Gå til innhold

Ny PC; Oppsett og Flaskehals

Anbefalte innlegg

Maxtor DiamondMax 10 diskene er ikke så ille med støy, høres litt ut som ei gammal el.-skrivemaskin når den jobber og er udempa. La ikke merke til dette når den stod i et Termaltake Shark kabinett, HD skuffene har "gummiføtter" som HD er festa til der. Bytta til et "gammalt" Chieftec full tower med NoiseControl lyddemping (matter "overalt"), satt disken i en Coolermaster 4002 HD kjøler i 51/4" CD plass, da kom "knattringa" litt frem, "tyvlånte" en "Titan" HD kjøler fra en annen PC og "knattringa" "forsvant". "Topplata" i Titankjøleren er pressa med fjører ned på toppen til HD - det var nok :thumbup:

Modda chieftec kassa med å fjerne alle HD skuffene og sage åpningene større for å sette radiator fra Termaltake Bigwater 5 settet øverst med ei 120mm vifte under (2 120mm vifter som suger luft inn). Har radiatoren festa i kassen med 14dB SilenX som suger gjennom radiator (bort med org. vifta) og 11dB SilenX under radiatoren, det er"innsugsviftene" mine som bråker mest nå, ca 20 grader i rommet, 29 på HD, 27 system / MB , 31 CPU (3200 Winni uten C&C), skjermkortet er "hottest" med 42 på GPU og 39 på minne - nedjustert kjøler. Har "ingen" problem med å sove 2 M unna maskina nå. Har Tagan 480-U01 som er "stille" har 24 pin MED -5V som hovedkortet trenger til lydkortet: Creative LiveBit 24 og nok krefter, 24bit lydkortet er vel det "beste" noen MB har integrert (MSI K8N Diamond og en annen MSI modell). Har "fiksa" viftene på hovedkortet med hver sin Fanmate og ca. 1/3 del reduksjon av omdreining.

Innlegget er vel litt på sida, "forsvar" for Maxtor disken(e), har brukt WD siste 4 åra, ble kjappere ca. 40 sek. fra avslått til timeglasset på skrivebordet er borte nå, 250GB, 16MB minne og NCQ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pcen er superb den.. komme sikkert noe nytt fram til mai men.. slikt ser du jo an

Det med rammen er jeg enig med han andre... er vell bedre å kjøpe 2 identiske 1024brikker istedetfor  4x512? med tanke på plass etc,  ikke at du kommer til å trenge mer ram på en god stund men hehe.. :D

Det er sant. Jeg satt opp systemet for å se en tilnærmet "maks-pris" på min investering i ny pc. Da slengte jeg med tilsammen 2GB for å se "hvor høyt jeg kom". Det er som sagt ikke et ferdig oppsett, men mer et bilde på hva jeg kanskje bør velge osv, -samt selvfølgelig prisoverslag.

Noen spesiell grunn til at du kjøper så mye harddiskplass i dag? Er det ikke bedre å sette inn flere disket etterhvert som behovet kommer da?+ sette opp en pc nesten 2 måneder i forveien er vel tåpelig?

Ingen spesiell grunn, se grunn over, bare bytt ut RAM med Harddisk. Som nevnt i første tråd, så var RAM'en og Harddisken noe jeg hadde tenkt å kutte ut for å få en prisreduksjon, samt at de ikke var/er totalt nødvendig.

Å sette opp en PC nesten 2 måneder i forveien kan kanskje virke litt dumt. Men, siden jeg har "falt litt av lasset" når det gjelder kunnskap ang. siste skrik om PC hardware, så satte jeg igang nå for å se hva jeg bør satse på, osv.. Da er det lettere for meg å bestemme meg når 'den tid kommer'. Noe vil muligens ikke forandre seg, noe vil.. En annen grunn er at jeg må finne ut hvor mye jeg må spare for ha råd til en PC som vil koste meg rundt 35 000,- kroner.. Og da må jeg jo sette av litt av lønna mi osv..

..og det er jo lov til å "drømme" litt, er det ikke!? :blush:

Ellers, tusen takk for innspill! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det noe RAM, eller andre ting (ikke størrelsen på brikken, men forskjellig hastighet/merke/type) som gjør at denne PC'n kan piffes opp enda mer? Hva med hovedkort? Flere eksempler?

Takk igjen for alle svar dere har kommet med!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...