Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har nok litt trøbbel med båndene fra 12' og opp (ikke uvanlig i det hele tatt)

Dette fikses ved å slipe båndene i halsens lengderetning, slik at alle bånd er plane med hverandre og halsens kurve. Dette er vel strengt talt noe du bør få gjort av noen som har gjort det før. Du må først justere halsen så plan som mulig uten strenger, så bruke en stor flat fil (med fint bitt) i lengderetningen, runde og polere hvert eneste bånd og etterjustere halsen med strengene på. Dette tar tid.

Leverer du den inn koster det fort store penger.

Du kan ha flaks, slik at du slipper unna med å slipe "problem"-båndene, men igjen, dette bør overlates til noen som har erfaring. På den annen side, det er ingenting som er så tilfredsstillende som å kunne gjøre slike ting selv, men da bør man kanskje øve litt på en gitar som ikke betyr så altfor mye.....

Du kan selvsagt forsøke å avhjelpe med å høyne strengene ved broen, men tviler på at dette er en god løsning.

T'Weed

Lenke til kommentar
og for det andre; vurderer å kjøpe meg en ny gitarforsterker, ikke noe stort og dyrt noe. har sett på, og prøvd Peavy Bandit, og syns det var bra/fin lyd i den. Noen som har noen erfaringer med den? evt andre forslag i den prisklasse, (rundt 5000,-) må kunne spille relativt tung metall, mye bass, men også en ren og fin sololyd. Har også sett på Randall, men fant ingen jeg likte.. så mao har jeg mest lyst på peavy bandit.

5239544[/snapback]

IKKE

KJØP

PEAVEY BANDIT! :eek:

Jeg har desverre hatt "æren" til å gigge med musikklinjas peavey banditter!

Nå tar jeg ikke i en peavey med ildtang! (ikke en gang XXX/JSX)

Line 6 Spider-II burde være midt i blinken for deg! ;)

Men hva ENN du gjør, ikke kjøp peavey bandit/rage!

Jeg kan ikke advare deg nok mot dette!

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Jeg har desverre hatt "æren" til å gigge med musikklinjas peavey banditter!

Nå tar jeg ikke i en peavey med ildtang! (ikke en gang XXX/JSX)

Line 6 Spider-II burde være midt i blinken for deg! ;)

Men hva ENN du gjør, ikke kjøp peavey bandit/rage!

Jeg kan ikke advare deg nok mot dette!

5240809[/snapback]

Det hadde vært fint å få en begrunnelse da, du sier ikke noe om hvorfor han ikke bør kjøpe Bandit...... er det lyden, utseendet, funksjonene? Hva slags oppsett hadde du når du brukte den, hvilke pickups har du på gitaren...?

T'Weed

Lenke til kommentar

Utseendet/funksjonene er vel greie nok (reverben er kanskje en smule muggen). (det er ikke dette det står i på amper i denne prisklassen)

Det er når du slår den på at problemene begynner å oppstå! ;)

Da finner du fort ut at mellomtonen er forferdelig muggen, og uansett hvor mye du skrur så blir enten lyden forferdelig grumsete (høres ut som den står nede i kjelleren og du befinner deg på loftet) eller så blir den et diskant-vepsebol.

Det sier seg selv at ingen av disse elementene akkuratt hjelper den med å skjære igjennom miksen! Dette er det største problemet med den, viss du skal spille for andre (selv uten trommiss), så kommer enten publikum til å få vondt i ørene av hissingen fra vepsebolet, eller å gå glipp av hva du egentlig spiller og kun oppleve mellomtone og bass-grums.

Eneste jeg ville bruke denne ampen til er å øve hjemme (til nød, det fins mange bedre alternativer i samme prisklasse!) eller som erstatning under senga mi for den knekte sengefoten! :yes:

Lenke til kommentar

Tumbleweed: takk for hjelp ang kassa, sliping av bånda blir nok uaktuelt, hvertfall hos musikkbutikk/verksted da dette koster skjorta, pluss at jeg har en Les paul custom inn til reprasjon atm, og er stygt redd for at det heller ikke blir billig.

tørrfisk: sikker på at bandit'n du har prøv var helt frisk? har spilt endel på denne selv og har ikke lagt merke til de problemene du beskriver.. og om lyden i forsterkern høres litt stygt ut et stykke unna bryr meg fint lite, da jeg kun spiller hjemme og gir stort sett faen i hva andre syns ;)

Lenke til kommentar

da jeg bestilte gitarforsterker fra riff.no henta jeg den på posten dagen etterpå.. (hvis ikke jeg husker feil og det var 2 dager etterpå, men tviler på det). Så at varen ble innlevert her i byen (kristiansand), så de på riff her i byen hadde tydeligvis bare stukket inn på posten i byen og sendt den. Men da jeg snakka med de på butikken en gang (ikke angående dette) så sa de at nettbutikken deres og selve butikkene var to forskjellige ting, hørtes nesten ut som om ikke de sammarbeidet engang.. men det gjør de tydeligvis da.

Lenke til kommentar

hei. jeg skriver dette inlegget ut av desperasjon. jeg blir gal. jeg har 2000 i lån grunnet at jeg kjøpte en pc uten å ha penger til den, og har for tiden lite med jobb.. jeg spiller rundt 3 timer sammenlagt hver dag på morgan gitaren min (akustisk nylon) men drømmer om en el. jeg hører mye på slipknot og korn, og vil veldig gjerne lære meg å spille metall på elgitar. jeg har lånt el gitar flere ganger, og trives godt med dem.

jeg har lenge ønsket meg en ltd gitar (les paul edition eller noe heter den, black finish) til rundt 4k, og søkte til og med på frifond. jeg har ikke fått noe tilskudd av noen, og det ser mørkt ut. så jeg lurer på, er det virkelig så dumt å kjøpe en rimelig gitar til rundt 2000? er det verdt det å vente så lenge pga et par lapper? jeg tar imot all kritikk.

jeg elsker å spille gitar, og kommer til å spille til jeg dør regner jeg med.

james

ps. hvis noen av dere føler sympati for meg nå, kan dere godt donere bort en el gitar til meg. :w00t:

pps. jeg vet at jeg ikke kan spille korn, siden de har 7 strenger eller noe.. kjipe greier.

Lenke til kommentar

Hei Jimstar,

Høres ut som du burde skaffe den en skikkelig gitar ja - motivasjonen er i alle fall på topp. Jeg tenkte bare jeg skulle gi deg to tips: først og fremst gå for en 6 strenger - lær deg dette først før du begynner å spille på 7 strenger og gud veit hva, det er i alle fall min mening (det blir som å lære å kjøre bil med manuell gir før man begynner med automatgir).

Dernest så kjøp deg en brukt el-gitar, det er masse gode tilbud der ute. Selv har jeg flere gitarer men den jeg bruker mest er en Fender Strat (mexican) men Saymor Duncan picker (de er kremgode) til den nette sum av 2000 kroner brukt. Denne gitaren henger på veggen ved siden av en Fender Tele (USA) til 15000 kroner (ny) og hver gang jeg går forbi så er det "billiggitaren" jeg plukker ned fra veggen for å spille.

I sum bruker jeg alle mine gitarer men poenget mitt er at du kan få mye for pengene ved å kjøpe brukt.

muthe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...