Jernlov Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Noen som har noen tips til å lære opp lillefingeren til å treffe riktig?Min lillefinger er totalt ubrukelig, da jeg ikke klarer å styre og treffe helt.. Tips? Eller må jeg slite med det resten av livet? 6766027[/snapback] Samme her, også er den veldig bøyd til venstre, har det noe å si? Klarer meg egentlig helt toppers uten fingern men hadde vært kjekt å få med en til på dansen. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Noen som har noen tips til å lære opp lillefingeren til å treffe riktig?Min lillefinger er totalt ubrukelig, da jeg ikke klarer å styre og treffe helt.. Tips? Eller må jeg slite med det resten av livet? 6766027[/snapback] Samme her, også er den veldig bøyd til venstre, har det noe å si? Klarer meg egentlig helt toppers uten fingern men hadde vært kjekt å få med en til på dansen. 6766051[/snapback] Hadde vært kjekt ja.. Blir litt klønete når man skal spille noen sanger som egentlig krever å få med lillefingern bare... Det fins vel noen øvelser for å få til dette? Min er også bøyd til venstre så den "butter" i de andre fingra når den vil prøve å treffe... Og ja.. Jeg har jo tenkt meg å kjøpe Ibanez S-470, og jeg leste litt reviews av den. Noen sa det tremolosystemet sugde (zero-point), fordi det var noe av plast, og ikke av metall. Og at den ble veldig fort ustemt. Var bare en som klagde på dette, de andre nevnte ikke noe om dette. Noen som har erfaring med dette? Er zero-point tremolosystemet digg eller dårlig? Lenke til kommentar
kalli Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Personlig tror jeg en Squier Stratocaster, en OK reim, et par Dunlop Tortex .72 mm plektre, kabel av grei kvalitet og den Fender ampen med alle innebygde backingtracksa, og også noen digitale effekter, om ikke jeg husker feil. Det der tror jeg skulle funke fett... Så veldig dyrt blir det heller ikke. 6735753[/snapback] Finnes det? Og hva mener du med alle backingtracksa? 6736216[/snapback] Ja det finnes, har prøvd en selv og den er ganske så artig å leke seg med, husker bare ikke hva den heter... Med backingtracks mener jeg et loopa lydspor med bass, trommer og kanskje litt andre ting - men ingen gitar, den delen fikser du selv 6738478[/snapback] Men hva mener du med "alle"? Alle i hele verden (neppe...)? Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Noen her som har prøvd Furch-gitarer? Hadde ikke hørt om merket før jeg prøvde en superjumbo (Line 23 eller noe) på en instrumentbutikk i Oslo. Fy faen for en deilig lyd!http://www.furch.cz/ 6762834[/snapback] Hvor i Oslo fikk du prøvd Furch? 6765840[/snapback] Husker dessverre ikke hva butikken heter. Det er en ren gitarbutikk som ligger ganske langt nede mot Oslo S (jeg er dååårlig kjent), med et stort gitarformet skilt over inngangen. Når du kommer inn er det en liten trapp opp og en ned. I kjelleren finner du et par Furch-gitarer Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Har et spm. ang. tablaturer. Når det står f.eks (0) eller (5) på en streng. Altså at de vanlige tallene er satt inn i parenteser. Hva betyr dette? Jeg kan tenke meg at det betyr at du alternativt kan touche strengen, men veit ikke Lenke til kommentar
Seian Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Noen som har noen tips til å lære opp lillefingeren til å treffe riktig?Min lillefinger er totalt ubrukelig, da jeg ikke klarer å styre og treffe helt.. Tips? Eller må jeg slite med det resten av livet? 6766027[/snapback] Kan ikke gi noe annet råd enn at du må lære deg å bruke den, akkurat som du gjorde med resten av fingrene. Har en kamerat som sleit med noe lignende. Han eide rett og slett ikke krefter i lillefingeren. Men igjen, det gjenstår bare å trene den opp Lenke til kommentar
huf Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Jaja, der kom den. Eg syns det er flaut at folk som Vai og Satriani blir nemnt i denne artikkelen... "Hadde funtwo vært en kommersiell plateartist, ville han trolig vært en global bestselger." WTF? edit: leif Endret 29. august 2006 av huf Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jaja, der kom den. Eg syns det er flaut at folk som Vai og Satriani blir nemnt i denne artikkelen... "Hadde funtwo vært en kommersiell plateartist, ville han trolig vært en global bestselger." WTF? edit: leif 6767332[/snapback] Det er jo Dagbladet. Hva venter du deg? Geirs regel nummer 374: Hvis du ikke vil irritere deg over tabloider, så la vær å lese dem. Det har jeg gjort i ca. 24 år nå, og det har funket helt fint. I begynnelsen fant jeg andre ting å irritere meg over istedet, men som alle abstinenser gikk det over med årene... Geir Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Personlig tror jeg en Squier Stratocaster, en OK reim, et par Dunlop Tortex .72 mm plektre, kabel av grei kvalitet og den Fender ampen med alle innebygde backingtracksa, og også noen digitale effekter, om ikke jeg husker feil. Det der tror jeg skulle funke fett... Så veldig dyrt blir det heller ikke. 6735753[/snapback] Finnes det? Og hva mener du med alle backingtracksa? 6736216[/snapback] Ja det finnes, har prøvd en selv og den er ganske så artig å leke seg med, husker bare ikke hva den heter... Med backingtracks mener jeg et loopa lydspor med bass, trommer og kanskje litt andre ting - men ingen gitar, den delen fikser du selv 6738478[/snapback] Men hva mener du med "alle"? Alle i hele verden (neppe...)? 6766296[/snapback] Eh... Klaging på gramatiske skrivefeil er ufett, sett en "de" etter "alle" så skjønner du vel greia... Det er plenty, iallefall. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Fant en gammel metronom nedi kjelleren i sted og lurer litt på hvordan dette fungerer. Er et "tikk" en fjerdendelsnote, altså slik at man skal telle fire slike i en takt? Kanskje litt dumt spørsmål Kunne også vært greit med noen øvelser til metronom hvis noen har noen på lager Endret 29. august 2006 av EvoZ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Et tikk er normalt en fjerdedelsnote ja. Men strengt tatt er det noe du bestemmer selv. Du kan godt sette den på dobbelt hastighet og la hvert tikk være en åttendel om du ønsker, eller på fjerdels hastighet og få et slag pr. takt. Det er dog ikke helt riktig å si at man skal telle fire slag pr. takt. Det forutsetter at takten er 4/4. Hvis du har en annen takt blir det også annen telling, for eksempel vil en vals være 3/4 og du skal følgelig bare telle til tre... Edit: Jeg går ut fra at du snakker om en gammeldags pendel-metronom, moderne digtale metronomer har mange andre funksjoner, og kan blant annet markere taktstart med en egen tone. Metronomer er nyttig hjelpemiddel til å øve opp hurtighet såvel som å kunne "holde takten" (altså at farten ikke øker eller synker i løpet av låten.) Husk at du skal lære å spille riktig før du lærer å spille fort. Start derfor med et rolig tempo på metronomen og spill til du mestrer riffet eller løpet eller hva de må være perfekt. Så kan du sette opp tempoet og gjøre det igjen. Ikke ta for store sprang av gangen, da vil du uvilkårlig begynne å slurve for å å holde tritt. Edit 2: Det finnes metronomer online også, for de som ikke er så heldige å ha en i kjelleren, og ikke vil bruke penger på det, for eksempel denne: Link. Selv bruker jeg trommemaskinen i mitt Tyros keyboard til formålet. Geir Endret 30. august 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Even. Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Takker for tips Det er en slik brun anaolog "oldschool-metronom". Jeg har også lastet ned en fin-fin metronom til pc'en og tenkte jeg skulle prøve ut begge litt senere i dag. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Og ja.. Jeg har jo tenkt meg å kjøpe Ibanez S-470, og jeg leste litt reviews av den. Noen sa det tremolosystemet sugde (zero-point), fordi det var noe av plast, og ikke av metall. Og at den ble veldig fort ustemt. Var bare en som klagde på dette, de andre nevnte ikke noe om dette.Noen som har erfaring med dette? Er zero-point tremolosystemet digg eller dårlig? Kæn nokon svara meg på denni æll? Endret 30. august 2006 av AnaXyd Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Og ja.. Jeg har jo tenkt meg å kjøpe Ibanez S-470, og jeg leste litt reviews av den. Noen sa det tremolosystemet sugde (zero-point), fordi det var noe av plast, og ikke av metall. Og at den ble veldig fort ustemt. Var bare en som klagde på dette, de andre nevnte ikke noe om dette.Noen som har erfaring med dette? Er zero-point tremolosystemet digg eller dårlig? Kæn nokon svara meg på denni æll? 6772052[/snapback] Jepp. men jeg har ikke opplevd noe negativt med tremolosystemet... kan dra den helt opp og ned uten at den blir ustemt... Synest det er helt glimrende med den enkle justeringen av fjerene... Mye enklere hvis man skal stemme ned Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg har Zero-Point og har ikke opplevd noe negativt ennå. Det som er viktig med tremoloer er å strekke strengene. Da "setter" strengene seg fortere slik at du slipper å justere alltid. Stemmesystemet er for øvrig genialt. Det er en bra gitar. Prøv den skikkelig før du kjøper! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Til dere som lurer på det derre med "lillefinger'n" .. Hyppig bruk av hammer-on's og pull-off's vil gjøre underverker... Med bruk av lillefinger'n, selvfølgelig.. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Får prøve litt på det da. Takk for tipset Lenke til kommentar
Even. Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Til dere som lurer på det derre med "lillefinger'n" .. Hyppig bruk av hammer-on's og pull-off's vil gjøre underverker... Med bruk av lillefinger'n, selvfølgelig.. 6775873[/snapback] Med det samme vi er inne på dette med pulloff's: Jeg får meget svak lyd. Er det meningen at jeg skal ta fingeren rett opp eller skal den dra borti strengen samtidig? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Til dere som lurer på det derre med "lillefinger'n" .. Hyppig bruk av hammer-on's og pull-off's vil gjøre underverker... Med bruk av lillefinger'n, selvfølgelig.. 6775873[/snapback] Med det samme vi er inne på dette med pulloff's: Jeg får meget svak lyd. Er det meningen at jeg skal ta fingeren rett opp eller skal den dra borti strengen samtidig? 6776069[/snapback] Litt begge deler, egentlig, vil jeg si.. .. En gylden mellomvei.. Er litt vanskelig å forklare.. Men, for å få (en ordentlig) LYD, så må man liksom slå an strengen litt.. og går jo ikke så bra ved å BARE løfte finger'n RETT OPP ..så derfor må du liksom dra den litt til siden samtidig... Men, du kan allikevel ikke dra finger'n HELT til sides heller, da vil du komme borti en annen streng igjen.. så du må ta de litt i mellom... litt på SKRÅ, egentlig.. Til siden, nok til å lage lyd... Opp, nok til å ikke komme borti nabostrengen.. Det er lettest å øve på den lyseste strengen.. da har du ingen spesiell streng å komme borti (skal gjøre), og den er den du trenger minst kraft til å utføre handlingen på.. EDIT: Det går egentlig å dra den rett opp også.. Men, det kommer ikke før etter litt trening.. og man må da være sterkere i fingrene, går jeg utifra.. Så jeg anbefaler å prøve å da dra den litt til siden, som jeg sa, sånn i første omgang.. Nå har jeg spilt gitar så lenge, at jeg ikke har problemer hverken med det ene, eller andre, når det gjelder akkurat dette lenger, så jeg er ikke 100 % sikker hvordan "øvingen" vedrørende dette foregikk.. Men, jeg tror nå jeg skal ha rett! Endret 31. august 2006 av Bone Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Med litt øving får du helt fin lyd med å bare dra den rett opp. Pass på å dra den ganske fort opp igjen(så du ikke "dreper" vibrasjonene på veien opp), akkurat som du må slå hardt ned på hamringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå