Galskap Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Hei! Kjøpe for litt siden nye pærer til hovedlyktene på Golfen. Disse pærene skulle, ifølge selgeren, lyse 50% bedre enn vanlige pærer og 100% bedre enn de biltema-pærene jeg hadde på fra før. Nå skal det sies at det var merkbart forskjell i lysstyrke men synes fremdeles det er for dårlig lys. Dette er smmenlignet med andre biler med vanlig pærer. Så til spørsmålet; kan jeg ha blitt lurt eller er det kanskje reflektorene på lyktene som er dårlig? Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Jeg veit ingenting om pærene du har kjøpt, men jeg har en Golf 2 hvor begge frontlyktene ble byttet ut med nye i fjor, og jeg synes de gir dårlig lys sammenlignet med andre biler jeg har hatt. Det samme gjelder forøvrig en Golf 1 jeg hadde. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Har kjørt to stk Golf 2, og begge har hatt veldige dårlige lys fremme.. Så tror nok det er noe Golfen generelt sliter med.. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 tror du skal tenke på å koble lysa via rele jeg.. da vil de gi bedre lys! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Reflektorene kan nok være skittne, men strømtap er ofte årsaken til dårlige kjørelys på golf, og da er som Dan sier relè løsningen. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Takker for tips. Skal prøve å sette inn rele når det værmessig blir forsvarlig å gjøre dette. Noen som har tips om hvilket rele og hvor det kan kjøpes billigst mulig? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Takker for tips. Skal prøve å sette inn rele når det værmessig blir forsvarlig å gjøre dette. Noen som har tips om hvilket rele og hvor det kan kjøpes billigst mulig? Vanlig 4-polet støtterelè (30/85/86/87). Koster 15-30,- per stk. og føres av samtlige bilrekvisitabutikker. Lenke til kommentar
528i Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 hadde det problemet på en 82 golf. da kjøpte jeg en ny spenningsregulator som laddet med 15,2 volt. bilen ble som ny da. dette pga spenningsfall som blir i eldre ledningsnett og slikt. så bilen hadde faktisk godt av at jeg satt på en (større) regulator. alt el på bilen ble forbedret. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Hva koster en spenningsregulator? Fant ut at jeg har et spenningstap på 1 volt over batteriet når jeg tenner fjernlysene. Vurderer å øke tverrsnittet i kablene også da dette også kan hindre spenningsfall. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hva koster en spenningsregulator? Kommer an på dynamotype og hvor du kjøper regulatoren. Jeg kjøpte regulator til Bosch-dynamo for 120,- på Bilxtra...Samme regulatoren kostet 339,- på Mekonomen. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Jeg betalte 800,- ellerno for min regulator hos Møller.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Jeg betalte 800,- ellerno for min regulator hos Møller.. Var vel på tilbud da. Fant ut at jeg har et spenningstap på 1 volt over batteriet når jeg tenner fjernlysene. Vurderer å øke tverrsnittet i kablene også da dette også kan hindre spenningsfall. 1v er ikke så fryktelig mye, men som du sier så hjelper større kvadrat på ledningene på.Problemet på golf, er at ALL strøm til lys tar omveien gjennom lysbryteren og ikke via relè. Dette går både ut over lysstyrken og levetiden til lysbryteren. Så konklusjonen er nok at å styre strømmen gjennom relè er den mest hensiktsmessige løsningen. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Jeg betalte 800,- ellerno for min regulator hos Møller.. Var vel på tilbud da. Hehe, det skal du ikke ser bort fra, nei.. Lenke til kommentar
Steyni Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Må bare spør, kom mangen ohm sparer du ut av en ca maks 1 meter kabel ? Jeg ville koblet en direkte kobling mellom batteriet og lyset for å se om det fremdeles var dorligt og hvis så ville jeg skiftet nye lykter og hvis ikke så ville jeg ha lagt inn et rele Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Galskap Skrevet: 13/03/2005 : 17:09 Disse pærene skulle, ifølge selgeren, lyse 50% bedre enn vanlige pærer og 100% bedre enn de Ja! du har blitt kraftig lurt! He he, neida, men 100% bedre enn Blitema's pærer høres unektelig litt vel optimistisk ut... Men ja, selv om 1 volt ikke er så mye så gir det en del gulere/svakere lys, litt avhenging av hvor mange volt du faktisk har. Det "enkeltgrepet" som vel gir mest uttelling (forutsatt at reflektorer er bra) er jo spenningsregulator med litt høyere spenning. Men det er jo ikke store utgiften/jobben og legge opp rele i tillegg, og som Opus nevner sparer du også lysbryteren. Så gjør gjerne begge deler. Lenke til kommentar
micro_ove Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Jeg lurte på om noen kunne forklart med hvordan man monterer ett sant rele jeg?? =) Også lurer jeg på hvor mange volt dynamoen skal lade, er det rundt 14? og kan man øke det med større regulator? =)) mvh Ove Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 he he, sett inn 100w pærer fra biltema, funker om fy.. Obs disse er ikke lovlige da de ikke er E merket Blæææh Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Søstern har golf, 2er tror jeg, og jeg synes det er noe fryktelig dårlig lys på den.. fjernlysa på den er ca. like kraftige som nærlysa på volvoen min.. Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 12. april 2005 Forfatter Del Skrevet 12. april 2005 Greit at lysene er dårlige på golf men det var vel kanskje å ta litt hardt i det der da? Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Tja... Du vet vel at det er fryktelig bra lys på volvoer? Ihvertfall på min 240.. Er jo store syre-badekar som reflektorer Menne, det er bare min mening.. Men det var en annen en her som hadde noen extralamper.. han med en 1991 golf ting, er showcase om den her.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå