Gå til innhold

Ny PC; Oppsett og Flaskehals

Anbefalte innlegg

Hei!

Har, som nevnt i flere andre tråder nå, begynnt å forske ut litt hva jeg skal ha i min nye PC.. Har nå satt opp en relativ kostbar PC. Dette er ikke noe jeg kommer til å bestille enda, men regner med at i siste del av mai så er "send order" trykket.

Her har jeg satt det som jeg tror jeg kommer til å kjøpe når den tid kommer. Tror = overhodet ikke bestemt enda. Jeg ser også muligheten til å fjerne 1024 MB RAM og en av harddiskene.. Dette for å komme nærmere/under 35000,- som er egentlig en pris jeg ikke vil overstige.

Det jeg dog lurer på, er;

Hvor er "det svakeste ledd"? Hvor er "flaskehalsen", hvis noen?! Jeg trenger litt hjelp fra dere, da dere kan så mye mer.. :thumbup:

Fungerer dette oppsettet? Er det noe dere ville ha byttet ut? Er hovedkortet og RAM'en bra? Burde jeg byttet fra AMD til Intel? (har alltid likt Intel bedre av en eller annen grunn.. ,men jeg hørte denne prosessoren var/er nokså bra!). Trenger jeg vannkjøling? Skal ikke overklokke! Hva slags kjøling anbefaler dere? Strømforsyning?

FRA NETSHOP kr 38 574,00

SKJERM NEC 20,1" LCD MultiSync 2080UX+BK kr 9 595,00

HOVEDKORT Abit Fatal1ty AN8 Hovedkort for S939 kr 1 595,00

PROSESSOR AMD Athlon 64 FX-55 2.6 GHz BOXED kr 7 150,00

SKJERMKORT Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 PCIe kr 4 295,00

RAM 1 OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition kr 1 895,00

RAM 2 OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition kr 1 895,00

MUS Logitech MX510 Performance Optical Mouse kr 375,00

TASTATUR UKJENT kr 300,00 IKKE BESTEMT

KABINETT UKJENT kr 2 000,00 IKKE BESTEMT

HARDDISK 1 Western Digital Raptor 74GB S-ATA kr 1 575,00

HARDDISK 2 Western Digital 250GB S-ATA 7200 RPM kr 1 250,00

HARDDISK 3 Western Digital 250GB S-ATA 7200 RPM kr 1 250,00

LYDKORT Creative SB Audigy 2 ZS Platinum PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX7.1, Retail kr 1 599,00 KOMPLETT

STRØMFORSYNING UKJENT kr 1 000,00 IKKE BESTEMT

VANNKJØING UKJENT kr 1 800,00 IKKE BESTEMT

FLOPPY + DVD UKJENT kr 1 000,00 IKKE BESTEMT

Tusen takk for alle innspill!! :w00t:

Prisene er hentet ifra netshop (Bortsett fra lydkortet).

Trenger også et fint forslag til kabinett (sett på noen Lian-Li -kabinetter, og noen av de er veldig fine.. Tror dere netshop.no tar de inn?)

takk igjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller valgt en 21" LCD skjerm komplett har en nå denne billigere enn den du vil ha, men jeg er usikker på om den har bra nok kvalitet. Floppy ville jeg droppet hvis mulig, du trenger det nok ikke annet enn til å innstalere windows drivere til sata under installasjon av windows, hvis du skal ha det da. Er de rammen 2 sett med 2 rambrikker eller enkle rambrikker på 1 GB? Hvis det ikke er 2 brikker så må du ta ut brikker for å sette inn nye og større ved en oppgraddering. Ellers ville jeg vurdert å ventet med lydkort hvis du skal ha ned prisen, det er helt sikekrt lydkort på et nytt hovedkort idag

Lenke til kommentar
Bytt ut musa med MX 1000...

Og bytt HD 2 og 3 med en 400 GB...

Hørte at den musa var litt "tung"!? ..dessuten var den trådløs! Er det ikke best med?! :ermm:

Men, skal for all del tenke på det! ;)

400GB hva da? Hørte at Maxtor'ene bråka litt!? :cry: Har du et bestemt forslag?

Takk for svar!

Hva med resten da? Virker greit?

Lenke til kommentar
Jeg ville heller valgt en 21" LCD skjerm komplett har en nå denne billigere enn den du vil ha, men jeg er usikker på om den har bra nok kvalitet. Floppy ville jeg droppet hvis mulig, du trenger det nok ikke annet enn til å innstalere windows drivere til sata under installasjon av windows, hvis du skal ha det da. Er de rammen 2 sett med 2 rambrikker eller enkle rambrikker på 1 GB? Hvis det ikke er 2 brikker så må du ta ut brikker for å sette inn nye og større ved en oppgraddering. Ellers ville jeg vurdert å ventet med lydkort hvis du skal ha ned prisen, det er helt sikekrt lydkort på et nytt hovedkort idag

Øyvind Dahle anbefalte den skjermen jeg satt opp. Og alle i testpanelet (6 stk) har vist kjøpt den privat også, og testen var bare helt topp (se hardware.no sine tester), så det overbeviste meg nok ihvertfall.. Skjermen er nok nesten den jeg er mest sikker på av det jeg har satt opp, men skal selvfølgelig ta forslaget ditt i betrakning! :thumbup:

Floppy skal være med synes jeg! Alltid greit med floppy! :w00t: hehe..

