Gå til innhold

Hva bør jeg velge av Eizo L550 og NEC NX1770?

negativ

Anbefalte innlegg

NEC'en koster ca 500 mer, men har bra erfaring med Eizo-skjermer fra før.

Skal brukes til mye fotoredigering, så responstid er ikke så viktig som eksempelvis farver og kontrast.

Har funnet ut at 19" blir for dyrt.

Begge kan leveres i svart, som og er bra, grå ramme blir for lyst til redigering. (eventuelt kan man male, men det blir sjelden bra).

Foten på L550 ser litt rar ut, men bortsett fra det ser den meget bra ut.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16321

NEC'en ser og utvilsomt bra ut:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=22982

Forresten noen som vet om steder i ca Oslo sentrum som selger disse skjermene? Kunne vært interessant å se dem fysisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til fotoredigering, Eizo'n, MEN, du burde etter mitt skjønn kjøpe en ny fot til den. Synes NEC'en er hakket for lys til å drive med redigering, den er rask og god til spilling. Men, ville selv valt Eizoen hvis jeg skulle brukt den til redigering, der rask responstid ikke var viktig.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt en Eizo L550 og liker den godt. Ser at det er en kar ved navn Paul Skarsvåg gir foten strykkarakter i erfaringene i prisguiden. Har på følelsen at han ikke har lest bruksanvisningen godt nok. Foten må "dras" helt ut før du justerer den til den stillingen du vil ha, ellers "låser" den seg ikke ordentlig og kan falle ned.

Men foten har en svakhet jeg ikke liker: den begrenser vinklingsmulighetene til skjermen. Jeg har satt den på et bord som er litt for lavt for meg, og dermed så må jeg titte litt skrått ned mot den. Det forringer skarpheten litt. Men fuck heller, hadde jeg vært smart nok til å kjøpe stort nok bord hadde det ikke vært noe problem.

Istedenfor å kjøpe en alternativ fot, kunne du ev kjøpt et veggfeste som kan dras ut i hvilken stilling du vil. Skjermen har gjenger bak for montering på slikt utstyr.

Er ellers svært fornøyd med den. En ting som du kanskje vil irritere deg over: Skjermen har en fiffig detalj: den justerer lysstyrken automatisk etter rommets belysning. Jo mer lys i rommet, jo mer lys på skjermen. Hvis du skal jobbe med bilder ville du kanskje foretrukket full lysstyrke hele tiden? Denne funksjonen går det muligens an å slå av.

Jeg tror Datakjeden i Møllergata har dem, men de har den nok ikke utstilt, men du kan jo ringe og høre om du kan få avtalt en sniktitt.

vh

PEr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...