hans A Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Hvor mye har egentlig "kunstig protein pulver" å si. Har den bare psykisk effekt eller har den noe beviselig resultat? Og er det noen som har prøvd protein fra f.eks proteinfabrikken. Og i tilfelle hvilke? Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Det er veldig effektivt. Spesielt med tanke på at man må ha 0,2 % av egen kroppsvekt i protein daglig hvis man skal bygge mye muskler. Proteinpulver fremstilles av protein med høy biologisk verdi (som f.eks myse). Mye mat som inneholder mye protein har (med visse unntak) lav biologisk verdi. Som sagt: Alle bodybuildere, styrkeløftere, fribrytere, og andre folk med imponerende fysikk bruker proteinpulver. Endret 13. mars 2005 av superseven Lenke til kommentar
hans A Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Skal stikke innom "Spenst" å sjekke om de har protein/kreatin. Men det er vel muligens billigere å handle på nett! Det går vel ca 5kg protein pr mnd. (Dette blir dyrt..) Lenke til kommentar
glotón Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Kom over en artikkel i Dagsavisen hvor nettopp proteinpulver diskuteres: artikkel. Fra artikkelen: – Protein og karbohydrater bedrer forholdene for å bygge muskler, det stemmer. Men mengdene man trenger er så små at et vanlig glass melk og en brødskive etter trening vil være nok, sier 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole Truls Raastad. Landslagslege i friidrett og lege for Norges Skøyteforbund Thor-Øistein Endsjø, mener proteintilskudd ikke er nødvendig selv ved hard mosjonstrening, og støttes av ernæringsfysiolog ved Ullevål universitetssykehus Mette Svendsen: Et variert og godt kosthold er nok. Olympiatoppen mener til og med at dem som driver med toppidrett burde holde seg unna. Kan det være at det egentlig ikke er så nødvendig som mange tror med proteinpulver, eller hva tror dere? Litt påfallende at produsentene hevder at det er veldig viktig mens ekspertene mener det ikke er viktig. Men det er jo også mange som mener de har merket virkningen av bruk. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Hvis protein ikke har noe merkbar effekt ved vanlig trim/vedlikehold kommer vel spørsmålet om KREATIN har mer effekt for oss vanlige dødelige. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Flere av selskapene som selger produktene framstiller dem som gode erstatninger for vanlig mat i hektisk hverdag. Men flere trenings- og ernæringseksperter Dagsavisen har snakket med mener kosttilskudd av protein og karbohydrater ikke er nødvendig, selv ved hard trening. Brukes det som erstatning for vanlig mat kan det på sikt være direkte usunt. Det er vel ingen som fremstiller dem som erstatninger, heller tilskudd til kosten. Men mengdene man trenger er så små at et vanlig glass melk og en brødskive etter trening vil være nok, sier 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole Truls Raastad. Nok for hva ? For å bli få utholdne muskler? Sannsynligvis. Men ikke bygge... Forøvrig tar jeg ikke proteinpulver, til nå. Men jeg har tenkt. Det er bare pengene det går på. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Hvis protein ikke har noe merkbar effekt ved vanlig trim/vedlikehold kommer vel spørsmålet om KREATIN har mer effekt for oss vanlige dødelige. Om målet er å holde deg i form kondisjonsmessig og vedlikeholde musklene, altså ikke bygge, er saken om du trenger proteintilskudd en annen enn om målet er å bygge mest mulig muskler vil jeg tro. http://www.tn.no/default.asp?go=ernaering&aid=72 Endret 13. mars 2005 av T.F.T Lenke til kommentar
glotón Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Flere av selskapene som selger produktene framstiller dem som gode erstatninger for vanlig mat i hektisk hverdag. Men flere trenings- og ernæringseksperter Dagsavisen har snakket med mener kosttilskudd av protein og karbohydrater ikke er nødvendig, selv ved hard trening. Brukes det som erstatning for vanlig mat kan det på sikt være direkte usunt. Det er vel ingen som fremstiller dem som erstatninger, heller tilskudd til kosten. Men mengdene man trenger er så små at et vanlig glass melk og en brødskive etter trening vil være nok, sier 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole Truls Raastad. Nok for hva ? For å bli få utholdne muskler? Sannsynligvis. Men ikke bygge... Forøvrig tar jeg ikke proteinpulver, til nå. Men jeg har tenkt. Det er bare pengene det går på. Men hva med at de også sier at toppidrettsutøvere også bør holde seg unna. Det er jo mange av de som ikke skal ha utholdende muskler... Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Nasser el Sonbaty spiste mellom 600 og 800 gram proteiner hver dag da han var bodybuilder. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 nå ville jeg egentlig ikke forholdt meg til hva bodybuildere driver med. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Men hva med at de også sier at toppidrettsutøvere også bør holde seg unna. Det er jo mange av de som ikke skal ha utholdende muskler... – La dem som mener dette ikke har noe for seg bli med meg på en treningsøkt med og uten tilskudd, så vil de kunne føle forskjellen selv, svarer Bjørn Kenneth Hansen i Proteinfabrikken. Skal vedde på at de fleste toppidrettsutøvere i Norge tar en eller flere former for kosttilskudd, energidrikker o.l som kan forbedre resultatene og fremgangen deres (med unntak av ulovlige stoffer får vi håpe). Endret 13. mars 2005 av T.F.T Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 nå ville jeg egentlig ikke forholdt meg til hva bodybuildere driver med. I følge Bill Pearl bør man få i seg minst 0,2 % av egen kroppsvekt hver dag for å bygge muskler. Med tanke på at han vant Mr.Universe i 1971, i en alder av 41år, uten steroider (eller noen annen doping), og samtidig beseiret Serio Olivia og Frank Zane (Begge disse personene var bolere), kan vi ta rådene hans for god fisk. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 nå ville jeg egentlig ikke forholdt meg til hva bodybuildere driver med. I følge Bill Pearl bør man få i seg minst 0,2 % av egen kroppsvekt hver dag for å bygge muskler. Med tanke på at han vant Mr.Universe i 1971, i en alder av 41år, uten steroider (eller noen annen doping), og samtidig beseiret Serio Olivia og Frank Zane (Begge disse personene var bolere), kan vi ta rådene hans for god fisk. Det kan nok gjerne stemme det, trenger ikke å betvile den teorien. Poenget er vel at ekspertene mener at vi ikke trenger å ty til proteinpulver for å få i oss dette. Lenke til kommentar
j0 Ø. Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Det kan nok gjerne stemme det, trenger ikke å betvile den teorien. Poenget er vel at ekspertene mener at vi ikke trenger å ty til proteinpulver for å få i oss dette. Trenger vel ikke akkuratt å være Einstein for å skjønne det eller??? men når de kommer med dette utsagnet: – Protein og karbohydrater bedrer forholdene for å bygge muskler, det stemmer. Men mengdene man trenger er så små at et vanlig glass melk og en brødskive etter trening vil være nok, sier 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole Truls Raastad. Så begynner jeg å tvile litt på "ekspertisen" dems... Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Det kan nok gjerne stemme det, trenger ikke å betvile den teorien. Poenget er vel at ekspertene mener at vi ikke trenger å ty til proteinpulver for å få i oss dette. Trenger vel ikke akkuratt å være Einstein for å skjønne det eller??? men når de kommer med dette utsagnet: – Protein og karbohydrater bedrer forholdene for å bygge muskler, det stemmer. Men mengdene man trenger er så små at et vanlig glass melk og en brødskive etter trening vil være nok, sier 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole Truls Raastad. Så begynner jeg å tvile litt på "ekspertisen" dems... så et glass melk og en brødskive inneholder 30-35 g proteiner ? :!: Det er en del kylling som skal til for å få i seg den mengden. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 uten steroider (eller noen annen doping) Har du det skriftlig at han ikke dopa under konkurranse tida? Han brukte nok en god del nyttig kosttilskudd vil jeg tro, HELT naturlig uten noe tilskudd at all er ingen som trener på det nivået. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 uten steroider (eller noen annen doping) Har du det skriftlig at han ikke dopa under konkurranse tida? Han brukte nok en god del nyttig kosttilskudd vil jeg tro, HELT naturlig uten noe tilskudd at all er ingen som trener på det nivået. Kosttilskudd er ikke doping. Forøvrig: Ja, han brukte kosttilskudd. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Det kan nok gjerne stemme det, trenger ikke å betvile den teorien. Poenget er vel at ekspertene mener at vi ikke trenger å ty til proteinpulver for å få i oss dette. Trenger vel ikke akkuratt å være Einstein for å skjønne det eller??? men når de kommer med dette utsagnet: – Protein og karbohydrater bedrer forholdene for å bygge muskler, det stemmer. Men mengdene man trenger er så små at et vanlig glass melk og en brødskive etter trening vil være nok, sier 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole Truls Raastad. Så begynner jeg å tvile litt på "ekspertisen" dems... Ja, du har nok rett, en 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole, og en ussel landslagslege vet nok ikke stort. Slenger du med en ernæringsfysiolog i tillegg så kan man jo egentlig bare avskrive dem... Men seriøst, jeg sier ikke bastant at jeg mener kosttilskudd ikke har noen effekt. Men syns bare det er litt underlig at det er de som tjener penger på det som sier at dette bare må dere ha, mens de som ikke tjener noe på om slike produkter selges eller ikke, sier at dette ikke er det viktigste. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Det er snakk om to forskjellige verdener av trening her, da. Idrettsutøvere praktiserer jo i mye større grad kardiotrening, o2-opptak osv, som ikke trenger nevneverdig med protein for å fungere. Toppidrettsutdøvere har jo gjerne også de pengene og den tiden som skal til for å spise bra hele tiden. Skal du bli sveeer, derimot, og ikke bor i telt på kjøkkenet ved siden av ferskvaredisken, er proteintilskudd gode greier. Lenke til kommentar
j0 Ø. Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Ja, du har nok rett, en 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole, og en ussel landslagslege vet nok ikke stort. Slenger du med en ernæringsfysiolog i tillegg så kan man jo egentlig bare avskrive dem... Jeg snakker om styrkeidrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå