Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal spille det du hører på så ville jeg anbefalle deg å heller kjøpe el-gitar. Jeg hadde kasse først, spilte liksom litt av Nothing Else Matters osv, også fikk jeg el og da kickstartet det som faen, da ble det plutselig mye morsommere og jeg spilte mange ganger mer osv osv osv.

Lenke til kommentar
Om du skal spille det du hører på så ville jeg anbefalle deg å heller kjøpe el-gitar. Jeg hadde kasse først, spilte liksom litt av Nothing Else Matters osv, også fikk jeg el og da kickstartet det som faen, da ble det plutselig mye morsommere og jeg spilte mange ganger mer osv osv osv.

6370159[/snapback]

Ok, men er det ikke slik at man bør starte med akustisk? Kan som sagt ingenting... Er det ikke dyrere med el-gitar?

EDIT: Setter virkelig pris på hjelp! :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar

6370159[/snapback]

Ok, men er det ikke slik at man bør starte med akustisk? Kan som sagt ingenting... Er det ikke dyrere med el-gitar?

6370292[/snapback]

Det kommer vel ann på egentlig. Jeg syns det var ganskehåpløst og spille Fear Of The Dark og sånn på kasse i alle fall :p. Du kan få en ok nybegynner pakke med gitar, forsterker og litt annet stash til rundt 3 tusen vel.
Lenke til kommentar

6370159[/snapback]

6370292[/snapback]

Det kommer vel ann på egentlig. Jeg syns det var ganskehåpløst og spille Fear Of The Dark og sånn på kasse i alle fall :p. Du kan få en ok nybegynner pakke med gitar, forsterker og litt annet stash til rundt 3 tusen vel.

6370355[/snapback]

Kan du utdype dette litt? Stash? Hva trenger jeg? Hvilke merker er brukbare? Syns 3000 er litt drøyt... Vet ikke engang om jeg vil finne gitarspilling morsomt...

Start med STÅLSTRENGER, slik at du får elefanthud og overgangen til tynne elgitarstrenger blir skikkelig deilig.

6370358[/snapback]

Har fått anbefalt at jeg ikke burde begynne med stålstrenger. Dette da det vil gjøre fingrene såre veldig raskt. Noen flere synspunkter på dette?

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør starte med akkustisk, men

det er selvsagt en avgjørelse hver enkelt må ta. Jeg startet å spille på el-gitar, men ga opp etter en liten stund. Et år seinere fikk jeg akkustisk gitar, og det ga et kick i gitarspillinga mi. Jeg vil tro at det er lettere å lære å spille på en akkustisk gitar.

Det finnes mange billige "Cort" gitarer som er brukbare. Besøk din nærmeste gitarforhandler. Der kan du sette deg ned og kjenne hvilken gitar du tror vil passe til deg. De hjelper deg med å finne mest mulig gitar til den prisen du ønsker.

Som tidligere nevnt er Lillebjørn Nilsens gitarbøker, fine til å starte med.

Det finnes også mange guider på nettet som er verdt et besøk.

Du vil ikke angre hvis du kjøper deg gitar :)

Lykke Til ;)

Fredrik :)

Lenke til kommentar
Jeg synes du bør starte med akkustisk, men

det er selvsagt en avgjørelse hver enkelt må ta. Jeg startet å spille på el-gitar, men ga opp etter en liten stund. Et år seinere fikk jeg akkustisk gitar, og det ga et kick i gitarspillinga mi. Jeg vil tro at det er lettere å lære å spille på en akkustisk gitar.

Det finnes mange billige "Cort" gitarer som er brukbare. Besøk din nærmeste gitarforhandler. Der kan du sette deg ned og kjenne hvilken gitar du tror vil passe til deg. De hjelper deg med å finne mest mulig gitar til den prisen du ønsker.

Som tidligere nevnt er Lillebjørn Nilsens gitarbøker, fine til å starte med.

Det finnes også mange guider på nettet som er verdt et besøk.

Du vil ikke angre hvis du kjøper deg gitar :)

Lykke Til ;)

Fredrik :)

6370893[/snapback]

Tusen takk for fint svar. :) Skal se nærmere på Cort gitarer. Saken er at jeg skal kjøpe via firmaet til faren min, så får nok ikke muligheten til å prøve så mye før jeg bestemmer meg, men det gir jo naturlig nok diverse andre fordeler. Har du noen synspunkter angående hvilke strenger jeg bør starte med?

EDIT: Fikset en formulering.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Nok en gang er det snakk om smak og behag. Om du vil ha myke strenger eller harde. Dette er en stoor fordel om du tester ut før du kjøper gitar. Du kan jo dra ned til en musikkforhandler for råd, ikke for å kjøpe. De er vanligvis veldig hyggelige der :)

Det alltid en fordel å prøve gitaren før du kjøper. Det er kjedelig å ende opp med noe du overhodet ikke liker. Og når du kjøper en akkustisk gitar, er det ikke bare merket som gjelder. Hver enkelt gitar har sin egen klang, og det er viktig å finne den du synes høres best ut.

Dersom du bestiller gjennom en katalog eller over internett, mister du denne muligheten.

Lenke til kommentar
Nok en gang er det snakk om smak og behag. Om du vil ha myke strenger eller harde. Dette er en stoor fordel om du tester ut før du kjøper gitar. Du kan jo dra ned til en musikkforhandler for råd, ikke for å kjøpe. De er vanligvis veldig hyggelige der :)

Det alltid en fordel å prøve gitaren før du kjøper. Det er kjedelig å ende opp med noe du overhodet ikke liker. Og når du kjøper en akkustisk gitar, er det ikke bare merket som gjelder. Hver enkelt gitar har sin egen klang, og det er viktig å finne den du synes høres best ut.

Dersom du bestiller gjennom en katalog eller over internett, mister du denne muligheten.

6370948[/snapback]

Takk igjen. Bor også på en liten plass for øyeblikket, så er ikke noen musikkforhandlere å prøve hos. Får nok bare satse på noe. Siden jeg ikke kan noe på gitar vil jeg tro det er begrenset hvor mye smak og behag jeg har angående det hele på dette tidspunktet. :p

Skal sjekke i noen kataloger osv i løpet av helga. Kan jo spørre her om noen av dere har erfaringer med noen av gitarene jeg da vurderer. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan vel nevne at jeg spiller på "Dr. Thomastic" strenger. De er ganske kjent for kvalitet, og jeg er meget fornøyd med de.

Nå har rikitignok gitarforhandlerne begynt å levere gitarer med brukbare strenger. Før ble gitarene levert med kjipe strenger som låt mølje.

Lenke til kommentar

Ahh, nå har jeg nettopp vært på deep purple konsert på hell.

Vil bare si at de "nye" gitarkameratene er en skam, de hadde en 5. mann som spilte soloene deres.

Stevie Morse :love:

Har enda gåsehud av stairway to heaven soloen han spilte, pluss alt andre så klart :roll:

Lenke til kommentar

qweac:

Hva man begynner å spille på har ikke så mye å si, tror jeg. Man har ikke det store grunnlaget for å være kresen. Og om man aldri har spilt gitar, så tviler jeg på at det ville hjulpet noe særlig å prøve gitarer i butikken (jeg vil påstå at den eventuelle forskjellen i klang fra gitar til gitar heller ikke er så vesentlig for en nybegynner).

Jeg ville skaffet et billig instrument, funnet ut om det var noe jeg kunne tenke meg å drive med, og så investere i noe ordentlig.

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar

Nå ville det jo ikke være dumt å få best mulig gitar for 2000 kr, hvis det er det han har bestemt seg for å kjøpe for. Men poenget er at kassa på gitaren har veldig mye å si, både med tanke på lyd, klang og stemming (hvorvidt kassa holder tonen rein). Med en vanskelig kasse, kan det f.eks være vrient å stemme enkelte strenger, noe som ikke er en fordel for en nybegynner. Hver enkel model har hundrevis av eksemplarer. Det er viktig å finne et av de bedre. Hvis han syns det er morsomt med gitar, så vil han iallefall ikke angre om noen år ;)

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Ahh, nå har jeg nettopp vært på deep purple konsert på hell.

Vil bare si at de "nye" gitarkameratene er en skam, de hadde en 5. mann som spilte soloene deres.

Stevie Morse :love:

Har enda gåsehud av stairway to heaven soloen han spilte, pluss alt andre så klart :roll:

6371240[/snapback]

Skal på "klinikk" med ham nå om en drøy time, hos Hagstrøm her i Bergen. (Den er til informasjon utsolgt, om noen fortsatt lurer på å gå.)

Geir :)

Lenke til kommentar

HVa prøver du å skrive, da? Tekst eller en melodi?

Tekst har jeg aldri klart, men med melodier så går det fint om jeg legger bort gitaren sitter og nynner litt til jeg finner en melodi, så tar jeg frem gitaren og noterer hvilke toner den går i.. Så har jeg en melodi ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...