Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingenting med den å gjøre. Jeg synes at alle de svære skruene trekker gitarene mange hakk ned. Nå er det da stortsett, i mine øyne, stygge, progressiv-aktige gitarer som har tremolosystem.

SGE7000: Et tremolosystem er en ansamling av skruer og faenskap som skal føre til at gitaren ikke blir ustemt. På Kirk sin signaturmodell som det er bilde av her, er det tremolosystem bak stolen.

Lenke til kommentar

Har en LTD HM 303 selv og synes det er ganske praktisk med tremolosystem, da jeg så godt som aldri trenger å stemme gitaren. I tillegg så er det veldig lett å drive med småjusteringer når man har tremolosystem.

Synes selv det ser ganske bra ut og liker ikke gitarer som er helt cleane, blir litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Har ingenting med den å gjøre. Jeg synes at alle de svære skruene trekker gitarene mange hakk ned. Nå er det da stortsett, i mine øyne, stygge, progressiv-aktige gitarer som har tremolosystem.

SGE7000: Et tremolosystem er en ansamling av skruer og faenskap som skal føre til at gitaren ikke blir ustemt. På Kirk sin signaturmodell som det er bilde av her, er det tremolosystem bak stolen.

aaaahh, greit :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg landet over denne annonsen på musikkweb.no

Pris: 3 900      15.04.2005 06:58

Jeg har vårrydding i studio og har satt sammen en meget bra gitarpakke. Passer både for nybegynnere og viderekommende. (Knallbra konfirmantgave!) Ikke hopp på pingle-pakkene som du ikke får noe igjen for dersom du gir opp spillinga eller vil bytte utstyret seinere. Jeg har en nesten ny Behringer V-ampire forsterker, 2 x 50W med 1 x 12" høyttaler (Utgang til ekstra høyttaler i stereo/mono) Den har 32 forsterker simuleringer, full effektprosessor og fotbryter for programmvalg. Forsterkeren er enkel og oversiktlig i bruk, selv om den "har mye". Gitaren er en pent brukt Bill Lawrence, "Fender-Stratocaster-type" med pick-upper (singel-singel-humbucker) som har dyr-gitar-kvalitet. Gitaren er i mørk rød metallic med sort plekterbrett. Du får med koffert, reim, ledning, nye strenger og plekter. Her er det bare og plugge inn og spille med en gang (220 V strøm er det eneste du må ordne selv). Pris kr 3.900,- er et ferdig prutet tilbud. (Nypris o. 10.000,-).

Det virker på meg som om det hadde vært et greit kjøp, men jeg har ikke mye erfaringer med el-gitarer. Selv har jeg bare en gammel aukustisk tamamine Jeasmine.

Er det noe jeg bør være obs på når det gjelder kjøp at el-gitarer (spesiellt brukt)?

Lenke til kommentar

Virker som om flere av dere har misforstått hele greia med et tremolosystem. Tremoloen (som forøvrig egentlig er en feilbetegnelse da det beskriver volumendring), gjør at man kan legge på vibrato, eller andre mer dramatiske effekter ved å bevege på armen. Det som skjer er en justering av tonehøyden, eller "pitch".

Tremolosystemer finnes i mange varianter.

Vintagetypen er en av de mest utbredte. Dette er tremoloene du finner på en Stratocaster eller Strat-kopi.

Systemet på ESP KH gitaren kalles generellt "double-locking tremolo", eller "Floyd Rose". Floyd Rose systemet har den fordelen, at man kan bedrive heftigere herjinger med tremoloen uten at gitaren går ut av stemming. Disse systemene går for å være litt mer vanskelig å justere, men det dreier seg igrunn kun om en vanesak.

Til syvende og sist er det ikke noe poeng med en tremolo bare for å holde gitaren stemt. Om du ikke bruker tremoloen i gitarspillet, er det like greit å blokke den, eller spille på en gitar med fast stol.

Personlig utgjør tremoloen en vesentlig del av min spillestil, og jeg føler meg utrolig begrenset uten en. Den gjør at man kan få et bredere spekter av lyder og effekter, samt at den kan benyttes til å skape spennede og varierte fraseringer. Tremoloen kan benyttes til mer enn flutter, vibrato og divebombs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...