Gå til innhold

Problemer med et USB/MIDI-keyboard, Keystation 49e

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt et MIDI/USB-keyboard for å lære meg å spille piano, men får ikke lyd ut av keyboardet.

Når jeg plugger i USB-kabelen fra brettet, kommer det opp beskjed om "Ny maskinvare funnet"/"Installerer ny maskinvare" osv, men når jeg starter en softsynth eller annet program som burde "oppdage" keyboardet virker det som om brettet ikke er der i det hele tatt.

Har sjekket instillingene i "Egenskaper for Lyder og Lydenheter" i Kontrollpanel, men finner ingen USB-lydenhet som keyboardet blir installert som når jeg plugger i USB-kabelen. Dermed kan jeg ikke velge USB-lydenheten under MIDI-instillingene på de programmene jeg bruker.

Er det noen som kan hjelpe meg med å få satt opp keyboardet mitt slik at jeg får brukt det? På forhånd takk...

Mvh shilseth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har en M-Audio Keystation 49e, men det jeg tror du har misforstått er at det ikke finnes lyder på disse keyboardene. Meningen med disse keyboardene er at de kun sendet note-data som MIDI samt hvor hard du trykker (velocity). Dyrere modeller har skuknotter som kan kan tildele MIDI funksjoner.

Men som sagt disse har ingen lyder i seg, men skal bare brukes til å sende note-data'en til andre enheter. F.eks hardware synther eller programmer med softsynths som f.eks Propellerheads Reason. Da vil synthen/programvaren /m softsynth lage lyden basert på hvilken note-data den mottar fra keyboardet.

Derfor heter disse type keyboardene MIDI-kontroller istedefor keyboard/synth.

Men jeg ser du har prøvet å få lyd i noen softsynths, men siden du sa men får ikke lyd ut av keyboardet. tenkte jeg at jeg skulle forklare forskjellen på en kontroller og et keyboard.

Men i programmene du skal bruke kontrolleren til må du gå i option e.l. og velge USB-Device som MIDI In. I Reason 2.5 må jeg også velge hvilken synth MIDI In-data'en skal gå til for at softsynthen skal gi lyd fra seg, og jeg vil tippe du må gjøre noe lignede om du bruker Fruity osv.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at det er en MIDI-kontroller som du kaller det, og at lyden ikke kommer ut av selve brettet/keyboardet. Når jeg sa "får ikke lyd ut av keyboardet" mente jeg at jeg ikke fikk sonftsynthen(e) til å virke når jeg trykket på noen av tangentene på MIDI-kontrolleren.

Men i programmene du skal bruke kontrolleren til må du gå i option e.l. og velge USB-Device som MIDI In.

Det er akkurat dette som er problemet; jeg finner ikke noe som heter USB-Device i de programmene jeg bruker! Kanskje fordi MIDI-kontrolleren ikke er installert korrekt??

Skag1, måtte du installere noen spesielle drivere for å få kontrolleren til å fungere med de programmene du bruker? Og hvilke programmer bruker du? Jeg har prøvd flere demoer og gratis-versjoner av ulike softsynther, uten å lykkes.

Kanskje noen kunne vært så elskverdig å lage en liten guide til hvordan man korrekt setter opp en MIDI-kontroller?

Mvh shilseth

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over at det er en MIDI-kontroller som du kaller det, og at lyden ikke kommer ut av selve brettet/keyboardet. Når jeg sa "får ikke lyd ut av keyboardet" mente jeg at jeg ikke fikk sonftsynthen(e) til å virke når jeg trykket på noen av tangentene på MIDI-kontrolleren.

Ah, beklager. Tenkte jeg bare skulle forklare det i tilfelledu kanskje troddet det var et keyboard. Er mange som har trodd det om kontrollere :)

Skag1, måtte du installere noen spesielle drivere for å få kontrolleren til å fungere med de programmene du bruker? Og hvilke programmer bruker du? Jeg har prøvd flere demoer og gratis-versjoner av ulike softsynther, uten å lykkes.

Ev av grunnene til at disse kontrollerene er USB er nettopp fordi du skal slippe å installere drivere. Jeg bare plugget mitt i - så dukket det opp "Fant ny maskinvare" den første gangen, men det var det eneste.

Du vet at du må skru på kontrolleren før du starter programmet du skal bruke kontrolleren til?

Klæbber litt med dette selv noen ganger - starter Reason først og får feil mld om at USB enheten den brukte forrige gang ikke ble funnet. Så må jeg slå av Reason, skru på kontrolleren, starte Reason igjen og velge USB MIDI Device som MIDI In i Reason igjen.

Lenke til kommentar

FAQ fra m-Audio.com:

Q: I cannot install my USB MIDISport or Keystation (or any other M-Audio device with a MIDI port) into my computer. What can be done about this?

A: Windows has a limit for the number of MIDI ports that can be installed in the operating system. Once this number has been reached, the installation of additional MIDI devices fail and these devices will not show up in the device manager.

Resolution: There is a file called Midifix.exe available on the driver download page for every device that includes a MIDI port for the Windows operating system. Run this file to fix this issue. There is a readme.txt that is attached with step by step instructions.

Q. My new Keystation Series* Keyboard was working fine in Windows XP but after I turned it off and on again I could no longer get it to work.

A: If you have been using your keyboard with MIDI software in XP and then switched it off, it is necessary to re-start your computer BEFORE switching your keyboard on again.

*This document applies to the following products:

- Keystation 49e

- Keystation 61es

- Keystation 88es

- Keystation Pro88

- O2

Q: All M-Audio USB devices are currently compliant to the USB 1.1 standard. Can I use them on a USB 2.0 port?

A: Yes. If you are running Windows XP, Service Pack 1 needs to be installed in order for the USB 2.0 ports to be downward compatible with USB 1.1 devices. For Windows 2000, Service Pack 4 is required. Some Mainboards/Chipsets/USB controllers require the installation of the latest drivers for these components to add full USB 1.1 compatibility. These drivers are usually available from the mainboard manufacturer's web site.

Q: Can M-Audio MIDI and Audio interfaces be used with Main Boards using VIA Chipsets?

A: Yes, please be aware of the following System Requirements and Tips:

- Recommended are VIA Chipsets starting from the KT266A Chipset (266A, 333, 400, 400A or higher).

- It is mandatory to install the most recent VIA 4-in-1 driver (4.45 or higher). This driver is usually included on the software CD of your Main Board and should be installed immediately after installing Windows and before installing the Video/Graphics card drivers. The most recent VIA-Drivers can be downloaded in the section "Technical Support > Drivers" of the following page: http://www.via.com.tw

Here are some important Tips for older VIA Chipsets:

- If you are using the VIA chipsets MVP3 or MVP4 and are using USB devices, you additionally have to install the USB-Filter driver. - If you have problems with USB devices running Win98SE, you should also install the following UHCD Update from Microsoft: http://support.microsoft.com/support/kb/ar...s/Q240/0/75.asp .

- On older Mainboards with KT133 or KT133A Chipsets, the use of 100MHz RAM sticks or so called "Noname RAM" is not recommended. Make sure to use brand name 133MHz RAM.

- Check if a BIOS Update is available for your Mainboard (Often necessary because of the Main Boards Southbridge when using older VIA Chipsets)

Edit: Jeg har aldri opplevet å måtte restarte PC'en for å få brukt Keystaion 49e, så jeg vet ikke helt hvorfor de omtaler dette i FAQ'en. Kan være noe problematisk forbeholdt visse chipset/hovedkort o.l.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...