein sunburst strat med lønnehals som ser ut som rosentre pga. 40år med kjederøyking på scena.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Joda, jeg har drømt om Rory Gallaghers strat siden jeg var en guttunge:

rory.jpg

Fenders Custom Shop har laget en tribute modell av den: Link

0150080800_md.jpg

Men nå spiller jeg ikke live lenger og behøver ikke å bekymre meg om annet enn barnebarna skal få fingrene i den. Og om de så gjør så kommer jeg ikke til å gråte over noen hakk...

Og jeg synes ikke en gitar "skal noe som helst". Like lite som andre ting. Personlig ville jeg hatt en Jag XK150 i grønt eller sort med brunt skinn, men hvis noen vil lakke den rød med hvitt skinninteriør så skal ikke jeg protestere.

Som sagt, smak og behag...

Lenke til kommentar

Mens vi er så ivrige på å snakke om strat, så har jeg et lite problem med stroppefestet. Pleier å stramme den før jeg hiver meg på den, men etter en jam eller to så er den helt på villspor og er helt slakk. Dette gjelder foreløpig ikke den andre gitaren jeg har, som er en Gibson Les Paul. Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...