Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen bør anse seg selv for å være fullt utlært, så nei, det gjør jeg ikke. Hva angår diskusjonsteknikken din, så er det ikke ansett for bra å dra inn sin egen stilling som tyngde. Man skulle tro at det styrker argumentet, men det man oppnår er bare at kritiske lesere automatisk mistenker det for å være svakt, siden man åpenbart føler behov for å støtte opp under det med ting uten direkte relasjon til synspunktet.

6859619[/snapback]

Som du kanskje la merke til, la jeg alle mulige eventualiteter til spott og spe i det jeg fortalte om min bakgrunn som gitarlærer.

Når det er sagt, erfaring og rutine bør jo telle litt som en del av et grunnlag for argumentasjon, syns du ikke?

Og hvordan kan det faktum at jeg har vært/er gitarlærer ikke ha noen relasjon til synspunktet om å bruke tommelen eller ikke?

Lenke til kommentar
Som du kanskje la merke til, la jeg alle mulige eventualiteter til spott og spe i det jeg fortalte om min bakgrunn som gitarlærer.

Når det er sagt, erfaring og rutine bør jo telle litt som en del av et grunnlag for argumentasjon, syns du ikke?

Og hvordan kan det faktum at jeg har vært/er gitarlærer ikke ha noen relasjon til synspunktet om å bruke tommelen eller ikke?

6859660[/snapback]

Det gjør ikke det, da man burde kunne argumentere godt nok for et synspunkt uten å måtte dra inn eksterne faktorer som strengt tatt ikke har noe med saken å gjøre. "Man bør kunne bruke alle fingrene" er et legitimt argument, siden det viser til synspunktet ditt. "Jeg er gitarlærer" gjør ikke det, og er dermed ubrukelig i denne sammenhengen, samtidig som det virker mot sin hensikt. En amatør kan ha like mye rett som en profesjonell.

For alt vi vet kan jo jeg inneha en doktorgrad i akustisk gitarspill supplert med flere kurs i fingerorientert anatomi og pedagogisk grunnfag, men jeg har ikke brukt det i argumentasjonen. Jeg er ingen av disse tingene, men hvis jeg var, burde jeg i hvert fall være i stand til å la argumentene mine tale for seg selv.

Lenke til kommentar

6859660[/snapback]

Det gjør ikke det, da man burde kunne argumentere godt nok for et synspunkt uten å måtte dra inn eksterne faktorer som strengt tatt ikke har noe med saken å gjøre. "Man bør kunne bruke alle fingrene" er et legitimt argument, siden det viser til synspunktet ditt. "Jeg er gitarlærer" gjør ikke det, og er dermed ubrukelig i denne sammenhengen, samtidig som det virker mot sin hensikt. En amatør kan ha like mye rett som en profesjonell.

For alt vi vet kan jo jeg inneha en doktorgrad i akustisk gitarspill supplert med flere kurs i fingerorientert anatomi og pedagogisk grunnfag, men jeg har ikke brukt det i argumentasjonen. Jeg er ingen av disse tingene, men hvis jeg var, burde jeg i hvert fall være i stand til å la argumentene mine tale for seg selv.

6859762[/snapback]

Så "eksterne faktorer" som at jeg har vært/er gitarlærer har ikke noe med saken å gjøre når det gjelder spørsmål om hvordan spille gitar/hvilke fingre etc? Skulle ikke det tilsi at jeg har en smule grunnlag for å uttale meg? Hvordan skal det virke mot sin hensikt? På hvilket annet grunnlag blir mine argumenter mer troverdige?

For å pine poenget mitt til døde: som gitarlærer har jeg aldri lagt restriksjoner på hvordan elevene mine velger å bruke fingrene sine. Jeg har lært dem de mest vanlige fingersettingene for grep etc, samt øvelser for større bevegelighet og presisjon ut fra individuelle forutsetninger (og det innbefatter bruk av alle fem fingre). Hele gjerningens målsetting er uansett fra mitt ståsted å gjøre elevene glad i instrumentet sitt, og oppmerksomme på de mulighetene det kan gi uansett hvilke fingre de føler seg komfortable med å bruke. Denne "friheten" medfører at jeg personlig har måttet svelge noen små kameler, men samtidig latt meg overvelde av uortodoks teknikk parret med usedvanlig musikalitet og fremføring.

Og tro meg, jeg har aldri mistenkt deg for å inneha noen doktorgrad i akustisk gitarspill.

Lenke til kommentar

Kanskje dere to kan være snille å ta diskusjonen om debatt-teknikk på PM, så kan vi som bare ønsker å hjelpe hverandre med gitar-relaterte spørsmål og/eller sikle over hverandres våte utstyrs-drømmer få slippe å høre på... :thumbup:

Det er forsåvidt en interessant diskusjon, bare ikke her. Dersom dere vil starte en tråd om det et mer passende sted på forumet, skal jeg si hva jeg mener om saken.

Geir :)

Lenke til kommentar

hei. er helt nybegynner med gitar å har så vidt rørt den å har lyst til å lære meg det. er så stor fan av in flames å har lyst til å kunne spille noe av dems musikk noen gang. kunne noe gitt gode start råd. å om jeg kansje burde ta kurs? noen nett sider. osv

Lenke til kommentar
hei. er helt nybegynner med gitar å har så vidt rørt den å har lyst til å lære meg det. er så stor fan av in flames å har lyst til å kunne spille noe av dems musikk noen gang. kunne noe gitt gode start råd. å om jeg kansje burde ta kurs? noen nett sider. osv

6871091[/snapback]

Dersom du aldri har rørt en gitar, skal du nok la tablaturer av In Flames ligge en stund. Start med det grunnleggende, du er nødt til å kunne akkorder før du spiller en gitarsolo.

Start med å lære deg akkorder. Videre kan du lære deg fingerspill og barregrep. Når du føler at alt dette sitter godt, kan du begynne å lese tablaturer.

www.ultimate-guitar.com er en fin side med tablaturer og akkorder. Det er også en del guider til hvordan du lærer å spille!

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...