Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Er det slik at man kan "spille inn" fingrene? For det er helt umulig for meg å holde enkelte grep. Fingrene bare krøller seg og det er bare umulig. Men går de seg til etterhvert?

5642668[/snapback]

Jada. Øve, øve, øve. :)

Som oftast er det berre å finne den riktige måten å holde akkorden på.

5642703[/snapback]

Det gjelder vel smerten også? Har aldri hatt gitar, men vi øvde litt på skolen. Ble så fordømt sår i fingrene jeg. Det er vel også litt mindre smertefullt å spille bass ettersom den har tykkere strenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ah, i morgen skal jeg hente gitaren min hos tre45. De retter opp halsen og justerer diverse ting slik at den blir helt perfekt!

Det blir kos=)

5644334[/snapback]

Fortell gjerne om du ble fornøyd med jobben. Jeg undres fordi jeg har rettet opp en del gitarer som har kommet fra "service" derfra.

Lenke til kommentar
Ah, i morgen skal jeg hente gitaren min hos tre45. De retter opp halsen og justerer diverse ting slik at den blir helt perfekt!

Det blir kos=)

5644334[/snapback]

Fortell gjerne om du ble fornøyd med jobben. Jeg undres fordi jeg har rettet opp en del gitarer som har kommet fra "service" derfra.

5644360[/snapback]

Jepp, skal skrive erfaringer når jeg får gitaren. Den bør være godt justert, hvis ikke bærer det nedover igjen! =)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man kan få kjøpt en ny saddel til en explorer? Har slitt ned de tre første, så begynner og få problemer med at strengene hopper av. Spesielt E-strengen. Den burde være svart.

Jeg snakker om det stykket som er rett bak bridge-mikken vist noen ikke forstod det. :)

Lenke til kommentar
Det gjelder vel smerten også? Har aldri hatt gitar, men vi øvde litt på skolen. Ble så fordømt sår i fingrene jeg. Det er vel også litt mindre smertefullt å spille bass ettersom den har tykkere strenger?

Gitarstrenger skjærer seg inn i huden din mens basstrenger pusser bort huden din.

Det fine er at begge deler går seg til etter hvert som du får tykkere hud.

Lenke til kommentar

Gitarstrenger skjærer seg inn i huden din mens basstrenger pusser bort huden din.

5644806[/snapback]

Ja tusen takk for den! :cry: Nå tør jeg aldri starte med gitar.

NOT! :p

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor man kan få kjøpt en ny saddel til en explorer? Har slitt ned de tre første, så begynner og få problemer med at strengene hopper av. Spesielt E-strengen. Den burde være svart.

Jeg snakker om det stykket som er rett bak bridge-mikken vist noen ikke forstod det.  :)

5644478[/snapback]

Går ut fra at du har en tune-o-matic bridge. Det skal la seg gjøre å få tak i løse enkeltsadler m/skrue og fjær til den. Sjekk feks www.stewmac.com

Har ingen forslag til norske løsninger, men det er ikke fordi de ikke finnes.

Edit: Du kan jo pusse ned og file nye strengespor. Bruk god tid og ta det pent. Aberet er jo at du vil pusse ned svartfargen, slik at du får ren messing. Sannsynligvis bør du gjøre dette på alle enkeltsadlene, slik at du ikke plundrer med strengehøyden.

Merk: Har du noe annet enn en tune-o-matic må du si fra....

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å lære meg å spille gitar mange ganger. Men når jeg lærer meg en sang så syns jeg ikke det er noe kult å høre på, men når andre spiller den så er det dritkult. Syns dere det også? Jeg spiller jo sangen bra nok da.

Er det sånn at når man kan spille en sang helt utenat og trenger ikke tenke på hvor man har fingrene engang, er det sånn at man kan høre på sangen og nyte den, eller er det alltid sånn at man må tenke godt på hvor fingra er og alt sånt enda?

Dårlig forklart :p

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å lære meg å spille gitar mange ganger. Men når jeg lærer meg en sang så syns jeg ikke det er noe kult å høre på, men når andre spiller den så er det dritkult. Syns dere det også? Jeg spiller jo sangen bra nok da.

Er det sånn at når man kan spille en sang helt utenat og trenger ikke tenke på hvor man har fingrene engang, er det sånn at man kan høre på sangen og nyte den, eller er det alltid sånn at man må tenke godt på hvor fingra er og alt sånt enda?

Dårlig forklart :p

5646633[/snapback]

Ja, jeg føler ofte at det jeg spiller selv ikke låter like kult som det andre gjør. Det er helt naturlig. Men det er blir mindre plagsomt etter hvert, når du får bedre trening følger gjerne bedre selvtillit. Det er i grunnen positivt å være selvkritisk, hvis man alltid var fornøyd ville man ikke strekke seg for å bli bedre...

Og ja, kan du en sang tenker du ikke lenger på fingersettingen. Akkurat som du kan skrive på tastaturet på PC'en uten å se på tastene, og bare tenke på hva du skriver. Det gjelder alle instrumenter, noen er mer vriene enn andre fordi grepene ikke alltid er logiske (sax for eksempel). Derfor er det lurt å øve på grep og skalaer. Da vil du vite hvordan du skal spille nye sanger også, og slipper å terpe i dagevis før du kan nyte dem, som du sier.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

5644806[/snapback]

Ja tusen takk for den! :cry: Nå tør jeg aldri starte med gitar.

NOT! :p

5644855[/snapback]

Dersom du begynner med nylonstreng-gitar er vel ikke det et problem? Kan aldri huske jeg fikk vondt i fingrene på nylonstrengsgitar...

Lenke til kommentar

Stålstrenger er det som svir.. I begynnelsen ble pekefingeren min helt ødelagt, åpene sår (spillte ganske mye). det var ikke noe digg, men det går seg til når man får herdet hud på fingertuppene.

Apropos. Jeg har en gitar med stålstrenger som i og for seg er ganske god. Finfin lyd :) Men jeg har et lite problem:

I forhold til andre gitarer jeg har testet (som er i prisklassen over, og oppover), så må jeg klemme strengene så usedvanlig hardt for å få skikkelig grep, og ikke noe "skurre-klang". Er det noen måte og fikse dette på? Har tenkt på litt av hvert, men gidder ikke å begynne å slipe ned ting og tang, å risikere og ødelegge hele gitar-halsen.. Er det noen kjente metoder for å fikse et slikt problem. Har også prøvd et par forskjellige typer strenger, men det gjorde ikke så stor forskjell..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...