Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet finnes det 3 typer halser:

 

1. Limt. Halsen er limt til gitarkroppen.

2. Boltet. Halsen er skrudd fast til kroppen med skruer. (Eller bolter.)

3. Gjennomgående. Halsen fortsetter i ett stykke gjennom hele kroppen, og stolen (strengefestet) er dermed festet i selve halsen.

 

Akustiske gitarer har limt hals, fordi kroppen består av tynne plater som ikke er sterke nok til å gi feste for skruene.

 

Fordelen med en boltet hals er at den er enkel å montere, enkel å justere, og enkel å skifte om de blir slitt eller skadet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Har sikkert blitt tatt opp før en gang i denne tråden, men eg orker ikke lese igjennom 150 sider med tekst for og finne det ut  :hm:

Så.. er det noen som vet om øvelelser for og trene opp høgre handa. Den klarer liksom ikke og følge med det "Hårreisende" tempoet til venstra :cool:

5798715[/snapback]

 

 

bare øv skalaer.. først sakte, så fortere og fortere  :blush:

5798983[/snapback]

 

Noen som vet andre teknikker og trene opp høgre handa på?

Lenke til kommentar

Det er egentlig så mye mer å gjøre..

 

Spille, spille, øve, øve.. Repitisjon, repitisjon..

 

Som zomax sier; Skalaer, øv den inn til den sitter, så går du opp på speed (bruk metronom).. Ta "små" skritt!

 

Varier gjerne, ..altså; Finn frem forskjelle mønster og repeter dem, opp igjen, og opp igjen.. Det være seg, som nevnt, skalaer, eller andre snedige riff og mønster..

Lenke til kommentar
makan til kundebehandling på riff.no da!

 

bestilte meg ein gitar og forsterker på riff for to måneder siden, gitaren kom aldri, og sendte mail etter 2uker, da hadde dei ikkje fått inn forsterkeren enda og sa bestemt på mailen at den ankom til dei nermeste tysdag. 2uker til og ingen ting skjedde, ringte og dei sa dei skulle sende den på nest kommende tysdag, igjen. ingen ting skjedde på to uker, ringte, og dei sa den kom til å komme snart. ventet i 3 uker til og der kom postoppkrav på full pris, for inn på postkontoret, og der var bare gitaren, uten forsterker, til full pris. (da rekna dei sikkert med at dei ikkje fekk inn forsterkeren og skulle lure til seg noken ekstra kroner) ringte til dem, og sa at visst eg ikkje fikk gitaren til 500kr billigere kom eg til å avbestille gitaren. riff godtok dette og 2uker etter mykje ringing kommer eg endelig gjenom. (etter 2uker!!) og da seir dei at dei har ordnet det og eg kan gå inn på postkontoret og hente gitaren til -500kr. kommer inn, gitaren stod til full pris (inkl.forsterker prisen) sendte gitaren i retur i dag, og er mektig forbanna på heile riiff.no!

 

noken andre som har opplevd samme dårlige kundebehandlingen hos riff??

5759156[/snapback]

 

samme med meg, bestilte gitar og forsterker for 2månder sia og har ennå ikke fått den :nei: fikk mail fra de 14februar om at den var sendt, så i slutten av februar sende jeg en mail å lurte på hvor den var blitt av, da svarte de at den hadde blitt litt forsinka fra lageret pga det enorme snøfallet som kom da, men at de regna med at jeg kom til å få den om et par dager. greit nok tenkte jeg.

Så gikk det to uker og ingen gitar kom, så jeg sendte en ny mail som faen ikke har svart på ennå.

snakk om dårlig service.

hvis jeg en gang kommer til å få den, gidder jeg faen ikke betale full pris iallefall :p

 

trur jeg bestiller fra en annen plass snart

 

riff kan brenne! :realmad:

Lenke til kommentar
Uansett. Har funnet fram den gamle elgitaren min igjen. Det er en forholdsvis ålreit Ibanez AXS32. Var gøy å spille på en humbuckergitar til en forandring, låter mye fetere i high-gaing-saker enn straten (naturligvis). Kan egentlig tenke meg å bruke denne gitaren mer (den erstatter nok ikke gullungen, men er fint å ha litt andre lyder å ta av til mer moderne råkkenråll), men må gjøre noen endringer. For det første holder den stemminga dårlig, et sett gode stemmeskruer fikser nok den saken. Noen tips til et godt og billig alternativ? Hadde vært digg med locking/self-trimming, men gidder ikke betale mye ekstra for det. Det er altså snakk om en Gibson-type gitar med 3+2-konfigurasjon på headstocken. Hva er verdt å ha?

 

Ellers synes jeg kanskje pickupene har litt i meste laget output for meg, de funker overraskende bra til "sin greie" (moderne rock, heavy og metal), men jeg foretrekker mer vintage lyd til det meste. Det er en mahognigitar med rosentrehals og to 'buckere, dessuten har den mye og god akkustisk lyd. Ser for meg at de riktige pickupsene kan fremkalle noen kule SG/LP-aktige toner. Noen tips på den fronten? :)

5760478[/snapback]

 

Eg har samme gitaren, og kan tenke meg å "oppgradere" den litt eg òg. Enig i alt du seier. Stemmeskruane er dårlige, og mic'ane er litt for lite "varm" for min del.

 

Nokon som har tips til delar til dette vesle prosjektet?

 

Eg må berre legge til at halsen på desse gitarane er den beste eg har vore borti i mitt liv.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...