Gå til innhold

Oppdatere glibc-2.2.2 --> 2.2.4

Anbefalte innlegg

Kjører Redhat-7.1. Ønsker å oppgradere til nyeste openssh, men for å gjøre det må jeg oppgradere glibc til nyere versjon. Har masse kunder på denne servere, så vil helst ikke gjøre noe feil. Dette skjer når jeg prøver å oppgradere glibc.

rpm -Uvh glibc-2.2.4-24.i386.rpm

error: failed dependencies:

glibc-common = 2.2.4-24 is needed by glibc-2.2.4-24

glibc-devel < 2.2.3 conflicts with glibc-2.2.4-24

glibc > 2.2.2 conflicts with glibc-common-2.2.2-10

glibc = 2.2.2 is needed by glibc-devel-2.2.2-10

rpm -Uvh glibc-common-2.2.4-24.i386.rpm

glibc < 2.2.4 conflicts with glibc-common-2.2.4-24

glibc-common = 2.2.2-10 is needed by glibc-2.2.2-10

Hvordan bør jeg gjøre dette? Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-27 13:44, Griffith skrev:

Kjører Redhat-7.1. Ønsker å oppgradere til nyeste openssh, men for å gjøre det må jeg oppgradere glibc til nyere versjon. Har masse kunder på denne servere, så vil helst ikke gjøre noe feil. Dette skjer når jeg prøver å oppgradere glibc.

--nodeps

Lenke til kommentar

Quote:

rpm -Uvh glibc-2.2.4-24.i386.rpm

glibc-common = 2.2.4-24 is needed by glibc-2.2.4-24

glibc-devel < 2.2.3 conflicts with glibc-2.2.4-24

glibc > 2.2.2 conflicts with glibc-common-2.2.2-10

glibc = 2.2.2 is needed by glibc-devel-2.2.2-10

rpm -Uvh glibc-common-2.2.4-24.i386.rpm

glibc < 2.2.4 conflicts with glibc-common-2.2.4-24

glibc-common = 2.2.2-10 is needed by glibc-2.2.2-10

Test dette: 'rpm -Uvh glibc-common-2.2.4-24.i386.rpm glibc-2.2.4-24.i386.rpm'. rpm skal da ordne opp i dependencies selv.

Lenke til kommentar

huhu.. redhat/rpm = dependency helvete :smile:

sånn er det bare, og nei, rpm fikser ikke dependencies selv. Mandrake driver og forsker med URPMI, som er en modifisert "versjon", men.. fungerer heller dårlig den også.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 17:34, bidz skrev:

huhu.. redhat/rpm = dependency helvete :smile:

Enig, så enig. Ikke no dist-upgrade her nei. Alt er et ork med rpm, IMO.

Quote:

sånn er det bare, og nei, rpm fikser ikke dependencies selv. Mandrake driver og forsker med URPMI, som er en modifisert "versjon", men.. fungerer heller dårlig den også.

Du missforstår; Les posten min nøye. Den fikser det selv(for de pakker som er spesifisert). I dette tillfellet skal rpm fikse dependencies selv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-27 14:52, Griffith skrev:

Hva er sjangsen for at ting virker/ikke virker etter det da?

Uvisst, men antageligvis liten. Apropos rpm/dependencies problemer, så har ALLE pakkesystemer dette problemer i varierende grad. Å skylde på RPM blir bare galt og teit.

Lenke til kommentar

Quote:

Forøvrig:

(sakset fra [email protected])

It would appear that the above does not matter. The CERT advisory states that

RHL 7.x is NOT vulnerable as shipped from Red Hat.

See http://www.cert.org/advisories/CA-2002-18.html for details.

Lenke til kommentar

Quote:

Uvisst, men antageligvis liten. Apropos rpm/dependencies problemer, så har ALLE pakkesystemer dette problemer i varierende grad. Å skylde på RPM blir bare galt og teit.

debian har ett pakkesystem/apt/dpkg som fikser dependencies. gentoo har ett "pakkesystem/Portage" som fikser dependencies. sorcerer har ett "pakkesystem" som fikser dependencies. FreeBSD har også dette "Ports", og OpenBSD.

de fikser dependencies og oppgraderinger helt uten problemer, faktisk. genialt - når en først har prøvd det, kan en ikke leve uten det - faktisk 100% sant.

gentoo, sorcerer og FreeBSD har dog ikke direkte ett "pakkesystem", siden de kompilerer alt direkte fra kildekode.

ett eksempel (i gentoo, siden det er det jeg har mest kjennskap til);

emerge kde <enter>

på ett helt ferskt system, uten noe xfree86 eller noe som helst installert, så fikser denne kommandoen nedlasting av nyeste versjon + alle dependencies (xfree86, masse libs, osv), pakker ut disse, kompilerer dem i riktig rekkefølge, samt plasserer dem riktig, slik at alt fungerer 100% når dette er ferdig. En ny versjon av KDE ? oi.. emerge -u kde, oppgraderer den, og alt fungerer helt smertefritt.

forøvrig så fungerer vel apt-get/dpkg, ports, portage, og sorcerer sitt system likt, bortsett fra at debian bruker ferdig kompilerte pakker som default (synes jeg huske på og ha lest at en også kan bruke kildekode?).

Lenke til kommentar

Nå er jeg nervøs:

rpm -Uvh glibc-common-2.2.4-24.i386.rpm glibc-devel-2.2.4-24.i386.rpm glibc-2.2.4-24.i386.rpm

Preparing... ########################################### [100%]

1:glibc-common ########################################### [ 33%]

2:glibc ########################################### [ 66%]

error: removal of /lib/i686/libpthread.so.0 failed: No such file or directory

error: removal of /lib/i686/libpthread-0.9.so failed: No such file or directory

3:glibc-devel ########################################### [100%]

Det funket med å skrive rpm -Uvh alle .rpm pakker!! Lurer på om jeg tør å restarte nå..hehehehe..

Lenke til kommentar

Quote:

debian har ett pakkesystem/apt/dpkg som fikser dependencies. gentoo har ett "pakkesystem/Portage" som fikser dependencies. sorcerer har ett "pakkesystem" som fikser dependencies. FreeBSD har også dette "Ports", og OpenBSD.

gentoo, sorcerer og FreeBSD har dog ikke direkte ett "pakkesystem", siden de kompilerer alt direkte fra kildekode.

FreeBSD og gentoo har et pakkesystem, det er bare det at pakken installeres ikke før den har blitt kompilert.

Quote:

ett eksempel (i gentoo, siden det er det jeg har mest kjennskap til);

emerge kde <enter>

på ett helt ferskt system, uten noe xfree86 eller noe som helst installert, så fikser denne kommandoen nedlasting av nyeste versjon + alle dependencies (xfree86, masse libs, osv), pakker ut disse, kompilerer dem i riktig rekkefølge, samt plasserer dem riktig, slik at alt fungerer 100% når dette er ferdig. En ny versjon av KDE ? oi.. emerge -u kde, oppgraderer den, og alt fungerer helt smertefritt.

Jeg må innrømme at Portage høres utrolig fett ut. Når jeg får tid skal jeg sjekke ut muligheten for noe slikt i Debian. Kanskje lage en egen wrapper, selv...

Quote:

forøvrig så fungerer vel apt-get/dpkg, ports, portage, og sorcerer sitt system likt, bortsett fra at debian bruker ferdig kompilerte pakker som default (synes jeg huske på og ha lest at en også kan bruke kildekode?).

Synes å ha lest om det også. Får goggle litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...