Gå til innhold

Min test av Sony Ericsson P910i

Anbefalte innlegg

Min lille test av SE P910i

Det var lenge spekulert i om Sony Ericsson ville lage en superoppfølger av P900 med UTMS (3G) W-lan og megapikselkamera og hete P1000. Men istedenfor kom P910i som det først ikke så ut til å være så forskjellig fra P900, men det er en god del.

Skjerm, design og meny

For mange er P910i en stor "flytebrygge" som du får ryggproblemer av å ha i lomma. Man sammenliknet med andre godt utstyrte telefoner er ikke størrelsen så ille. SE har ikke satset på designet på denne telefonen, noe de ikke har satset på med noen av Pxx0 telefonene. Men den har fått et nytt tastatur og litt andre farger enn P900. Så til å være en PDA syns jeg SE har gjort det bra på designet.

Skjermen er det ikke mye å si om. Kort sagt perfekt. Den har en stor 208x320 pikslers touchscreen med 262144 farger som er det høyestet antall farger på en mobilskjerm nå. Oppløsningen er også veldig høy og det er den nest høyeste oppløsningen nå. Så skjermen er perfekt. Menysystemet er også bra. I motsetning til Nokias menysystem som du bare får en meny på hele skjermbildet av gangen får du en lang rekke av menyer nedover både med flippen åpen og lukket. Det er også mulig å få et xp liknende utseende, men det krever ekstra programmer.

Minne og maskinvare

P910i skal være en stor klumpete telefon, men da også være utstyrt med nesten alt. Det er den også. Det eneste jeg savnet på den var UTMS (3G) W-lan og megapikselkamera. Men ellers var alt helt på topp. Noen av forandringene fra P900 var at den har 64MB interntminne, noe jeg merket stor forskjell på fra P900. Den støtter også 1GB minnekort som gjør at det er plass til mange filmer om de blir konvertert. Det følger med et 32mb Memory Stick Pro Duo kort som har plass til litt, men det anbefales å kjøpe et minnekort på 128MB, 256MB eller 512MB. Jeg hadde et 256MB minnekort i den, noe som var akkurat passe til vanlig bruk av MP3, en god del ringetoner noen bilder + et par filmklipp. Prosessoren kunne vært litt større, men det går fint an å bruke den. I forhold til vanlige mobiltelefoner har den en veldig stor prosessor, men om du sammenlikner den med Qtek 9090 som nå er det beste og nyeste av PDA på markedet er 156mhz ikke så mye. Men det går fint an å bruke den. Den kommer også med tre nye programmer P900 ikke hadde. Quickword, Quicksheet og PDF+. Det er programmer som gjør at du kan lage nye, redigere og se på Word og Excel dokumenter og se på Adobe/Akrobat dokumenter. Takket være det nye Qwerty tastaturet går det faktisk like fort å skrive meldinger, Word dokumenter og lignende like fort som med T9 tastemåten. E-post er en fryd og går nesten like fort som på pc´en. Av spill følger det ikke med så mye interessant, men det er mulig å legge inn veldig bra spill på den og det er god 3D grafikk på den. Den er testet på en 3D test hvor den faktisk fikk 610 poeng mens P900 fikk 586. Det er en god del forskjell. En ny finesse den har som ikke P900 har er at den kan vise både bilder og film i fullskjerm mens P900 hadde 0,5-1cm glipp på hver side. En ting SE bør fikse på om de kommer med en P1000 eller noe sånt så er det internettleseren. Den er dårlig på både P900 og P910i. Men opera er en veldig god internettleser for Pxx0 serien som fungerer bra på P910i.

Trådløs teknologi og nyttefunksjoner

Bortsett fra 3G og W-lan har P910i det meste å by på av trådløs teknologi. Den har infrarød blåtann GPRS og kan sende de aller fleste filer over ir og BT. Dette kan også sendes over e-post, noe som fungerer perfekt på den. Noen spesielle funksjoner ved det fant jeg ikke.

Av nyttefunksjoner har den ikke noe spesielt heller, men det følger med en cd med mange programmer på som du kan installere. Det er greit at de ikke er lagt inn på telefonen, for alle trenger ikke alle programmene, og da kan de heller installere de programmene du trenger, noe som er enkelt og raskt.

Underholdning, kamera og bilder

Om jeg allerede har sagt savner jeg megapikselkamera, men VGA kamera (640x480) er helt fint å bruke. Det tar bra bilder, og med 64mb + 256mb minne kan man ta over 5000 bilder! Med standar minnebrikk tar den færre bilder, og ligger i underkant av 1000 bilder. Men hvem ta mange tusen bilder med en mobil med VGA kamera?

Video er helt fint å bruke på den, men det er noe å savne. Den tar opp med 176x144 piksler og 15 bilder per sekund, noe som er bra, men videooppløsningen kunne ha vært 320x240 eller 640x480 piksler. Det nye fra P900 er også at den viser video i MPEG4/MP4 format over hele skjermen, og ikke nesten hele, som P900 gjør med 0,5-1cm glipp på hver side. MPEG4 formaten er det ikke noe å klage på. Jeg sammenliknet den med 3GP video, og det var MYE bedre kvalitet på MPEG4 enn på 3GP video. Men hvor er zoomen? Det er noe som mangler på hele Pxx0 serien, men det er mulig å kjøpe et zoom-program for ca 120-160kr.

