Gå til innhold

Forslag til hardware som apache server PC (win)


Anbefalte innlegg

Hejhej.

Jeg skal bygge en server pc som det bare skal kjøres apache på, og lurer på hva slags hardware som lønner seg.

 

Jeg har hørt at apache server ikke krever så utrolig mye, og at 1ghz og 256 ram skulle være mer enn nok, for jeg regner ikke mer enn 20 brukere maks på serveren sammtidig.

Men idag får man jo bare kjøpt deler som er bedre enn det man trenger, så derfor spør jeg her.

 

Jeg trenger bare HK og CPU, resten har jeg.

 

Takker for alle svar!

MVH Fredrik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 ghz og 256 mb minne burde holde. Men du bør være klar over at ønsker du å kjøre dette lovlig på windows plattformen må du kjøre windows server pga anntal connections mot maskinen.

 

Jeg er ikke noe linux freak, men i dette tilfellet hadde jeg valgt f.eks debian som OS. Har du ikke linux kompetanse eller skrupler så kan du kjøre windows 2003 server uten lisens. :) Jeg ville vel da forsøkt å kommet opp på 384mb minne.

 

uansett Apache fungerer like godt på windows som på unix/linux.

Lenke til kommentar

Takk for svar joachim. Jeg visste ikke det at det var ulovlig å kjøre det på vanlig windows, så det lønte seg nok at jeg spurte her ja.

 

Fattern har noe windows server OS med it akademiet lisens, så jeg får låne det.

 

Men i utgangspunktet var spørsmålet hva av hardware som lønner seg. Link til HK og CPU o.l. Det skal være av det billigste.

Lenke til kommentar

 

Men i utgangspunktet var spørsmålet hva av hardware som lønner seg. Link til HK og CPU o.l. Det skal være av det billigste.

Trenger ikke noe særlig hardware for dette. de her 2 komponentene er mer en nok.

 

MSI 651M-V, SIS651, Socket-478, m-ATX, ATA133, LAN, VGA, Lyd, AGP4X

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302330&cks=PRL

 

Intel Celeron D 320 2.4 GHz PC533 Socket PGA478, 256KB cache, BOXED

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301029&cks=PRL

 

Noen vil sikkert si at MSI og celeron ikke er bra nok. Men det er helt ok for en webserver.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller tatt det kortet som du har i din pc og satt i denne serveren, forså å kjøpt noe nytt til deg selv. :) (dvs om din profil er oppdatert).

 

Jeg hadde da gått for en S939 HK og en Athlon 64 CPU.

 

Anyway... Lykke til!

Lenke til kommentar
1 ghz og 256 mb minne burde holde. Men du bør være klar over at ønsker du å kjøre dette lovlig på windows plattformen må du kjøre windows server pga anntal connections mot maskinen.

Øhh... Mulig jeg er ute og kjører her... men hva i ***** har Windows med hvor mange tilkoblinger han får mot apache?

Jeg har aldri hørt om noen slik lov. Og eksisterer den har jeg vært en lovbryter i mange år... :p

 

Uansett, så anbefaler jeg ClarkConnect hvis det skal kjøres bare Apache på serveren.

Krever minimalt av hardware. Og null kunskap til Linux. Alt styres med et web-interface. PHP, MySQL og PHPMysql-admin ferdig installert.

Lenke til kommentar
uansett Apache fungerer like godt på windows som på unix/linux.

Apache funker betraktelig bedre på Unix, ettersom hovedutviklingen går på nevnte platform. Noe som også hjelper, er at Unix sin TCP/IP-stakk er langt bedre enn Windows sin og Unix utnytter minne mer effektivt.

 

Maskinvaren du har listet opp er mer enn god nok. Selv har jeg kjørt Apache på gamle maskiner med i386-prosessor og omlag 16MB RAM, da med 20 brukere på. Det var ikke treigt, merkelig nok. Hardware anbefalt tidligere i temaet er helt OK å bruke. Selv mener jeg at Intel er onde og bruker kun AMD på nyere PCer jeg bygger, med mindre Intel er det eneste som er tilgjengelig.

Endret av Serviset
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...