Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Aner ikke helt hva dere leser mellom linjene mine. Trenger ikke akkurat

overbevise meg om at små forsterkere er vel så bra, om ikke bedre enn

amps og stack, har samme erfaring selv.

mener heller ikke en blir bedre gitarist av en effektpedal, vil bare frem til at det kan gi bedre lyd, noe haltan tydeligvis ikke var enig i... hva haltan legger i bedre lyd aner ikke jeg, men hva med å slutte med å gå rundt grøten å heller være enige... :S

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

burde kanskje omformulere "litt" poenget var å forandre lyden litt. :)

Skjønner jo at selve spillingen har alt og si, men for en nybegynner som ikke har gehøret til en erfaren spiller er det viktig å kunne spille noe som høres tilnærmelsesvis likt det samme som original melodien.

Og derav var det jeg lurte på om det var en pedal som dekker noenlunde rock.

Guns & and roses, metallica, ac\dc, osv.

Og da for ordensskyld har jeg en billig gitar\amp til 2000kr så lyden er sikkert ikke noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Tror alle er klar over at lyden ikke er så mye å skryte over. Er du ikke så kresen så går det helt fint. Fornøyd med min mg vertfall. Sånn ellers får heller HalTan svare for seg 'saklig' hvorfor du ikke burde kjøpe den. Og gjerne anbefale noe annet istedenfor å kritisere alt...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
ok, spørr igjen, hva er galt med å anbefale MG-Marshall?

EDIT : er ikke dette ein fin investering ?? : http://www.riff.no/butikk/product_info.php...roducts_id=3636

6541649[/snapback]

Marshall MG er bunnen av bunnen av Marshall-forsterkere. De er billige østenproduserte transistorforsterkere som ikke har stort mer med Marshall å gjøre enn utseendet. En "skikkelig" Marshall koster langt mer å produsere, og låter deretter. MG låter rett og slett ikke bra, hverken på clean eller vreng (selv om det er vrengen som er aller værst). For 5500 kroner kan du for eksempel kjøpe en Peavey Classic 30, en 30 watts rørforsterker som låter skikkelig bra i forhold til prisen, eller du kan kjøpe en transistorforsterker som faktisk leverer (Tech 21, Line 6 osv).

Størrelsen og utseendet på et slikt Marshallstack er omtrent det eneste det er godt for. Classic 30 (eller 50) låter MYE bedre, spiller minst like høyt (rørwatt, dessuten er forskjellen på 30 og 100 watt veldig liten i decibel), og flytter like mye luft om du investerer i et 4x12 (noe du garantert ikke har bruk for).

Nei. Ikke et godt kjøp. Og i alle fall ikke en investering.

Lenke til kommentar
ok, spørr igjen, hva er galt med å anbefale MG-Marshall?

EDIT : er ikke dette ein fin investering ?? : http://www.riff.no/butikk/product_info.php...roducts_id=3636

6541649[/snapback]

Marshall MG er bunnen av bunnen av Marshall-forsterkere. De er billige østenproduserte transistorforsterkere som ikke har stort mer med Marshall å gjøre enn utseendet. En "skikkelig" Marshall koster langt mer å produsere, og låter deretter. MG låter rett og slett ikke bra, hverken på clean eller vreng (selv om det er vrengen som er aller værst). For 5500 kroner kan du for eksempel kjøpe en Peavey Classic 30, en 30 watts rørforsterker som låter skikkelig bra i forhold til prisen, eller du kan kjøpe en transistorforsterker som faktisk leverer (Tech 21, Line 6 osv).

Størrelsen og utseendet på et slikt Marshallstack er omtrent det eneste det er godt for. Classic 30 (eller 50) låter MYE bedre, spiller minst like høyt (rørwatt, dessuten er forskjellen på 30 og 100 watt veldig liten i decibel), og flytter like mye luft om du investerer i et 4x12 (noe du garantert ikke har bruk for).

Nei. Ikke et godt kjøp. Og i alle fall ikke en investering.

6542610[/snapback]

ok takk, men hva med line 6 spider II serien? tenkte på ein spider II 212 med 2x75W

og hvert element på 12" har og innebygd tuner i seg. er disse noke tess? ble fortalt at dei ikkje var det?

Lenke til kommentar

Ville egentlig holdt meg unna spider-serien til Line6 også. Synes Flextone III er fin, da. Fikk lekt meg litt med en sånn, og synes den var overraskende god i forhold til prisen. Men som sagt, ingenting slår en skikkelig rørforsterker. Classic 30 er et stalltips. Skal du spille skikkelig, skikkelig tung metall er den kanskje ikke helt tingen, dog.

Tuner i elementene? HØH?!

Lenke til kommentar
Tuner i elementene? HØH?!

6543190[/snapback]

nei :p

men det er helst tung metall eg skal ha forsterkeren til. skal snart kjøpe meg ibanez gitar å ein forsterkar til å spille tung metall :)

EDIT : dobbelpost

Endret av drugis
Lenke til kommentar

Vel, uansett. Du har ikke "bruk" for 2x12 i de fleste situasjoner. Det er typisk for nybegynnere å anta at størrelse, pris og watt-styrke = bra lyd (eller høy lyd, for den saks skyld), men fakta er at store amper gjerne er noe herk å ha med å gjøre. Innebygger tuner klarer du deg helt fint uten. Man må uansett kunne stemme gitaren selv, og skal du spille på en scene trenger du en stagetuner.

Lenke til kommentar
Vel, uansett. Du har ikke "bruk" for 2x12 i de fleste situasjoner. Det er typisk for nybegynnere å anta at størrelse, pris og watt-styrke = bra lyd (eller høy lyd, for den saks skyld), men fakta er at store amper gjerne er noe herk å ha med å gjøre. Innebygger tuner klarer du deg helt fint uten. Man må uansett kunne stemme gitaren selv, og skal du spille på en scene trenger du en stagetuner.

6543223[/snapback]

nei nemnte bare godene på forsterkeren. men tenkte ikkje sånn sett at det var good lyd i den automatisk fordi den har "store" spesifikasjoner. derfor jeg spørr her. :) men forsterker rundt 5000 til litt tyngre metall. forslag?

EDIT : har ein cube 30 men synest ikkje den er allverden, er kanskje blitt litt for liten nå. spiller i band så må ha noke med litt futt i og god lyd

Endret av drugis
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noe metallhode, men kan tenke meg at en Randall av noe slag skal kunne gjøre jobben bra, for eksempel. Du bør uansett prøve det ut i en butikk. :)

(Eller hva med brukt Marshall JCM?).

6543253[/snapback]

vill helst ikkje kjøpe brukt. har litt dårlige erfaringer osv. men takk for tipse om randall, skal sjekke ut :)

Lenke til kommentar

bare en liten kommentar ang. line 6 spider serien. Har 120w spider II toppen stående og den er ikke stort mer tess enn marshall mg toppen. Det er dessuten et kjent problem med dem at de ryker i hytt og pine.

HalTan, vet du om classic 30 selges som topp i norge?

---

Sånn på si har jeg et spørsmål til noen som har greie på mikking. Hva kan gjøres for å unngå støy og feedback om en vil mikke opp mindre forsterkere til PA? Hvilke mikker egner seg best...?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Sånn på si har jeg et spørsmål til noen som har greie på mikking. Hva kan gjøres for å unngå støy og feedback om en vil mikke opp mindre forsterkere til PA? Hvilke mikker egner seg best...?

6543448[/snapback]

Shure SM57 har blitt brukt som gitarmik (bl.a.) siden 1879, og brukes enda. Feedback er ikke noe vesentlig problem når det gjelder gitarforsterkere i PA, uansett størrelse.

Lenke til kommentar

6543448[/snapback]

Shure SM57 har blitt brukt som gitarmik (bl.a.) siden 1879, og brukes enda. Feedback er ikke noe vesentlig problem når det gjelder gitarforsterkere i PA, uansett størrelse.

6544478[/snapback]

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...400&pos=1&tot=1

da er kanskje dette noe å gå for? :cool: Hva ligger disse på nypris ca?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...