Sir Winston Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Kan noen hjelpe meg med tabs? F.eks: E----3------------------------------------------------------------ B----3------------------------------------------------------------ G----4------------------------------------------------------------ D----5------------------------------------------------------------ A----5------------------------------------------------------------ E----3------------------------------------------------------------ - Betyr tallene hvilket bånd man skal spille på? - Hvilken streng er den øverste på gitaren? Altså hvem er den mørkeste eller lyseste? - Hvis det er slik at tallene viser hvilket bånd, hvordan skal jeg klare å holde det grepet? Jeg har bare 6 fingre... Der må man jo ha 2 på 3. bånd, en på 4., 2 på 5. og en på 3. igjen? For det er jo slik at hvis de er over hverandre så skal de spilles samtidig? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Hva vil inntonering si? 5647199[/snapback] Når du stemmer en gitar, så vil det høres greit ut når du stemmer den på 5. bånd der, for det er der du stemmer etter.. Hvis en gitar ikke er skikkelig inntonert, så vil det f.eks ikke bli riktig note på 12. bånd.. på 15. bånd.. Strengen er ikke inntonert, selv om det var / hørtes rett ut på 5. bånd.. Da det blir litt og ligg "feilforskyvninger" av tonene nedover halsen.. Så når du inntonerer så går du til 12. bånd og slår av en harmonic (altså legger fingeren svakt over strengen men ikke nedpå brettet), og så slår du av samme strengen i åpen stilling.. Når de tonene da er like, da er gitaren og den strengen inntonert.. For å forandre på dette må du skru bak der strengen hviler rett etter der du har festet den.. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Jeg har bare 6 fingre... 5647285[/snapback] Lenke til kommentar
Bone Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Kan noen hjelpe meg med tabs? F.eks: E----3------------------------------------------------------------ B----3------------------------------------------------------------ G----4------------------------------------------------------------ D----5------------------------------------------------------------ A----5------------------------------------------------------------ E----3------------------------------------------------------------ - Betyr tallene hvilket bånd man skal spille på? - Hvilken streng er den øverste på gitaren? Altså hvem er den mørkeste eller lyseste? - Hvis det er slik at tallene viser hvilket bånd, hvordan skal jeg klare å holde det grepet? Jeg har bare 6 fingre... Der må man jo ha 2 på 3. bånd, en på 4., 2 på 5. og en på 3. igjen? For det er jo slik at hvis de er over hverandre så skal de spilles samtidig? 5647285[/snapback] Tallene betyr hvilket bånd ja.. Den tynneste er den øverst på tegningen din.. Slik er det alltid.. For å klare det grepet må du ta "barre-grep" med fingeren din .. det vil si at du klæsser HELE pekefingeren din over ALLE strengene på 3. bånd.. så legger du de du har igjen på de andre.. 5. og 4. osv.. Dette er et vanskelig grep for nybegynnere.. og hvis du ikke banner noen måneder fremover, så har du ikke gjort det riktig! De skal spilles samtidig ja.. Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Jeg har bare 6 fingre... 5647285[/snapback] 5647306[/snapback] Jeg mente 5 Men der må man jo ha 6 fingre? Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Dette er et vanskelig grep for nybegynnere.. og hvis du ikke banner noen måneder fremover, så har du ikke gjort det riktig! De skal spilles samtidig ja.. 5647312[/snapback] Ja, jeg merka det Begynte jo å banne t.o.m FØR jeg prøvde grepet REDIGERT: En annen ting jeg lurer på; Hvordan vet jeg hvilke strenger jeg skal slå på? Endret 22. februar 2006 av Sir Winston Lenke til kommentar
Bone Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Dette er et vanskelig grep for nybegynnere.. og hvis du ikke banner noen måneder fremover, så har du ikke gjort det riktig! De skal spilles samtidig ja.. 5647312[/snapback] Ja, jeg merka det Begynte jo å banne t.o.m FØR jeg prøvde grepet REDIGERT: En annen ting jeg lurer på; Hvordan vet jeg hvilke strenger jeg skal slå på? 5647335[/snapback] Hva mener du? Du skal slå på alle strengene!? .. vet ikke om jeg skjønner.. Den øverste er den tynneste.. til den nederste tykke.. alle samtidig.. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Eksempel: E----3------------------------------------------------------------ B---------5------------------------------------------------------- G-------------------------------------7--------------------------- D------------6---------------------------------------------------- A---------------------------------------------------8------------- E---------------------------------------------------------------- Begynne til venstre å jobbe mot høyre. Tror jeg... Lenke til kommentar
