Gå til innhold

ARG! Mer enn to IDE harddisker? HOW?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Harddisk kontroller

Du trenger en harddisk-kontroller, en PCI enhet som gir deg støtte for 2 eller 4 harddisker, alt etter hvilken modell du kjøper.

En kanal på korter gir støtte for 2 disker, 2 kanaler gir støtte på 4 disker totalt.

Det finnes ikke IDE kabler for mer enn 2 enheter.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for å ha 3 harddisker på en PC, men du kan normalt ikke koble til mer enn 4 IDE enheter, to på hver kabel. Hvis du bare har ett DVD/CD drev, så går det bra med 3 harddisker.

Jeg antar at du dog har 2 DVD/CD drev, ellers ville du vel ikke spurt oss.

Lenke til kommentar
Harddisk kontroller

Du trenger en harddisk-kontroller, en PCI enhet som gir deg støtte for 2 eller 4 harddisker, alt etter hvilken modell du kjøper.

En kanal på korter gir støtte for 2 disker, 2 kanaler gir støtte på 4 disker totalt.

Jeg har en IDE kabel med 4 uttak...

Lenke til kommentar
årh, nytt problem, kontrollerkortet var jo halvveis svidd, funker ikke.. men jeg kan ofre en DVD-rom, men hva setter jeg da HD'en som går på samme IDE-kabel som DVDrom'en på? Slave?

Bare du har en enhet som slave og en som master så funker det, var jeg deg ville jeg satt hdd som master.

Lenke til kommentar
Harddisk kontroller

Jeg har en IDE kabel med 4 uttak...

Sikker på at det ikke er en SCSI-kabel...? ;)

Ooooops, jeg er treig, og leser vist dårlig, dette har jo Ulkesh allerede sagt... :blush:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Neida det er en IDE kabel men det går nok ikke å koble til 4 harddisker på den selv om det er fysisk mulig.Her er spec:

Spesifikasjoner

Produktbeskrivelse: Deltaco IDE / EIDE-kabel - 90 cm

Type: IDE / EIDE-kabel

Grensesnitthastighet: UDMA 66/100/133

Lengde: 90 cm

Lagerkabeltype: IDE / EIDE-kabel

Tilkoblingsmuligheter

Kobling(er): 4 x 40 pin IDC - hunn

Kopling(er) (den andre siden): 1 x 40 pin IDC - hunn

Lenke til kommentar
årh, nytt problem, kontrollerkortet var jo halvveis svidd, funker ikke.. men jeg kan ofre en DVD-rom, men hva setter jeg da HD'en som går på samme IDE-kabel som DVDrom'en på? Slave?

Bare du har en enhet som slave og en som master så funker det, var jeg deg ville jeg satt hdd som master.

Han har nok en DVD eller CD brenner og det vil lønne seg å ha den som master og en lagringsdisk som slave.

Lenke til kommentar
Neida det er en IDE kabel men det går nok ikke å koble til 4 harddisker på den selv om det er fysisk mulig.Her er spec:

Spesifikasjoner 

Produktbeskrivelse: Deltaco IDE / EIDE-kabel - 90 cm

Type: IDE / EIDE-kabel

Lengde: 90 cm

Lagerkabeltype: IDE / EIDE-kabel

Tilkoblingsmuligheter

Kobling(er): 4 x 40 pin IDC - hunn

Kopling(er) (den andre siden): 1 x 40 pin IDC - hunn

Merkelig! Hva er poenget med noe sånt? Her er

forresten en link for de vantro:

http://www.deltaco.se/showarticle.asp?ITEM...l=YES&MaxPages=

Endret av Campus
Lenke til kommentar
Han har nok en DVD eller CD brenner og det vil lønne seg å ha den som master og en lagringsdisk som slave.

Bestem dere:P Det er en DVD-brenner..

HD som master.

DVD slave.

dette vil gi best ytelse, og det kan godt hende du ikke får bootet omvendt, da dvd'en sannsynligvis er ata-33 og ikke støtter 48bit lba, som din hd krever. Eventuelt vil du da bare finne de 128 første gb'ene hvis den er uformatert.

Lenke til kommentar
HD som master.

DVD slave.

dette vil gi best ytelse, og det kan godt hende du ikke får bootet omvendt, da dvd'en sannsynligvis er ata-33 og ikke støtter 48bit lba, som din hd krever. Eventuelt vil du da bare finne de 128 første gb'ene hvis den er uformatert.

Kommer ikke til å boote fra den.. Men uannz.. 128gb, med mindre du installerer sp2..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...