Gå til innhold

Byttet hk, windows starter ikke

ebzter

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et alvorlig problem her. Etter å ha byttet mitt gamle MSI-hovedkort mot et ASUS A7N8X-E Deluxe vil ikke windows starte opp. Dette var fordi jeg hadde byttet chipset hørte jeg. Dermed måtte jeg installere windows på nytt. Når jeg så booter opp fra win xp pro cd'en, står det "Inspecting hardware et-eller-annet" en god stund før meldinga "Line 10886 of the INF file \386\txtsetup.sif is invalid eller no. Har ikke bytta om noe på harddisker eller andre komponenter fra forrige hovedkort. Har:

- WD 120 GB

- 512 mb ram (ukjent merke).

- MSI GF 4200

Håper noen skjønner hva som er feil! Tar i mot alle forslag med glede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det original windows cd?

Hadde samme problem med en kopi....

Har ingenting med saken å gjøre. Hvis du bytter hovedkort til en annen modell vil wintendowsen din tryne. Chipset er en viktig faktor ja. Du kan kjøre en repair med XP cden. Da vil den slette alle driverene å klargjøre windows til nye drivere.

Lenke til kommentar
Er det original windows cd?

Hadde samme problem med en kopi....

Har ingenting med saken å gjøre. Hvis du bytter hovedkort til en annen modell vil wintendowsen din tryne. Chipset er en viktig faktor ja. Du kan kjøre en repair med XP cden. Da vil den slette alle driverene å klargjøre windows til nye drivere.

Takk for hjelp. Eneste er at jeg ser ikke helt hvordan jeg skal kjøre repair når jeg ikke kommer inn på setup før den klikker?

Lenke til kommentar
Du bør dobbeltsjekke i bios setup at maskinen skal boote fra CD før den booter fra harddisk.

Ja, har gjort det. Problemer er ikke at den ikke booter, men at den stopper før jeg kommer inn på windows setupen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du har nettopp kjøpt et glimrende HK.. (Har det selv i ett system).

MEN.. "you did'nt read the bloody FAQ" elns... :)

Dette HK kan være veldig kresent på minne.. så mitt forslag er at du prøver med noe annet enn den "Noname"-brikka du har i nå..

Kingston KVR (valueram) er et sikkert valg.. ikke dyrt heller...

Det kan jo også være at du har vært uheldig med monteringen av det nye HK, men vi får håpe det ikke er det som er problemet.. Prøv med ei annen *godkjent* minnebrikke først (sjekk Asus's hjemmeside)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Du har nettopp kjøpt et glimrende HK.. (Har det selv i ett system).

MEN.. "you did'nt read the bloody FAQ" elns... :)

Dette HK kan være veldig kresent på minne.. så mitt forslag er at du prøver med noe annet enn den "Noname"-brikka du har i nå..

Kingston KVR (valueram) er et sikkert valg.. ikke dyrt heller...

Det kan jo også være at du har vært uheldig med monteringen av det nye HK, men vi får håpe det ikke er det som er problemet.. Prøv med ei annen *godkjent* minnebrikke først (sjekk Asus's hjemmeside)..

Ok! Tusen takk for svar! Får prøve og låne en minnebrikke fra noen. Hvilken slot skal brikka stå i om jeg bare har en? Kan velge mellom A1, A2 og B1. Tror jeg har den i A1 nå.

Lenke til kommentar

Min erfaring med minnefeil eller minneinkompatibilitet er at da vil ikke pcen starte i det hele tatt,men står og piper,men er jo ikke sikkert jeg har sett alt... Ville uansett sjekket at alle jumpere er satt riktig på hovedkort og disk-driver, og kanskje resettet CMOS og tatt for meg den nye Biosen steg for steg..Den første minnemodulen skal tradisjonelt nærmest prosessoren

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Min erfaring med minnefeil eller minneinkompatibilitet er at da vil ikke pcen starte i det hele tatt,men står og piper,men er jo ikke sikkert jeg har sett alt...

Dette er tilfellet når settings for minne/hk(chipset) er helt "på bærtur"..

For en som overklokker så er dette noe som skjer jevnlig når du har satt for stramme timings eller FSB for høyt..

Inkompatible minnebrikker fungerer akkurat slik trådstarter beskriver Booter greit inn i Bios... starter installasjon av OS.. og det feiler på ulike steder.. ofte gjerne helt til slutt i installasjons-prosessen... eller feil ved les av CD.. som ofte gjør at man tror det er noe galt med CD.. Det er det ikke... Nytt kompatibelt minne kurerer problemet.

Lenke til kommentar

Er minne en eller 2 brikker.

Hvis du har 2 256 brikker, pass på at du ikke setter de i samme bank. Da defaulter vel HK til dualchannel som ikke er noe gusntig hvis de brikkene ikke er kliss make.

Prøv evt. med å laste failsafe defaults fra BIOS.

G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...