Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nokon innvendingar mot at det er smart å likegreit kjøpe inn eit slikt i staden for å handle inn ein og ein jævla pedal?

http://www.vintagegitar.no/content/view/264/52/

Ein i musikklassa mi køyrer ei større utgave av dette brettet gjennom ein fender Vintage '59 Bassman, men han har jo då som de sikkert skjønar ein litt annan spelestil enn meg. Uansett så har jo denne pakka det meste du trenger, kanskje utanom chorus og dist, men vreng treng eg ikkje uansett, det tar Engl seg av, chorus går an å kjøpe sparat seinare.

Bra kjøp? Det virkar jo som ei ultimat blues/rock pakke. :----o

Lenke til kommentar
Noen som kan fortelle meg prisippet bak coil-tapping?

Har ikke vært borti det før, men det har sikkert en av dere :)

6850098[/snapback]

coil-tapping er vel bare slik at man kuytter ut den ene coilen i en humbucker silk at man får en single coil... ;):ermm:

6850377[/snapback]

Det er korrekt. Skjønt strengt tatt kalles det "coil split", ikke "coil tap". Men alle kaller det coil tap, så slik får det være...

En coil tap er egentlig når man huker seg inn på en punkt lenger inne på lederen (den tynne ledningen som er spunnet rundt spolen i pickupen), og dermed kan velge om strømmen skal gå gjennom alle viklingene eller bare noen av dem. Jo flere viklinger på spolen, jo fetere og kraftigere signal.

Merk at ikke alle humbuuckere kan coil-splittes, du må ha en hvor det går separate ledere fra hver coil. Merk også at om du splitter en typisk humbucker, si på en Les Paul, høres det ikke ut som en Fender strat eller tele av den grunn. Du har fortsatt en større magnet men færre viklinger på spolen. (Siden humbuckeren har to spoler, har den færre viklinger på hver, men flere til sammen.)

Det motsatte er også mulig. Ved å montere to single coil pickup'er rett ved siden av hverandre får du i praksis en humbucker. Dog slik at magnetene får motsatt polaritet, så to identiske single coils vil ikke gi samme effekt. Det skjer ved å vikle spolene motsatt. (Eller muligens kan det gjøres enklere ved å reversere koblingen til tråden. Men ikke ta det for god fisk.)

Robbie Robertson gjorde dette på sin strat, han monterte to bridge pickup'er ved siden av hverandre og droppet midt-pickup'en:

player_magazine_may_1977.jpg

Jeg har hatt planer om det samme. Får se om det blir alvor av det noen gang...

Geir :)

Lenke til kommentar
Nokon innvendingar mot at det er smart å likegreit kjøpe inn eit slikt i staden for å handle inn ein og ein jævla pedal?

http://www.vintagegitar.no/content/view/264/52/

Bra kjøp? Det virkar jo som ei ultimat blues/rock pakke. :----o

6851946[/snapback]

Jeg hadde planer om å kjøpe den samme pakka. Men desverre har jeg ikke penger til det for tiden.

T-Rex er skikkelig fete saker. (Skjønt jeg har ikke hørt dem alle.) Det er kanskje bare jeg som er en gammel stabeis, men du får aldri meg til å bytte pedalene mine mot noe elektronisk vis-vas... ;)

På den annen side, med en Engl trenger du kanskje ikke så mange pedaler i det hele tatt, det låter jo så fett uansett... :cool:

Hvis du kjøper den får du poste dine synspunkter på de forskjellige pedalene.

Geir :)

Lenke til kommentar

Coil-split/tap går for det samme hos meg i alle fall :p

Var en kompis sin Ibanez som skulle ha nye Dimarzio, og jeg forestilte meg at de skulle kjøres i paralell istedet for serie, men så var det egentlig mye enklere. :) Gjorde det slik at jeg la en ledning fra midtpunktet og bryter på den som la til jord. Funka fett.

Lenke til kommentar

har tenkt å kjøpe strenger fra stringitup.com

hvis du kjøper noe til under 200 kr, men med portoen blir det over 300.. må du da betale toll i norge for denne varen?...

SHIPPING!

man har forskjellige shippingvalg:

Global priority mail- som koster lite men den sendes på din egen risiko, som vil si at du får ingenting igjen hvis den blir "borte vekk" i posten.

Global express mail- som koster ca det dobbelte men her får du pengene eller ny vare hvis den ikke kommer.

noen som har handlet med dette før?.. hva er best? noen som har noe erfaring med dette??

pft

edit: skriveleif

Endret av boneraw
Lenke til kommentar
har tenkt å kjøpe strenger fra stringitup.com

hvis du kjøper noe til under 200 kr, men med portoen blir det over 300.. må du da betale toll i norge for denne varen?...

SHIPPING!

man har forskjellige shippingvalg:

Global priority mail- som koster lite men den sendes på din egen risiko, som vil si at du får ingenting igjen hvis den blir "borte vekk" i posten.

Global express mail- som koster ca det dobbelte men her får du pengene eller ny vare hvis den ikke kommer.

noen som har handlet med dette før?.. hva er best? noen som har noe erfaring med dette??

pft

edit: skriveleif

6856301[/snapback]

Om varen er under 200, regnes ikke frakt med i beløpet. Om den er over, da er frakten med.. I ditt tilfelle må du ikke fortolle..

Kanskje du bare skal ta GPM? Du tar en risiko, men pakken blir ikke borte.. Og det er ingen store penger innvolvert, så om de faktisk skulle bli borte så er det ikke verdens undergang..

- Haakon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...