Av andre underholdningsprogrammer som spill og redigeringsprogram er det ikke så bra med. Det er mulig å redigere bilder, men det er ikke av det mest avanserte. Spill er det dårlig med. Den har to spill. Kabal og sjakk. Er du av den typen som ikke liker tenkespill, men vil ha litt mer hurtighet og action må du nok kjøpe noe ekstra.

Dessverre er batteriet dårlig på den, og med et par bilder om dagen, noen minutter videoopptak, 5-15min ringing, ca 10-20 min på nettet pluss en god del meldingsskriving varer batteriet bar to dager. Men til de som har P910i og sliter med samme problemet finnes det en løsning. Juster lysstyrken. Den står på 100 % når du får telefonen, noe som gjør at den sluker strøm.

Kort om spesifikasjonene:

Her er det kort om telefonen med litt forskjellig:

VGA kamera med 640x480 pikslers oppløsning og video med 176x144 piksler.

208x320 pikslers touchscreen med 262144 farger.

SMS, MMS, EMS QuichShare og e-post.

Word, Excel og Adobe/Acrobat reader.

PDA egenskaper.

Ir og BT.

Vanlige mobilegenskaper som kalkulator, kalender (avansert) notatblokk, oppgaver…

Det meste unntatt: Radio, W-lan og MP kamera.

God telefon ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fin test! :)

Den har en stor 208x320 pikslers touchscreen med 262144 farger som er det høyestet antall farger på en mobilskjerm nå. Oppløsningen er også veldig høy og det er den nest høyeste oppløsningen nå.

Nokia 9500, 9300, 9110i og 9110 har 640x200 som skjermoppløsning,

Nokia 9210i og 9210 har 600 x 200 som skjermoppløsning,

Nokia 7710 har 640 x 320 som skjermoppløsning,

SE S700i har 240x320 som skjermoppløsning,

Så P910i's skjermoppløsning er ikke den nest høyeste oppløsningen på markedet.

:)

Lenke til kommentar

Beklager *Dragon*. Men 7710 finnes ikke enda da. Men det blir den nest høyeste vanlige oppløsningen da. Eller er det flere enn Communicator-serien til Nokia som har så høy oppløsning?

Hippi-Erland, det er litt vansklig for meg å si om faren din burde velge P910i eller ha P800 når jeg ikke vet hva han bruker den til. Jeg har ikke hatt P800 heller, men jeg har hatt P900 og byttet til P910i p.g.a QWERTY tastaturet, minne, minnekortstørrelsen og word, excel og det der.

Jeg kan ikke så mye om P800, men er det slik at den ikke kan filme? Om den ikke kan det så er je det en stor forbedring på P910i. Skjermen er også bedre. Den har øket fra 4096 farger til 262144. Det er 64 ganger så mange farger. Forskjellen på P900 og P910i er nesten umulig å se, men fra P800 til P910i skulle jeg tro at det var større forskjeller. Jeg har en N 9210i med 4096 fargers skjerm, og jeg syns at det er forskjell fra den og P910i.

P910i har støtter for 4096 MB (4 GB)minnekort, mens P800 har 128 MBsom maks. P910i har også 64MB interntminne mens P800 har 12MB. På P800 er det lett å få problemer med minne (hadde problemer med mine 16 MB på min P900), og det er bedre på P910i siden den har 64 MB.

QWERTY tastaturet er ikke supert, men et er godt å skrive på, og går mins like fort som T9 eller det virtuelle tastaturet for meg.

Hvordan P800 er når det gjelder black out vet ikke jeg, men på P900 var dette et problem. Hadde problemer med det på både min og min fars P900. Men på P910i har det ikke skjedd noe galt enda. På de fire måndene jeg har hatt den har den ikke hengt seg opp eller fått hvit skjerm en eneste gang.

Av størrelse er ikke P910i noe særlig forskjellig. Den er 3 gram lettere, og litt mindre, men det er omtrent umulig å merke.

Det du sa om at faren din valgte P800 fremfor P900 p.g.a. designet er noe jeg syns er forbedret litt på P910i. Må si meg enig i at P800 er litt morsomere der, men P910i er bedre enn P900 på designet syns jeg. P800 var liksom denne morsome PDAen, P900 var den typiske jobbtelefon som alle VIP personer hadde, og P910i er en mellomting. Det er min mening da.

Men trenger han mer minne, litt bedre skjerm, lettere å skrive, mer teknologi og mer duppeditter er kanskje P910i et godt valg ;)

Lenke til kommentar

Oi. Trodde ikke den var kommet enda. På nokia sine hjemmesider står det fortsatt at den kommer snart, men det gjør det på 3230 også, så det er det vel ikke helt til å stole på . Men den var ganske billig. Litt i overkant av 5200 kr ;)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei.

Holder til mest på hardware-forumet jeg, men kom over denne tråden nå når jeg leter etter info om ny mobil.

Jeg tenkte jeg kunne legge til at P900 og P910i støtter MIDP2.0, mens P800 kun støtter 1.0/1.1. Dette er et stort løft for de som utvikler programmer på mobiltelefoner med java microedition, så man kan med andre ord si at P900/910i har støtte for mer 'avanserte' programmer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...