Ramen er 2x512 (som jeg har satt opp 2 ganger.. dvs 4x512).. Skjønte ikke helt hva du mente her..

Liker Audigy -front dekselet.. også er det er lite poeng at "alt" jeg kjøper av PC utstyr skal være svart! :blush:

Lenke til kommentar

Hovedkortet er testet på hw.no, med artikkel lagt ut i dag. Jeg ville valgt et annet kort, som f.eks. MSIs NF4-kort. Du trenger heller ikke SLI når du kjøper deg et ATI-kort. Ellers.. på CPU-fronten, kommer nok AMD med en ny FX-prosessor rundt tidspunktet du planlegger å kjøpe PC-en.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satset på å bruke det interne lydkortet på hovedkortet. Som regel er disse kortene middels dårlige på lydkvalitet osv. Hvis poenget er å ha thx-lyden ville jeg personlig kjøpt et annet kort enn det du har valgt, men det du har valgt er et topp lydkort, for all del!

Hvis det er optisk utgang på lydkortet på hoverdkortet og du har en thx-forsterker ville jeg satset på å bruke en optisk link mellom disse

Lykke til med ny pc!

Lenke til kommentar
Hovedkortet er testet på hw.no, med artikkel lagt ut i dag. Jeg ville valgt et annet kort, som f.eks. MSIs NF4-kort. Du trenger heller ikke SLI når du kjøper deg et ATI-kort. Ellers.. på CPU-fronten, kommer nok AMD med en ny FX-prosessor rundt tidspunktet du planlegger å kjøpe PC-en.

Okei! Skal sjekke det nå! Takker! :thumbup:

Har du noe spesielt å fortelle meg om den nye prosessoren (i forhold til den jeg har valgt)? :)

Hva med Intel (som jeg egentlig føler meg tryggest på), har de noe å slå i bordet med?

Lenke til kommentar
Ville heller kjøpt den nye MX 518 musa enn MX 1000.

Her er mitt forslag til PSU.

Tenkte litt på den jeg også.. fant den ikke på NetShop, den var ikke der.. Så jeg satt opp den som jeg visste om, og som jeg visste var bra! Også fikk jeg jo "budsjettert" mer korrekt, ved bare å sette inn "noe" også! :thumbup:

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Leste i Lydogbilde at Creative har oppgradert audigy2 serien til audigy 4? å med tanke på at du ikke skal bestille før i mai, så kanskje det ville vært en vurdering?

Til dere som anbefaler lydkort på Hovedkorta, så er det sparte penger.. men en kan aldri sammenligne lyden mot ett "bra" eksternt lydkort ;)

Dette kan en finne mer info om på sider som feks anandtech å blader som lydogbilde etc ;)

Lykke til med pckjøpet! sykere pc skal en leite lenge etter ;)

Lenke til kommentar
Det jeg mente med rammen var at hvis du kjøper 4x 512MB så hvis du skal oppgradere så må du ta ut noen minnebrikker for å få sette inn større brikker når det blir aktuelt

Ja, sant..

Måtte finne noe å sette inn som jeg trodde kanskje var bra! Har falt litt av lasset når det gjelder å få med meg den nye teknologien, så jeg trenger litt hjelp til å plukke ut det riktige! Har du noen gode forslag til 1024 brikker da?

..var så mye greiere før, da det bare var én type RAM! :p

Lenke til kommentar
Leste i Lydogbilde at Creative har oppgradert audigy2 serien til audigy 4? å med tanke på at du ikke skal bestille før i mai, så kanskje det ville vært en vurdering?

Så den hos netshop.. Men, den koster jo nærmere 2300,- kroner.. Så det ble litt i overkant! :( Men, helt greit.. Det lydkortet jeg har valgt, fungerer som søren det også.. Ihvertfall til mitt bruk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Pcen er superb den.. komme sikkert noe nytt fram til mai men.. slikt ser du jo an

Det med rammen er jeg enig med han andre... er vell bedre å kjøpe 2 identiske 1024brikker istedetfor 4x512? med tanke på plass etc, ikke at du kommer til å trenge mer ram på en god stund men hehe.. :D

Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn til at du kjøper så mye harddiskplass i dag? Er det ikke bedre å sette inn flere disket etterhvert som behovet kommer da?+ sette opp en pc nesten 2 måneder i forveien er vel tåpelig?

Endret av Soho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...