Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På hvilken måte kvalifiserer den seg til å bli ett mandags-produkt evt. da?

5359427[/snapback]

Mandagsprodukt er en betegnelse på et eksemplar av en vare som er dårlig skrudd sammen. Henspiller på at fabrikkarbeiderne kunne (og kan) ha en tendens til å være bakfulle når de kom på jobb på mandags morgen og skjelve litt på henda...

Så en gitar som er dårlig montert, skeiv hals, etc. Eller at det svikter på kvalitetskontrollen, og noen har tatt defekte deler. Som regel kan det rettes opp, men det koster jo litt..

Geir :)

Lenke til kommentar

Hei. Kan noen vise meg hvordan jeg får til E5+/G# på gitaren? Jeg er litt

usikker på fingerplasseringen.

E5+/G#:

| | | 0 0 |

| | 0 | | |

| | | | | 0

| | | | | |

Bare sett inn tall for fingrene, så hadde jeg vært takknemlig :)

Edit: Fikk til den andre.

Endret av Tykjepelken
Lenke til kommentar

E5+/G#:

| | | 0 0 |

| | 0 | | |

| | | | | 0

| | | | | |

5374874[/snapback]

går vel an å gjøre det sånn:

E5+/G#:

| | | 1 1 |

| | 2 | | |

| | | | | 3

| | | | | |

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

E5+/G#:

| | | 0 0 |

| | 0 | | |

| | | | | 0

| | | | | |

5374874[/snapback]

går vel an å gjøre det sånn:

E5+/G#:

| | | 1 1 |

| | 2 | | |

| | | | | 3

| | | | | |

5375705[/snapback]

Jeg leser de akkordene som E5+ med G# i bassen. Da blir det i så fall 4 bånd på 6. streng, ikke 1. streng. Det skal vel uansett være 4. bånd, da det er der G3 ligger? 3. bånd er G.

uff, Preposisjons-Leif :p

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Jeg er enig. E5+ er en Edur med C istedet for H, og /G# betyr å slå en Giss i bassen. En E5+ blir akkurat det samme som en C5+ eller G#5+, bare med en annen rot, men her er roten eksplisitt angitt til G# i alle fall, så egenetlig er dette en tungvint måte å si G#5+ på...

Flere muligheter her, men jeg ville slått den som et barregrep på 4-båndet, da har du både bassen og den lyse G#, og så er det bare å legge på C og E på 3. og 2. streng:

+ x x + + +

| | | | | |

| | | | | |

| | | | | |

1 1 1 - - 1

| | | 2 3 |

| | | | | |

Streng 4 og 5 er stumme.

Edit: Hvis du vil ha med 4. strengen kan du legge på en Giss der:

+ x + + + +

| | | | | |

| | | | | |

| | | | | |

1 1 - - - 1

| | | 2 3 |

| | 4 | | |

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Han meinte at du skulle lære deg skalaer.

Ikkje dumt.

5380109[/snapback]

Absolutt. Er det noe jeg angrer på er at jeg ikke øvet mer på skalaer. Har du en håndfull av dem inne glir ting mye lettere. Husk å spille dem i forskjellige posisjoner på gripebrettet. Så kan du gå rett inn i en skala uansett hvor på halsen du befinner deg.

Når du kan dem vil du finne at du kan "høre" hva du skal spille, istedet for å måtte pugge. Du kjenner dem rett og slett igjen.

Edit: Dette er litt som å lære å lese å skrive. Du trenger ikke kunne alfabetet for å forstå hva noen sier, eller for å snakke, men skal du skrive det ned må du kunne stave. Og når du har trenet nok på ordene så "sitter de". Da kan du skrive lange ord og setninger uten å måtte tenke på hver enkelt bokstav.

På samme måten er det å spille. En solo består av passasjer som ofte er bygget opp rundt kjente skalaer. Kan du dem behøver du ikke tenke på hver eneste note i soloen, du hører en passasje og tenker "det er den, ja." Det gjelder enten du plukker andres soloer eller lager dine egne.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Han meinte at du skulle lære deg skalaer.

Ikkje dumt.

5380109[/snapback]

Absolutt. Er det noe jeg angrer på er at jeg ikke øvet mer på skalaer. Har du en håndfull av dem inne glir ting mye lettere. Husk å spille dem i forskjellige posisjoner på gripebrettet. Så kan du gå rett inn i en skala uansett hvor på halsen du befinner deg.

Når du kan dem vil du finne at du kan "høre" hva du skal spille, istedet for å måtte pugge. Du kjenner dem rett og slett igjen.

Edit: Dette er litt som å lære å lese å skrive. Du trenger ikke kunne alfabetet for å forstå hva noen sier, eller for å snakke, men skal du skrive det ned må du kunne stave. Og når du har trenet nok på ordene så "sitter de". Da kan du skrive lange ord og setninger uten å måtte tenke på hver enkelt bokstav.

På samme måten er det å spille. En solo består av passasjer som ofte er bygget opp rundt kjente skalaer. Kan du dem behøver du ikke tenke på hver eneste note i soloen, du hører en passasje og tenker "det er den, ja." Det gjelder enten du plukker andres soloer eller lager dine egne.

5381254[/snapback]

oaw :w00t: er nybegjynner, har gått eit år, har lert meg c-dur skalaen, ein eller anna blues skala og, og pentaton skalaen som er nesten lik som den blues skalaen :D får å skryte litt. men veit du om ei god side eg finner skalaer og sånt pånette?? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...