Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Well, after 3 days of working on my scalloped fretboard i did perfectly from the 9th fret up. But between the 1st and 8th fret, i think i might've messed up. Is this neck still playable? Here's the pics

:!:

5950176[/snapback]

 

Hva er egentlig vitsen med å "scallop"e fingerbrettet?

Lenke til kommentar

Takker tom waits for alice og Tumbleweed.

Kjører GHS boomers 10 - 52, og merker at strengehøyden er blitt litt for stor ved de høye båndene. Må nok justere truss når alt settes sammen igjen.

 

Er en prosjektgitar, får se om jeg legger opp noen bilder når det begynner å komme seg. ;)

Lenke til kommentar

Åssen spiller man en Diss på gitar?

Jeg spurte gitaristen i et lokalt band åssen man skulle spille introen til en sang de har laget. Han sa at man holder D akkord og flytter den over brettet og at den siste er en Diss. Jeg spurte hvordan man spiller en Diss og han sa: Båndet mellom D og E. Jeg er ganske ny på gitar, så jeg skjønner ikke helt hva han snakker om. Jeg prøvde å søke på internett men fant ingenting om Diss.

Need Help!

Lenke til kommentar

Diss, eller D#/Eb på det universale musikkspråket.

Dette er en halvtone opp fra D, eller en halvtone ned fra E, om du vil. Bånd 1 på D strengen (nr 3 fra toppen).

Regner med at dersom det var rock/metal e.l. så mener han D# som powerchord. Det vil si at du kun spiller de tre øverste strengene av grepet. Kan se om jeg finner bilde som viser. Dersom det er powerchord så spiller han det mest sannsynlig i sjette bånd på A-strengen (nr 2 fra toppen).

 

Edit: Mener selvfølgelig sjette, tror det er natta snart for min del :p

 

Bildet viser C5, med D#5 har samme formen.

http://users.chariot.net.au/~gmarts/chordpix/C5.gif

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Diss, eller D#/Eb på det universale musikkspråket.

Dette er en halvtone opp fra D, eller en halvtone ned fra E, om du vil. Bånd 1 på D strengen (nr 3 fra toppen).

Regner med at dersom det var rock/metal e.l. så mener han D# som powerchord. Det vil si at du kun spiller de tre øverste strengene av grepet. Kan se om jeg finner bilde som viser. Dersom det er powerchord så spiller han det mest sannsynlig i sjette bånd på A-strengen (nr 2 fra toppen).

 

Edit: Mener selvfølgelig sjette, tror det er natta snart for min del :p

 

Bildet viser C5, med D#5 har samme formen.

http://users.chariot.net.au/~gmarts/chordpix/C5.gif

5951373[/snapback]

Jeg Skjønner det fortsatt ikke helt.. Det er liksom noe som ikke stemmer, får det ikke helt til! Sangen ligger her. Det er sangen som heter Dragondog. Hvis noen gidder å hjelpe hadde det vært veldig greit..

Lenke til kommentar

Sniper:

 

Tonene på en hals, med utgangspunkt i E-dur fingersetting (Mørkeste strengen som tone-angivende):

(Tonene i E-dur (fra mørk til lys): E-H-E-Giss-H-E)

 

E-dur (0-bånd)

F-dur (1-bånd)

Fiss-dur (2-bånd)

G-dur (3-bånd)

Giss-dur (4-bånd)

A-dur (5-bånd)

B-dur (6-bånd)

H-dur (7-bånd)

C-dur (8-bånd)

Ciss-dur (9-bånd)

D-dur (10-bånd)

Diss-dur (11-bånd)

E-dur (12-bånd)

 

I G-dur fingersetting setter du grepet med grunntone på 11-bånd

I A-dur fingersetting (stum E-streng) setter du med grunntone grepet på 6-bånd

I C-dur fingersetting (stum E-streng) setter du grepetmed grunntone på 6-bånd

I D-dur fingersetting (stum E-streng) setter du grepet med grunntone på 1-bånd

 

og som sagt i E-dur fingersetting setter du grepet med grunntone på 11-bånd.

 

(regner selvsagt med at du kjenner de ulike grep-fingersettingene, og at du på noen av dem må bruke andre fingre enn i grunn-fingersettingene)

Lenke til kommentar
Jeg Skjønner det fortsatt ikke helt.. Det er liksom noe som ikke stemmer, får det ikke helt til! Sangen ligger her. Det er sangen som heter Dragondog. Hvis noen gidder å hjelpe hadde det vært veldig greit..

5951858[/snapback]

 

    H        Q    E  E     E   E  Q    Q    E  E     E   E  Q    Q    E  E     E   E  Q    Q    E  E            
E||--2--------2----2--2--|--2s--5--5----5----5--5--|--5s--7--7----7----7--7--|--7s--3--3----3----3--3--||
B||--3--------3----3--3--|--3s--6--6----6----6--6--|--6s--8--8----8----8--8--|--8s--4--4----4----4--4--||
G||--2--------2----2--2--|--2s--5--5----5----5--5--|--5s--7--7----7----7--7--|--7s--3--3----3----3--3--||
D||----------------------|-------------------------|-------------------------|-------------------------||
A||----------------------|-------------------------|-------------------------|-------------------------||
E||----------------------|-------------------------|-------------------------|-------------------------||

 

edit:

 

Hørte litt på sangen, se om dette kan være til hjelp :), der det står en "s" ved siden av betyr det at du skal slide til den ved siden av.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Til Laman: Jeg vill av samme grunn latt være å prøve å "skru vekk" slark i E-strengen. Det vil påvirke alle de andre strengene også, og øker bare strengehøyden for området ved 12. båndet. Mest sannsynlig er løsning en ny sadel (Nut" på engelsk.) Gå til en gitarreparatør og spør, og la han gjerne gjøre jobben. Ikke bare lever den i en musikkbutikk, de er ofte ikke så flinke på å reparere gitarer som på å spille på dem...

 

Geir :)

Nå har jeg gått ned en strengstørrelse, og det ble noe bedre. Skal vurdere å få skiftet sadel. Er det trygt å la tre45' gjøre det? De har vel veldig gode reperatører og slikt?

 

Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...