Bone Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Eksempel:E----3------------------------------------------------------------ B---------5------------------------------------------------------- G-------------------------------------7--------------------------- D------------6---------------------------------------------------- A---------------------------------------------------8------------- E---------------------------------------------------------------- Begynne til venstre å jobbe mot høyre. Tror jeg... 5647366[/snapback] Ja.. først slår du den tynne E -strengen på 3. bånd.. så nummer 2 (B, som er den nest lyseste) på 5. bånd.. og så D (første av de "tykke") på 6. bånd.. og så g-strengen på 7. bånd.. og så A (den nest tykkeste) på 8. bånd.. .. i den rekkefølgen.. EDIT: å.. trodde jeg svarte SirWinston.. Endret 22. februar 2006 av Bone Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Yay! Hadde jo rett da. Lenke til kommentar
EskildO Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Ja, jeg har tune-o-matic. Poenget er det at selve sadlen er slitt ned. Så strengen hopper ut av sadlen. Spesielt E og A-strengene. Jeg blir og kjøpe hele greia ny, for den begynner og bli ganske slitt over alt Takk for hjelpa Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 spør i din lokale musikk sjappe om de kan skaffe noe, om det blir dyrt så kan du jo bestille.. sjekk qxl.no ligger noe der innimellom. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) StewMac har dem i ulike versjoner fra 100-lappen og oppover, en Gotoh 510 koster drøyt 500. (Jeg ville kanskje ikke valgt de aller billigste...) De har løse deler også, men da må du passe på å kjøpre riktig versjon. Alle tune-o-matics er ikke helt like! http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces.html Geir Edit: Glemte linken... Edit 2: Du finner dem også på eBay, i ulike varianter: Link Endret 23. februar 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Noen som vet om noen bra effektprossessorer? Noe lignende Boss Gt-6 o.l. Noe med en del effekter, wah/volum pedal og ting som det. Bra lyd på effektene er greit Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Noen som vet om noen bra effektprossessorer? Noe lignende Boss Gt-6 o.l. Noe med en del effekter, wah/volum pedal og ting som det. Bra lyd på effektene er greit 5653206[/snapback] Ja, hva med en Boss GT6? trenger vel ikke stort mer vel? Forstår du alle knottene og mulighetene så har du langt mer enn du trenger. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 ja, men for det første er det en av de dyreste gulvprossesorene og effektlydene er ikke såå sinnsykt bra.. vil ha den fordet altså tenkte bare på noe litt billigere (og eventuellt bedre) Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 3800kr eller noe? Jeg har en og den har gjort store greier for meg. Effekt lydene er opp til deg om blir bra eller ikke, du kan omtrent lage hvilken som helst lyd du vil. Om du vet hva du gjør, hvilke knotter du skal skru så finner du AKKURAT den lyden du vil ha. De fleste ferdig installerte er litt rare, men du kan bytte dem ut med egne. Den har gjort store underverker for meg, tar du bort den fra meg nå mister jeg 60% spille glede vil jeg tru. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 3800kr eller noe? Jeg har en og den har gjort store greier for meg. Effekt lydene er opp til deg om blir bra eller ikke, du kan omtrent lage hvilken som helst lyd du vil. Om du vet hva du gjør, hvilke knotter du skal skru så finner du AKKURAT den lyden du vil ha. De fleste ferdig installerte er litt rare, men du kan bytte dem ut med egne. Den har gjort store underverker for meg, tar du bort den fra meg nå mister jeg 60% spille glede vil jeg tru. 5653298[/snapback] hm ja daså.. er det vanskelig å lage lyder? står det hvordan men gjør det? Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 3800kr eller noe? Jeg har en og den har gjort store greier for meg. Effekt lydene er opp til deg om blir bra eller ikke, du kan omtrent lage hvilken som helst lyd du vil. Om du vet hva du gjør, hvilke knotter du skal skru så finner du AKKURAT den lyden du vil ha. De fleste ferdig installerte er litt rare, men du kan bytte dem ut med egne. Den har gjort store underverker for meg, tar du bort den fra meg nå mister jeg 60% spille glede vil jeg tru. 5653298[/snapback] hm ja daså.. er det vanskelig å lage lyder? står det hvordan men gjør det? 5653333[/snapback] Vanskelig i førsten, jeg tenkte da "åhh bortkasta penger". Skjønte ingenting, men så begynte jeg å lære de forskjellige funskjonene og nå er jeg avhengi av den. Den er verdt prisen og enda litt til. Det følger jo med en manual som forklarer de forskjellige tinga selvfølgelig. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 ok nå fikk jeg plutselig lyst på den men.. er GT6 bedre en GT8? GT8 er jo billigere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå