Mojo Pin Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 de har jo vanligvis ikke mer ett et par typer toppen, de dyreste er mest sannsynlig de beste da. Er jo ikke såå big deal 5909585[/snapback] Jo, det har ofte mye å si. En merker stor forskjell mellom gode og vonde strenger Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Trur GHS nylonstrenger skal vere ok. 5910010[/snapback] Okei! Får sjekke ut de Lenke til kommentar
Laman Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Kan noen hjelpe meg å finne ut hvilken gitar dette er? Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Kan noen hjelpe meg å finne ut hvilken gitar dette er? 5931877[/snapback] Ser ut som en gibson. Lenke til kommentar
zokra Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Nærmeste jeg fant i farta er: Gibson Wes Montgomery/ Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 ser ut som en gammel versjon av den ja. Lenke til kommentar
ghrr Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 noen som har noen erfaringer med gitarbutikken.com ? Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 de er serriøse! bestillte derifra, de ga en dato og pakka kom den datoen.. var 3 dager etter bestilling tror jeg... er du under 18 kommer de til å ringe deg og be om å få snakke med foreldrene dine om du får lov til å bestille derifra.. kjempe god butikk IMO Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 noen som har noen erfaringer med gitarbutikken.com ? 5939865[/snapback] Butikken er serriøs, og holder det de lover=) Allikevel foretrekker jeg å IKKE kjøpe gitarer/gitarutstyr over nett.. Liker å prøve det selv først.. Men det er bare min personlige mening Lenke til kommentar
Laman Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Elgitaren en min har en ganske så slarkete e-streng(feit). Altså, når jeg spiller litt tyngre musikk hører jeg at strengen tar borti fretboardet. Jeg har skrudd strengene opp ganske så høyt nede på gitaren, men det hjalp ikke. Er det mulig å få hevet den saken oppe på headstocken der strengene ligger over? På forhånd takk. Øystein. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du kan slakke trus'en ja, da vil alle strengene bli hevet, men du vil nok merke det rundt bånd 12 og ikke så mye på de mørkeste tonene. Bør dog være ganske forsiktig med å justere den mye, da gitaren ofte trenger litt tilvenning før den faktisk blir slik du har justert den til. Jeg har forøvrig ett relatert spørsmål; Jeg skal ta av halsen på min gitar, og lurer dermed på om jeg bør avlaste truss'en når halsen ikke er på gitaren? Og er det mye stress å få den til å bli korrekt igjen? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Til NorthWave: Nei, vil jeg si. Med mindre truss rod har vært "strammet" ekstra for å kompensere for tykke strenger eller spesiell stemming, noe som sjelden er en god ide uansett, ville jeg bare la den være. Truss rod overlater jeg helst til fagfolk å styre med på mine gitarer... Til Laman: Jeg vill av samme grunn latt være å prøve å "skru vekk" slark i E-strengen. Det vil påvirke alle de andre strengene også, og øker bare strengehøyden for området ved 12. båndet. Mest sannsynlig er løsning en ny sadel (Nut" på engelsk.) Gå til en gitarreparatør og spør, og la han gjerne gjøre jobben. Ikke bare lever den i en musikkbutikk, de er ofte ikke så flinke på å reparere gitarer som på å spille på dem... Geir Endret 18. april 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Lamann: Om du skaffer deg en ny nut, vil høyden på strengene kun være endret når de er løse. Med en gang du trykker ned strengen på første bånd (eller et hvilket som helst annet bånd), vil kurven på halsen samt høyde på broen være avgjørende om du har klirr eller ikke. (tenk logisk, høyden på strengen da vil ha utgangspunkt i båndet, ikke nut'en) Jeg har opplevd strengeklirr pga av at pickupene har vært justert helt i topp, og de kraftige magnetene "trakk" strengene "ned" mot halsen. Prøv deg litt frem: * sjekk pickup-høyden(e) * sjekk om du har litt mer å gå å ved broa * sjekk halskurven: Skaff deg en 100% rett stål-linjal (rett-stål) på minst 50 cm, legg denne med kanten mot båndene. Da skal du kunne se hvordan kurven er, og om du eventuelt bør slakke truss-rod'en. Om du sikter på midten av halsen skal det være mellomrom mellom stålet og båndene. 1 - 1 1/2mm er et greit utgangspunkt, men det avhenger litt av type bånd etc. Hvis du ikke finner noe mellomrom, eller at linjalen nærmest "rocker" over båndene bør du slakke truss rod'en. Særdeles vanskelig å forklare uten å vise, men håper du har fått noen tips. Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe. (har drevet som gitarbygger og gitar-tech) Northwave: Enig med Tom, du trenger ikke justere truss-rod'en når du tar av halsen. Det er imidertid en god tanke å justere den optimalt når du har funnet et strengesett du liker å spille på (tenker på spennet, altså) De fleste gitarene er satt opp temmelig unøyaktig fra fabrikk, ut fra standard strenger (ofte .010 - .046 eller .009 - .042) Endret 18. april 2006 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Jeg har en ibanez s 470 og den har beynt å klirre litt i 11 bånd... har justert stolen litt opp men jeg har ikke fått vekk alt sammen. har tenkt å bytte fra 0.10 til 0.11 strenger... Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 strekk strengene.. ta tak og dra! ikke så de ryker, men så de blir strekt. etter det kan du stemme den.. den blir både bedre stemt og den blir ikke så slarkete. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Skal handle strenger til el gitaren min. Spiller metal og vil ha lyd med trøkk i. Er det ikke greit å ha tykke strenger da? Har absolutt ikke peiling på strenger, hvilken tykkelse (sånn ca) er det å foretrekke? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Skal du ha tjukkare strenger, så lever inn gitaren. Du har garantert ikkje lyst å stille inn igjen alt sjøl. Du tar livet av deg før du er ferdig. Kjører 11-56 på RG'en no, det blir litt FOR hevvi. 11-52 er stål i plenty, Blue Steel Åffkårs. Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 må den justeres selv om jeg bare går opp en størrelse? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Ja. Det er veldig lite forandring i spennet som skal til. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Spilt Akustisk i 3år nå og vurderer å kjøpe en fin El-Gitar, ikke for dyr. Helst en som har slik stil (bilde) helst oransje. Men utsende er ikke viktigest, vill ha en bra gitar. Noen som har tips til bra gitar for meg. Endret 19. april 2006 av Sebbe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå