Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nokon som kan forklare litt utfyllande kva som er hovudforskjellen på Les Paul Standard/Classic/Studio? Eg er på utkikk, og treng litt rettleiing. Kva for årgangar er det bra å satse på? Dårlege årgangar? Kva med dimensjonar på hals? (viktig).

Takk. :)

5834136[/snapback]

Ingen? :hmm:

Lenke til kommentar

Kvaliteten er helt bra den. De mexikanske Fender-arbeiderne har en utrolig yrkesstolthet. Og de belønnes for det. De har over gjennomsnitts lønn, forsikring, rentefrie lån og anledning til å gå for dagen hvis de er ferdig med jobben. Jeg har også hørt en gang at da fabrikken måtte stenge noen måneder etter en brann, lot FMIC alle arbeiderne beholde jobben og motta lønn mens den ble bygget opp igjen. Sånt får man lojale og hardt arbeidende ansatte av.

Resultatet er at byggekvaliteten på Mexico-byggede Fendergitarer ikke er noe dårligere enn på de som er laget i USA. Det brukes noe billigere treverk, hardware og slikt, men håndtverket er topp. Og selvsagt er lønningene lavere enn i USA.

Jeg hadde selv en Mexico-strat for noen år siden, og den var ikke noe dårligere enn de amerikanske gitarene jeg har spilt.

Geir :)

Lenke til kommentar

Som med de fleste andre merker er det kvalitetskontrollen som svikter mest på de billige modellene. Mexicomodellene pleier å være av god kvalitet de, men det er nok hyppigere forekomst av dårlige eksemplarer der enn på USA-eksemplarene. Når det er sagt er det absolutt mulig å få en Mexicofender fullt på høyde med en USA-fender dersom man er villig til å lete, samt å bytte ut litt her og der - spesielt pickups og stemmeskruer. 2006-utgavene av Mexico-stratene har visst fått en liten oppgradering i form av bedre/større tremoloblokk (gir bedre sustain og litt mer "oomph" i lyden), så sørg isåfall for å få tak i en Mex-strat som er produsert med de nye specsene. I mange tilfeller kan Mexico-straten helt sikket bli bedre, da er det selvfølgelig snakk om en smakssak...

Forøvrig er det vel meksikanere som setter sammen gitarene på begge sider av grensa... :p

Lenke til kommentar

Poenget er vel at de amerikanske modellene ikke nødvendigvis har noen bedre kvalitetskontroll, bare dyrere (les høyere kostnader.) Og er den dyrere er det større grunn til å spare på den... ;)

Jeg skal ikke motsi deg, men de ikke-så-lærde strides om det der. (Ulike gitarforum er fulle av diskusjoner om det.) Men det er jo bare å prøve før man kjøper. (Flere av de nye "USA"-modellen blir skrudd sammen i Mexico også, av deler produsert i USA, og USA bruker deler fra Mexico, så overgangen er uansett flytende.) Edit: Og strengt tatt er Fenders billigmodeller de asiatiske utgavene, ikke de mexikanske...

Hvis du ikke er snobbete når det gjelder treverket kan du kjøpe og oppgradere en Mexico strat for langt mindre enn en USA-strat koster. En USA strat koster fra 10000 og oppover, en MIM 5000, det gir deg 5000 å oppgradere for. Et sett med Fralins eller EMG koster deg 2000+ kroner...

Jeg følte riktig nok aldri noe behov for å oppgradere min MIM 50s strat, den virket solid nok alle veier. Men ja, den låt kanskje litt puslete for min smak. (Mer surfgitar enn SRV, for å si det sånn.)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Noen som vet hva sånn motstander til rørforsterkere heter? sånn at man kan få rør vrengen, men holde volumet nede. en link eller bare hva det heter hadde vært fint :). vet marshall har en sånnen, men finner ikke noe på sidene deres.

5859175[/snapback]

Du tenker på en såkalt "attenuator". Marshall sin kalles Power Brake

Edit: THD Hot Plate er en annen kjent modell.

De finnes i to fasonger, enten motstand-baserte som de over, eller høyttaler-baserte. (Rett og slett en høyttaler coil og driver uten resten av høyttaleren, så den gir ingen lyd. Aner ikke hvordan det virker.)

Jeg har ikke prøvet disse selv, så jeg kan ikke komme med noen anbefaling. Men pass på at du kjøper skikkelige saker, ellers kan du ødelegge forsterkeren. Marshall sin er sikkert trygg når dy har en Marshall forsterker...

Lenke til kommentar
Poenget er vel at de amerikanske modellene ikke nødvendigvis har noen bedre kvalitetskontroll, bare dyrere (les høyere kostnader.) Og er den dyrere er det større grunn til å spare på den... ;)

Jeg skal ikke motsi deg, men de ikke-så-lærde strides om det der. (Ulike gitarforum er fulle av diskusjoner om det.) Men det er jo bare å prøve før man kjøper. (Flere av de nye "USA"-modellen blir skrudd sammen i Mexico også, av deler produsert i USA, og USA bruker deler fra Mexico, så overgangen er uansett flytende.) Edit: Og strengt tatt er Fenders billigmodeller de asiatiske utgavene, ikke de mexikanske...

Hvis du ikke er snobbete når det gjelder treverket kan du kjøpe og oppgradere en Mexico strat for langt mindre enn en USA-strat koster. En USA strat koster fra 10000 og oppover, en MIM 5000, det gir deg 5000 å oppgradere for. Et sett med Fralins eller EMG koster deg 2000+ kroner...

Jeg følte riktig nok aldri noe behov for å oppgradere min MIM 50s strat, den virket solid nok alle veier. Men ja, den låt kanskje litt puslete for min smak. (Mer surfgitar enn SRV, for å si det sånn.)

5859184[/snapback]

Ikke misforstå, jeg er forsåvidt enig i det du sier, men etter mine erfaringer ER det stort sett høyere kvalitet på USA-modellene enn de "tilsvarende" Mexico-modellene (dette gjelder altså de jeg har prøvd), men jeg har vært borti mange dååårlige USA-modeller, spesielt fra Highway 1-serien. For noe skit, pickupene er ræva av en annen verden.

Ps. Når jeg sier "billig" mener jeg i denne sammenhengen billigere enn USA-modellene.

Lenke til kommentar
Det finnes mange gode forsterkere i ulike prisklasser, avhengig av  bruksområde og musikkstil. Så du bør gi oss litt mere info:

Hvor mye vil du betale? Skal du spille i band med den, eller bare for deg selv? Hva slags musikk skal du spille?

5863314[/snapback]

Det blir vel mest rock spilling for meg selv.

Maks pris... Tja.. Ikke over 2500,-

Lenke til kommentar
Det blir vel mest rock spilling for meg selv.

Maks pris... Tja.. Ikke over 2500,-

5863428[/snapback]

I så fall stemmer jeg for Roland Cube 30: Hos Sound1, Hos Kick Music.

Mer enn nok lyd for hjemmebruk, og noen kule amp-modelleringer. Gå i gitarbutikken og prøv den ut.

Jeg har selv "reise-utgaven" MicroCube, morsom liten sak.

Om resten av heimen er sensitive for lyd, kan du jo vurdere en POD av et eller annet slag, og hodetelefoner. Men det har jeg liten erfaring med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...