Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver å leter etter en american stratocaster jeg kan kjøpe. Men jeg har oppdaget noe jeg lurer litt på.

 

På noen headstocker er det trykket serienummer rett under fender logoen. På andre modeller igjen er det kun Fender Stratocaster og Made in USA som pryder framsiden, mens serienummeret er bakpå hodet. Kan noen gi meg forklaringen??

 

Hilsen Jørgen

9239660[/snapback]

Her er ingen regel uten unntak. Men gitarene med serienummeret på baksiden av headstock er gjerne MIA (Made in America, altså USA) mens de med serienummer på forsiden ofte er MIM (Made in Mexico).

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Geir, jeg søker din hjelp. Dette her er noe som egentlig ligger inne, men som jeg ikke klarer overføre til teorien, eller forstå helt:

 

Tonic I

Sub-dominant IV

Dominant V

 

12Bar blues:

I I I I

IV IV I I

V IV I I

 

Eller noe mer avansert:

I7 IV7 I7 V7 I7

IV7 VII7 I7 III7 VI7

II7 V7 I7 VI7 II7 I7

 

Det er selvfølgelig akkord progresjon jeg tenker på her. Jeg skjønner ikke helt hva som menes, men jeg kan jo spille 12bar, men siden jeg ikke skjønner det der, har jeg mindre grunnlag for å kunne spille eksemplet under. Jeg spør deg Geir, siden du er kjent for de lange og herlige utdypende svarene dine :)

Lenke til kommentar
Eller noe mer avansert:

I7  IV7  I7  V7 I7

IV7  VII7  I7  III7 VI7

II7  V7  I7 VI7  II7 I7

Edit: Tallene er romertall og refererer til tonetrinnene i skalaen (durskalaen i dette tilfellet) med tonika som I. Så om vi bruker C-dur-skalaen får vi dette:

I = 1 = C

II = 2 = D

III = 3 = E

IV = 4 = F

V = 5 = G

VI = 6 = A

VII = 7 = H

 

Det er en måte å referere til akkorder uavhengig av toneart, noen synes det er lettere å transponere (flytte fra en toneart til en annen) enn om akkordene står angitt med tonearten direkte.

 

Så i ditt tilfelle er det bare å bestemme toneart og starte med tonika=I. Ikke tid til noen lange avhandlinger akkurat nå desverre, men om vi tenker oss den i E (vanlig i bluesgitar):

 

E7 - - - A7 - - - E7 - - - H7 - E7
A7 - - - D7 - - - E7 - - - G#7 - C#7 -
F#7 - - - H7 - - - E7 - C#7 - F#7 - E7 -

 

Eller i C, som er litt enklere å lese:

 

C7 - - - F7 - - - C7 - - - G7 - C7 -
F7 - - - B7 - - - C7 - - - E7 - A7 -
D7 - - - G7 - - - C7 - A7 - D7 - C7 -

Merk: Det er en norsk B7 i andre linje, altså Bb7 på engelsk.

 

Strekene er taktslag i 4/4. (Takten er indikert med korte og lange mellomrom i originalen, desverre forsvinner slikt når du poster det her på forumet.)

 

Om du skal spille flere vers er det rimelig å avslutte på dominanten istedet for tonika. Altså erstatte den siste E7 eller C7 med henholdsvis H7 eller G7. Og jeg synes det låter fett å ta spranget nedom dominanten i første linjen i moll:

 

C7 - - - F7 - - - C7 - - - Gm7 - C7 -

 

Her finnes et utall variasjoner. Lytt gjerne til (god gammel) akustisk blues, der er det lett å kjenne dem igjen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg driver å leter etter en american stratocaster jeg kan kjøpe. Men jeg har oppdaget noe jeg lurer litt på.

 

På noen headstocker er det trykket serienummer rett under fender logoen. På andre modeller igjen er det kun Fender Stratocaster og Made in USA som pryder framsiden, mens serienummeret er bakpå hodet. Kan noen gi meg forklaringen??

 

Hilsen Jørgen

9239660[/snapback]

Her er ingen regel uten unntak. Men gitarene med serienummeret på baksiden av headstock er gjerne MIA (Made in America, altså USA) mens de med serienummer på forsiden ofte er MIM (Made in Mexico).

 

Geir :)

9242203[/snapback]

 

Joda.. Men på noen av gitarene med serienummeret frampå, står det også made in USA

Lenke til kommentar

Som sagt, ingen regel uten unntak. Det gjelder spesielt for reissues, hvis modellen er en reissue fra en tid da man hadde serienummeret foran, så har antagelig reissuen det også. Min (originale) 1979 strat har det presset inn i metallet på neckplate, så om de skulle lage en reissue av den så hadde nok serienummeret stått der og ikke på headstock.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med Marshall MG100HDFX eller MG100DFX?

Evt. MG50DFX.

 

Jeg tenker på ny forsterker og Marshall MG får jo litt varierende tilbakemeldinger.

Av det jeg har funnet på nett, så går det fra veldig tøff lyd til skikkelig elendig. Problemet er at det kan være lett å bli "lurt" når det er innspillinger av ymse kvaliteter.

 

Er dette noe jeg faktisk kan forvente? Samsvarer ikke med "most shitty marshall amp ever" og lignende kommentarer jeg har lest...

 

Marshall MG100DFX Demo 1

Marshall MG100DFX Demo 2

 

Har tenkt å enten kjøre lyden rett i miksbordet for opptak, evt. mikke opp dersom kona ikke er hjemme :roll:

 

Erfaringer, tips, synspunkter tas imot med takk...

Lenke til kommentar

Jeg tør påstå at en ordentlig god gitarist kan få det aller aller meste til å låte bra. Nå har jeg aldri prøvd noen av de store MGxxDFX'ene, men har en MG15, og jeg må si at jeg verken liker FDD og emulated headphonesene er praktisk talt ubrukelig. Får dog noen brukbare lyder ut (i mine ører) i kombinasjon med noen hjemmelagde effektbokser jeg har.

 

EDIT: men det absolutt beste er å prøve forskjellige amper, med en så lik gitar som din som mulig. Dette kan egentlig ikke bli poengtert nok. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Jeg tør påstå at en ordentlig god gitarist kan få det aller aller meste til å låte bra. Nå har jeg aldri prøvd noen av de store MGxxDFX'ene, men har en MG15, og jeg må si at jeg verken liker FDD og emulated headphonesene er praktisk talt ubrukelig. Får dog noen brukbare lyder ut (i mine ører) i kombinasjon med noen hjemmelagde effektbokser jeg har.

 

EDIT: men det absolutt beste er å prøve forskjellige amper, med en så lik gitar som din som mulig. Dette kan egentlig ikke bli poengtert nok. :)

9252901[/snapback]

MG15DFX har jeg prøvd. Den er noe svak på lyd. Ikke no særs dårligere enn andre 15W amp'er jeg har prøvd, men dog.

Bor i Sola kommune og så vidt jeg vet av så er det relativt shitty gitarsjapper rundt om her. I allefall med tanke mine kriterier. Et par Gibson Les Paul Studio'er, SG'er og masse lavpris/kvalitetsgitarer. Forsterkerne raver enten i 12000+++kroners klassen eller 2000 kronersklassen. Lite i mellom.

Rogalands beste gitarbutikk befant seg visstnok på Maxisenteret i Sandnes. Å starte dårligere gitarbutikk tror jeg du må gjøre en skikkelig innsats for å få til... :nei:

Hva var det jeg skulle fram til... :hmm:

Jo... Jeg har vært å sett etter en både Gibson Les Paul Standard, evt. Classic som jeg har tenkt å investere i før jul og ny forsterker, men det er vanskelig å finne en butikk med no særs Gibson utvalg. De kan bestille til meg, men jeg skal prøve en del gitarer før jeg kjøper da det er stor forskjell også mellom de forskjellige Gibson Les Paul Standard gitarene.

Det er derimot mulig jeg kan få tak i en relativt rimelig MG100DFX eller HDFX, men jeg får dessverre ikke anledning til å prøve den selv først... og i allefall ikke med min kjære Gibson som jeg ikke har kjøpt i skrivende stund. Derfor må jeg ty til andre :thumbup:

 

Emulated headphonesene? Tenker du da på hodetelefonuttaket? I tilfelle så er det vel det som må koples i miksebordet dersom jeg skal gjøre opptak rett fra forsterkeren. Siden du ikke er fornøyd med det på din MG15DFX, så er jeg veldig intressert i å høre mer om dette på de noe større utgavene..

 

 

For å seie det på den måten, så er MG noko av det svakaste Marshall nokon gong har produsert.

Og dei har lira av seg ein del latterleg etter 1987.

9252917[/snapback]

Det samme gjelder Peavey (unntatt årstallet).

Hvis du kan utdype svaret ditt, så kan det være til hjelp.

 

Det jeg hører av lyd på de to klippene jeg linket til er jo veldig bra... synes jeg...

Men disse klippene gir ikke riktig inntrykk av hvilken lyd som faktisk er?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
For å seie det på den måten, så er MG noko av det svakaste Marshall nokon gong har produsert.

Og dei har lira av seg ein del latterleg etter 1987.

9252917[/snapback]

 

Da jeg var enda mer grønn på gitar enn det jeg er nå, trodde jeg at Marshall ampen hos den lokale var fet. Det var helt til jeg prøvde den :no:

 

"Ehm, er DETTE den 'marshall-lyden' alle snakker om?" :p

 

Jeg skjønte fort forskjellen på en dyr Marshall og en billig Marshall forsterker :roll:

Lenke til kommentar
Emulated headphonesene? Tenker du da på hodetelefonuttaket? I tilfelle så er det vel det som må koples i miksebordet dersom jeg skal gjøre opptak rett fra forsterkeren. Siden du ikke er fornøyd med det på din MG15DFX, så er jeg veldig intressert i å høre mer om dette på de noe større utgavene..

 

Jeg ser ingen grunn til at denne delen skal være bedre/anderledes på noen av de større modellen. Desverre er det slik at denne emuleringen er altfor forenklet, ikke bare Marshall som sluntrer unna her...

Lenke til kommentar
Syntes den var dritpen, men den skorpionen må vekk!

9257602[/snapback]

Ja, kutt den av! =D

9258241[/snapback]

Hmmm. Man tager en sag og en tube Karlssons lim. Så sager man halsen over ved det tiende og fjortende båndet, hiver stykket imellom og limer halsen sammen igjen. Og vips så har man en gitar uten skoprpion. :!:

 

Synes det er stilig med sånne inlays jeg...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...