Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Det er vanskelig å skifte grep i begynnelsen, ingenting rart med det. Når det gjelder hvordan man skal holde halsen er det mange forskjellige måter å gjøre det på. Når jeg spiller akustisk gitar holder jeg halsen i et slags tommel/pekefinger-grep, med tommelen over brettet. Merk dog at tommelen ikke skal brukes til annet enn å holde gitaren med - det er like greit å ikke tillegge seg slike uvaner (som jukse-G), så slipper du å venne deg av med dem senere. Du har kanskje sett supertekniske gitarister holde gitaren annerledes, men drit i det inntil videre. Forskjellige stiler går til forskjellige musikktyper. Endret 13. september 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Takk for hjelp. Jeg merker at skifting av grep går lettere etterhvert. Må bare øve, øve, øve og øve nå Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Merk dog at tommelen ikke skal brukes til annet enn å holde gitaren med - det er like greit å ikke tillegge seg slike uvaner (som jukse-G), så slipper du å venne deg av med dem senere. 6858445[/snapback] Den påstanden der er litt drøy synes jeg..... Jo flere fingre man bruker, jo bedre er det, spør du meg. Har du først begynt å bruke tommelen på gripebrettet åpner det seg flere muligheter for intrikat spill. Endret 13. september 2006 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg vil si det er en ulempe, fordi hvis man fører tommelen så langt ned over gripebrettet, vil det også si at de andre fingrenes bevegelsesfrihet blir mindre. Det kan selvsagt i noen få tilfeller være hensiktsmessig å bruke tommelen, men det får man ta etter hvert. Tror nok det er lurest å holde tommelen unna til å begynne med. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Personlig holder jeg tommelen noen millimeter ved siden av den dype E-en.. Men bruker den aldri på gripebrettet Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg vil si det er en ulempe, fordi hvis man fører tommelen så langt ned over gripebrettet, vil det også si at de andre fingrenes bevegelsesfrihet blir mindre. Det kan selvsagt i noen få tilfeller være hensiktsmessig å bruke tommelen, men det får man ta etter hvert. Tror nok det er lurest å holde tommelen unna til å begynne med. 6858854[/snapback] Ikke enig. Jo før man venner seg til å bruke alle tilgjengelige fingre, jo bedre. Hva er best: fem fingre på gripebrettet, eller fire? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hva er best, fire bevegelige eller fem stive fingre? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hva er best, fire bevegelige eller fem stive fingre? 6859300[/snapback] Tosk. Ta deg en runde på gripebrettet og eksperimenter en smule med akkorder med variabel bass. For ordens skyld bør jeg vel nevne forsiktig og med all mulig ydmykhet (ellers blir jeg vel hengt for besserwissism) at jeg har livnært meg som gitarlærer. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Smaken er som baken. Noen klarer å bruke tommelen, mens andre, f.eks meg klarer ikke å bruke tommelen. Den er rett og slett for kort. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Smaken er som baken. Noen klarer å bruke tommelen, mens andre, f.eks meg klarer ikke å bruke tommelen. Den er rett og slett for kort. 6859338[/snapback] Den er jo helt grei. Poenget mitt er jo at om du klarer å bruke tommelen vil det utgjøre et pluss, ikke et minus som Isbilen påstår. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg er enig der, jeg ser at det kan være et pluss, men ikke alle som får det helt til med tommelen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) At du har vært gitarlærer gir ikke argumentene dine mer tyngde. Variabel bass, ja. Det er ikke noe en nybegynner beskjeftiger seg med. Som gitarlærer kjenner du sikkert også til fenomenet "jukse-g", en disharmonisk uting mange nybegynnere benytter seg av. Jeg vil tro du er enig med meg i at selv om tommelen kan brukes av og til, er det viktigste at de fire fingrene er godt vant med å brukes over hele gripebrettet, og er så smidige som mulig. Derfor mener jeg det er viktig at disse brukes så mye som mulig helt fra starten. Etterhvert er man såpass dyktig og smidig i hånda at det ikke er noen sak å supplere med tommelen, og da er ikke bruken av den en uvane man må kvitte seg med. Det ser jeg på som mye mer hensiktsmessig. Ikke kall meg tosk fordi jeg er uenig med deg, er du snill. Det finnes mange forskjellige måter å spille gitar på, og jeg tror ikke det er lurt å venne seg til tommelbruk til å begynne med. EDIT: Fjernet et villfarent ord Endret 13. september 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Even. Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Når jeg spiller akustisk så har jeg tommelen midt på halsen bak fordi halsen er såpass tykk. På elgitar bruker jeg det såkalte "rockegrepet" med tommelen over kanten på halsen. _____________ Jeg har et litt dumt spørsmål. Jeg fant et gitarplekter på 0,30mm hjemme. Hva er et slikt plekter godt for? Det lager jo flapp-flapp-lyder selv på nylonstrenger. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Ohmegad. Enkelte akkordar MÅ du faktisk bruke tommelen for å få til. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg har et litt dumt spørsmål. Jeg fant et gitarplekter på 0,30mm hjemme. Hva er et slikt plekter godt for? Det lager jo flapp-flapp-lyder selv på nylonstrenger. 6859440[/snapback] Har aldri brukt et slikt plekter. Heftig strumming, kanskje? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Ohmegad.Enkelte akkordar MÅ du faktisk bruke tommelen for å få til. 6859447[/snapback] Vis meg en. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg har et litt dumt spørsmål. Jeg fant et gitarplekter på 0,30mm hjemme. Hva er et slikt plekter godt for? Det lager jo flapp-flapp-lyder selv på nylonstrenger. 6859440[/snapback] Har aldri brukt et slikt plekter. Heftig strumming, kanskje? 6859453[/snapback] Mulig Jeg fant ingen bruksområde for det så jeg hullet det opp med en hullmaskin av ren kjedsomhet. Hvilken tykkelse foretrekker folket her på plekter da? Selv bruker jeg litt forskjellig mellom 1,14 og 2mm. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 At du har vært gitarlærer gir ikke argumentene dine mer tyngde. Variabel bass, ja. Det er ikke noe en nybegynner beskjeftiger seg med. Som gitarlærer kjenner du sikkert også til fenomenet "jukse-g", en disharmonisk uting mange nybegynnere benytter seg av. Jeg vil tro du er enig med meg i at selv om tommelen kan brukes av og til, er det viktigste at de fire fingrene er godt vant med å brukes over hele gripebrettet, og er så smidige som mulig. Derfor mener jeg det er viktig at disse brukes så mye som mulig helt fra starten. Etterhvert er man såpass dyktig og smidig i hånda at det ikke er noen sak å supplere med tommelen, og da er ikke bruken av den en uvane man må kvitte seg med. Det ser jeg på som mye mer hensiktsmessig. Ikke kall meg tosk fordi jeg er uenig med deg, er du snill. Det finnes mange forskjellige måter å spille gitar på, og jeg tror ikke det er lurt å venne seg til tommelbruk til å begynne med. EDIT: Fjernet et villfarent ord 6859406[/snapback] Så du mener at man kun skal bruke de andre fire fingrene til man har blitt skikkelig flink, for så begynne å bruke tommelen? En jukse-G er forøvrig ikke disharmonisk, og kun en "uting" om du er fullstendig avhengig av a-strengen i den gitte sammenhengen. Som jeg antok ville det faktum at jeg har vært, og er (til de tre som betaler for privattimer) gitarlærer føre til (en noe uforståelig) devaluering av meningene mine. I all beskjedenhet vil jeg (som motargument) påstå at dette gir mine meninger en viss tyngde, ja. Jeg skal heller trekke tilbake uttrykket "tosk" (heat of the moment kind of thing) og i stedet spørre deg om du anser deg for en utlært gitarist. Om jeg bruker min ringe erfaring vil jeg påstå at man aldri blir utlært, og at man i allefall aldri bør legge kjepper i veien for at utvikling skal skje. Min konklusjon: bruk det du har. (De fleste har fem fingre) Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Vis meg en. 6859517[/snapback] Be my guest. e3 b5 g4 d5 a3 E5 Endret 13. september 2006 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Ingen bør anse seg selv for å være fullt utlært, så nei, det gjør jeg ikke. Hva angår diskusjonsteknikken din, så er det ikke ansett for bra å dra inn sin egen stilling som tyngde. Man skulle tro at det styrker argumentet, men det man oppnår er bare at kritiske lesere automatisk mistenker det for å være svakt, siden man åpenbart føler behov for å støtte opp under det med ting uten direkte relasjon til synspunktet. Som jeg sa, tror jeg at det er lurt å la tommelen være inntil videre. Det gjorde i hvert fall jeg, og de som satt der med jukse-g-en sin sleit litt med uvanen en stund etterpå. Jeg lærte meg ordentlig g med en gang, og det å komme over den bøygen løftet meg et godt stykke videre oppover på læringskurven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå