Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

de er serriøse! bestillte derifra, de ga en dato og pakka kom den datoen.. var 3 dager etter bestilling tror jeg...

er du under 18 kommer de til å ringe deg og be om å få snakke med foreldrene dine om du får lov til å bestille derifra..

kjempe god butikk IMO :)

Lenke til kommentar
noen som har noen erfaringer med gitarbutikken.com ?

5939865[/snapback]

Butikken er serriøs, og holder det de lover=) Allikevel foretrekker jeg å IKKE kjøpe gitarer/gitarutstyr over nett.. Liker å prøve det selv først.. Men det er bare min personlige mening :)

Lenke til kommentar

Elgitaren en min har en ganske så slarkete e-streng(feit). Altså, når jeg spiller litt tyngre musikk hører jeg at strengen tar borti fretboardet. Jeg har skrudd strengene opp ganske så høyt nede på gitaren, men det hjalp ikke. Er det mulig å få hevet den saken oppe på headstocken der strengene ligger over?

På forhånd takk.

Øystein.

Lenke til kommentar

Du kan slakke trus'en ja, da vil alle strengene bli hevet, men du vil nok merke det rundt bånd 12 og ikke så mye på de mørkeste tonene. Bør dog være ganske forsiktig med å justere den mye, da gitaren ofte trenger litt tilvenning før den faktisk blir slik du har justert den til.

Jeg har forøvrig ett relatert spørsmål; Jeg skal ta av halsen på min gitar, og lurer dermed på om jeg bør avlaste truss'en når halsen ikke er på gitaren? Og er det mye stress å få den til å bli korrekt igjen?

Lenke til kommentar

Til NorthWave: Nei, vil jeg si. Med mindre truss rod har vært "strammet" ekstra for å kompensere for tykke strenger eller spesiell stemming, noe som sjelden er en god ide uansett, ville jeg bare la den være.

Truss rod overlater jeg helst til fagfolk å styre med på mine gitarer...

Til Laman: Jeg vill av samme grunn latt være å prøve å "skru vekk" slark i E-strengen. Det vil påvirke alle de andre strengene også, og øker bare strengehøyden for området ved 12. båndet. Mest sannsynlig er løsning en ny sadel (Nut" på engelsk.) Gå til en gitarreparatør og spør, og la han gjerne gjøre jobben. Ikke bare lever den i en musikkbutikk, de er ofte ikke så flinke på å reparere gitarer som på å spille på dem...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Lamann: Om du skaffer deg en ny nut, vil høyden på strengene kun være endret når de er løse. Med en gang du trykker ned strengen på første bånd (eller et hvilket som helst annet bånd), vil kurven på halsen samt høyde på broen være avgjørende om du har klirr eller ikke. (tenk logisk, høyden på strengen da vil ha utgangspunkt i båndet, ikke nut'en)

Jeg har opplevd strengeklirr pga av at pickupene har vært justert helt i topp, og de kraftige magnetene "trakk" strengene "ned" mot halsen.

Prøv deg litt frem:

* sjekk pickup-høyden(e)

* sjekk om du har litt mer å gå å ved broa

* sjekk halskurven:

Skaff deg en 100% rett stål-linjal (rett-stål) på minst 50 cm, legg denne med kanten mot båndene. Da skal du kunne se hvordan kurven er, og om du eventuelt bør slakke truss-rod'en. Om du sikter på midten av halsen skal det være mellomrom mellom stålet og båndene. 1 - 1 1/2mm er et greit utgangspunkt, men det avhenger litt av type bånd etc. Hvis du ikke finner noe mellomrom, eller at linjalen nærmest "rocker" over båndene bør du slakke truss rod'en.

Særdeles vanskelig å forklare uten å vise, men håper du har fått noen tips. Send meg gjerne en PM hvis du lurer på noe. (har drevet som gitarbygger og gitar-tech)

Northwave: Enig med Tom, du trenger ikke justere truss-rod'en når du tar av halsen. Det er imidertid en god tanke å justere den optimalt når du har funnet et strengesett du liker å spille på (tenker på spennet, altså) De fleste gitarene er satt opp temmelig unøyaktig fra fabrikk, ut fra standard strenger (ofte .010 - .046 eller .009 - .042)

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Skal du ha tjukkare strenger, så lever inn gitaren. Du har garantert ikkje lyst å stille inn igjen alt sjøl. Du tar livet av deg før du er ferdig.

Kjører 11-56 på RG'en no, det blir litt FOR hevvi.

11-52 er stål i plenty, Blue Steel Åffkårs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...