Gå til innhold

Nvidia 6800 Ultra 512MB kommer i april

Blaz3r

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for noen usakelige fanboyer, dere burde være glad for at det er 2 store aktører på grafikkmarkedet. Vist ikke hadde vi kanskje hatt gf2 grafikk ennå til ca 5000.

Har hatt ca annenhvær generasjon med nvidia og ati og må si at begge lager meget gode kort.

slutt med det 14tiss fanboy preiket og bli litt sakelig.

Lenke til kommentar
Tror ikke nVidia trenger NV50 fir å hamle opp med R520, holder nok med en refresh av GeForce 6800 serien...

Hva får deg til å si det?

Jeg er enig med [GDI]Raptor her. Foruten SM3.0 forventer jeg ikke at R520 vil være en stor oppgradering, kanskje 30%, max 50% høyere ytelse. Hvorfor skulle nVidia komme ut med et nytt eller store endringer i arkitektur nå?

Well, from an architecture standpoint we’re just still at the beginning of shader model 3.0. And we need to give the programmers out there some time to continue to really learn about that architecture. So in the spring refresh what you’ll see is a little bit faster versions...

...I think you’ll see the industry move up a little bit in performance. But I don’t think you’ll see any radical changes in architecture. I doubt you’ll see any radical changes in architecture even in the fall. When we came out with GeForce 6, we tend to create a revolutionary architecture about every actually two years. And then we derive from it for the following time. So even the devices that we announced this fall, that will be I think a lot more powerful than the ones we actually had a year ago. Architecturally we’re still in the shader model three type era.”

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Raptor' date='13/03/2005 : 20:32']
Det er en kuriositet fra ASUS som ikke kommer til å bli mer utbredt enn dual 6600GT kortet deres. Mitt poeng er at R520 antas å bli annonsert i mai, mens NV50 ikke kommer før slutten av året.

Tror ikke nVidia trenger NV50 fir å hamle opp med R520, holder nok med en refresh av GeForce 6800 serien...

Det ASUS kortet det reffereres til er kun et konsept

Hovednyheten feauture wise i R520 blir vel shader model 3.0, noe som nVidia har allerede

Hvis noen av de leakede specsene på R520 er sanne skal de mye mer til enn et 6800ultra på steroider til for å slå ati....

Lenke til kommentar
Raptor' date='13/03/2005 : 20:32']
Det er en kuriositet fra ASUS som ikke kommer til å bli mer utbredt enn dual 6600GT kortet deres. Mitt poeng er at R520 antas å bli annonsert i mai, mens NV50 ikke kommer før slutten av året.

Det ASUS kortet det reffereres til er kun et konsept

Hovednyheten feauture wise i R520 blir vel shader model 3.0, noe som nVidia har allerede

endel Nvidiots her ja :whistle:

Lenke til kommentar

Faktisk er jeg, for første gang på lenge ;), uenig med MistaPi =)

Etterhva ryktene skal ha det til, ingenting er confirmed fra ATi sin side såvidt jeg vet, så skal R520 overgå SM3.0 spesifikasjonene i forhold til SM3.0 og NV4x serien.

Og, jeg tror ikke at det som ATi kommer til å slå i bordet med er SM3.0 støtten isåfall, men heller hvor mye fortere R520 klarer å execute SM3.0 kode i forhold til NV4x isåfall (F.eks Far Cry med HDR hvor enkelte kort "kryper" i forhold til samme innstillinger uten HDR).

Jeg tenker vi ser mye videreutvikling fra R4x0 features i R520 (f.eks 3Dc II?) osv. i tillegg.

Men tiden vil vise... Kan hende R520 flopper helt, kan hende R520 blir overlegent. Kanskje det samme skjer nå igjen som skjedde da R300 ble lansert? Bare å tvinne totter å vente å se =)

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Mye rykter ute å går som sier ditt og datt, jeg venter heller med å tro at Ati kommer til å lage et skjermkort som er 3-4 ganger bedre enn deres nåværende kort.

Det hadde rett og slett vært for godt til å være sant....

Men enig i noen av dere, at Nvidia må pusse veldig mye, før de får en verdig konkurrent til Ati`s kommende kort.

Lenke til kommentar
Men enig i noen av dere, at Nvidia må pusse veldig mye, før de får en verdig konkurrent til Ati`s kommende kort.

Tror ikke nvidia får noen som helst problemer med å hamle opp med neste generasjons ATI kort. Ytelsen på nvidia og ATI kort kommer til å være tilnærmet lik leeeenge framover....

Lenke til kommentar
Etterhva ryktene skal ha det til, ingenting er confirmed fra ATi sin side såvidt jeg vet, så skal R520 overgå SM3.0 spesifikasjonene i forhold til SM3.0 og NV4x serien.

Vel, et innlegg i en beta Catalyst driver som høyst sannsynlig refererer til R520 sier 512 PS3.0 instructions slots og litt over 1K VS3.0 slots. Driveren til NV4x sier 4096 PS3.0 og 544 VS3.0 slots. Så begge overgår base SM3.0 og hverandre. Mulig vil R520 overgå NV4x på andre ting også, kanskje vice versa, men det er ingenting som tilsier at MS vil komme med en ny DX9 versjon pga R520.

Og, jeg tror ikke at det som ATi kommer til å slå i bordet med er SM3.0 støtten isåfall, men heller hvor mye fortere R520 klarer å execute SM3.0 kode i forhold til NV4x isåfall (F.eks Far Cry med HDR hvor enkelte kort "kryper" i forhold til samme innstillinger uten HDR).

Jeg tenker vi ser mye videreutvikling fra R4x0 features i R520 (f.eks 3Dc II?) osv. i tillegg.

Men tiden vil vise... Kan hende R520 flopper helt, kan hende R520 blir overlegent. Kanskje det samme skjer nå igjen som skjedde da R300 ble lansert? Bare å tvinne totter å vente å se =)

En 50% hit med HDR er som forventet da man dobbler texture minnet og effektivt farge dybden. Det er forøvrig trolig at R520 vil ha en bedre implentasjon av SM3.0, men neppe noe NV30 vs R300 forskjell.

R520 er en videreutvikling av R420 som igjen var en videreutvikling av R300, den store arkitektur forbedringen vil ikke komme før med WGF2.0 og R6xx. Jeg kan ikke se at det er noe grunn til å forvente noe mirakel produkt av R520.

Lenke til kommentar
Gir vel en liten fordel i Doom 3 på Ultra quality. ;)

Vel, ikke akkurat. Ultra quality ser nøyaktig likt ut som high quality. Eneste forskjellen er at teksturene er ukomprimerte og tar dermed større plass. Så ja, et skjermkort med 512MB RAM vil

kjøre bedre på ultra quality enn et med 256MB, men det vil ikke se noe bedre ut så det er ikke akkurat noen fordel...

Lenke til kommentar
Jeg er enig med [GDI]Raptor her. Foruten SM3.0 forventer jeg ikke at R520 vil være en stor oppgradering, kanskje 30%, max 50% høyere ytelse. Hvorfor skulle nVidia komme ut med et nytt eller store endringer i arkitektur nå?

Eeeeeeh, 30%-50% ytelsesøkning fra X800/X850 er ikke nok for deg? Hva i all verden regner du som en stor oppgradering!?

Lenke til kommentar

Jeg forventer ikke noe "halleluja" med R520 når det gjelder featurewise, og ja, jeg mente SM3.0 specs i forhold til produktet, ikke at det faktisk overgår SM3.0 kravene og at NV4x are oppfylte SM3.0.

Jeg sier heller ikke at MS vil komme med en ny versjon av DX9.0 pga. R520 heller, jeg bare insuinerer at det vil være kraftigere og mer effektivt enn noe "bola" NV40 kommer til å være.

Kan hende at jeg tar feil også, og at R520 faktisk har samme ytelse som R4x0 korta, men med støtte for SM3.0, hvem vet.

MistaPi: De spesifikasjonene du skriver opp er bekreftet som final? beta kort av R520 er sendt ut etterhva jeg har forstått, men som med alle kort er det revs. av GPU/VPU som teller, f.eks A12 steppingen av R200 som ble testa av tomshardware, når A13 var final etc (A12 hadde bl.a ikke støtte for FSAA) osv...

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...