Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

heisann. skal kjøpe meg en gitar i disse dager. jeg er nybegynner og skal lære meg å spille ordentlig. så vil ikke starte med noe veldig dyrt og pro. anbefalinger? vil ha noe som kan holde seg en god stund. bra kvalitet altså. eller alle gitarer er vel det?

6699799[/snapback]

skal være en acoustic gitar btw og lurte på en ting til. hvor ofte skal en gitar stemmes?

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hver gang den blir ustemt..

Trenger litt hjelp her. Har en marshall dsl100 forsterker og 1960 kabinett. Gitaren er en epiphone les paul med zakk wylde mikker (emg 81 og 85).

Jeg spiller i et metal band, og ønsker lyd deretter. Problemet er at lyden blir litt grumsete og melodien kommer ikke så bra frem, som jeg ønsker. Noen som kan komme med noen umiddelbare tips? Eller trengs mer info?

- Andreas

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva problemet er, egentlig. Er problemet at du ikke kommer frem i miksen (at gitarlyden ikke "kutter" godt nok igjennom), eller at lyden rett og slett er grumsete?

Dersom du ikke klarer å kutte skikkelig igjennom, bør du skru opp mellomtonen på forsterkeren etter smak, du kan også droppe litt bass, om du mener det blir for grumsete lyd. Bassen i bandet vil uansett dekke den delen av lydbildet godt nok.

Lenke til kommentar
Riste-pickup? ;)

... Men man kutter ikke akkurat bedre igjennom av å dra ned på tone-kontrollen, da.

6706536[/snapback]

Nei, mente bare litt ned.. Med tone på fullt er det lett at lyden blir skarp som en kniv.. :p

Men så er det også noe i det å tweake godt å lenge på forsterkeren :)

Lenke til kommentar
hver gang den blir ustemt..

Trenger litt hjelp her. Har en marshall dsl100 forsterker og 1960 kabinett. Gitaren er en epiphone les paul med zakk wylde mikker (emg 81 og 85).

Jeg spiller i et metal band, og ønsker lyd deretter. Problemet er at lyden blir litt grumsete og melodien kommer ikke så bra frem, som jeg ønsker. Noen som kan komme med noen umiddelbare tips? Eller trengs mer info?

- Andreas

6705443[/snapback]

Ja har litt samme problemet selv, enten er det for grumsete, eller alt for klart slik at det blir ubehagelig å høre.

Lenke til kommentar

pickupsene er hevet veldig høyt mot strengene, kanskje det hjelper å senke de litt? Har egentlig ikke suttet meg ned og prøvd å stille lyden ordentlig inn, for meg selv liksom. Får prøve det, finner sikekert ut av noe da. Kan en enkel pedal med en 5-6 kanals (eller hva søren) EQ hjelpe? ala denne

edit: er på fylla..

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Går det ann å bytte "innlays" i gripebrettet på gitaren uten store problemer. Jeg har nå slike rundinger som markerer 3, 5, 7 osv. bånd, men jeg har mer lyst på slike haifinner. Er det bare å lime over selv, eller må man få en gitarreparatør til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Går det ann å bytte "innlays" i gripebrettet på gitaren uten store problemer. Jeg har nå slike rundinger som markerer 3, 5, 7 osv. bånd, men jeg har mer lyst på slike haifinner. Er det bare å lime over selv, eller må man få en gitarreparatør til å gjøre det?

6714797[/snapback]

Høres ut som noe meningsløst vrøvl. Drit i å tenke på slikt, og bruk tida til å spille. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...