uranus Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Heisann alle barn og datainteresserte unge voksne. Jeg har et problem på www.ludrio.com. Nyhetssystemet jeg bruker er det annerkjente AJ-Fork systemet som er en modefisert versjon av Cutenews. Det står i readme osv. at det skal brukes <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> Dette skaper et problem fordi at selvom æ ø å vises korrekt i nyhetene, så vises æ ø å feil på høyre/venstre side av designet, f.eks i "siste fra forumet". Dette er utrolig irriterende for oss og sikkert for våre besøkende, så jeg ber dere hjelpe meg. Hva kan jeg gjøre for at æ ø å vises korrekt i både nyhetssystemet og på resten av websiden? Jeg ønsker ikke å bytte nyhetssystem. --- Beklager, visste ikke om tre-ords-regelen. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 tror poenget er at du må lagre html filene dine i utf også! Tror man kan det med de fleste texteditorer. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Det er egentlig utrolig vanskelig å si noe som helst. AJFork, er dette flatfilbasert, dvs ikke mysql? Hadde du eldre AJFork fra før som _ikke_ var UTF8? Du oppgraderte til nyere hvor du skal/må bruke UTF8? I så fall, er disse flatfilene fra forrige versjon av AJFork blitt konvertert til UTF8? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Du kan jo alltids bruke koder for æ, ø og å: æ = æ ø = ø å = å Æ = &Aelig; Ø = Ø Å = Å Hvis du bruker PHP kan du jo også legge dem i et array og endre dem med str_replace Lenke til kommentar
uranus Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Har ikke oppgradert. Nyhetene fra aj-fork funker fint. Det er ting jeg inkluderer på andre deler av index som ikke viser æ ø å skikkelig. Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 pepsien, litt OT. Kunne du lagt ut en enkelt phpscript som kan forandre feks ø til ø? B Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Dumme dobbelpost Endret 15. mars 2005 av Tready Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Joda, 2 sek så kommer det... Godsaken: <? //Teksten som skal forandres $tekst = "Ja, her sitter jeg da og vil finne æ, ø og å"; //Array med de særnorske bokstavene $norsk = array("æ", "ø", "å", "Æ", "Ø", "Å"); //Array med "HTML-bokstavene" $international = array("æ", "ø", "å", "&Aelig;", "Ø", "Å"); //Magien $nytekst = str_replace($norsk, $international, $tekst); //Viser magiens underverker echo "$nytekst"; ?> EDIT: Gode gamle leif... Endret 14. mars 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Ganske sikker på at det funker dersom du bare lagrer html/php filene dite i utf-8. Trenger ikke noe fancy script... Lenke til kommentar
uranus Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 De er lagret i det.. Men php filene jeg inkluderer har ikke noe <head> osv da, kun teksten som er liksom det som skal inkluderes Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Du kan sjekke alle filene om de virkelig er UTF-8, f.eks så var ikke styles.css fila di UTF-8. Jeg vil anbefale å lagre denne også som UTF-8. Grunnen var at jeg opplevde selv problemer med hvordan siden ble vist. Jeg trodde FTP klienten kødda til med fila mi, men det eneste som var problemet var at style.css fila mi måtte også lagres som UTF-8. Uansett, du kan sjekke alle filene dine med http://web-sniffer.net/ Her kan du se resultatet for din styles.css. Under "HTTP Response Header" så finner du "Content-Type: text/css". Her burde det stått "Content-Type: text/css (BOM UTF-8)" Litt info om hva BOM egentlig er: http://www.unicode.org/faq/utf_bom.html#22 En liten ting til, når jeg sjekket min egen side og din , så er det forskjellige resultat på Content-type. Hos meg får jeg "Content-Type: text/html; charset=UTF-8", mens hos deg får jeg "Content-Type: text/html (BOM UTF-8)". Vet ikke om det har betydning for noe som helst... kan og hende grunnen er at PHP gir error hos deg at det er grunnen til en annen Content-Type... Endret 15. mars 2005 av FuLu Lenke til kommentar
uranus Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 PHP errorem er grunnet en server feil, det vet jeg 100% sikkert. --- Men hvordan kan jeg sette en fil uten <head> osv til UTF-8.? F.eks styles fila? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 du missforstår! Selve text fila må lagres i utf-8. Åpne tekstfila i notepad og trykk "lagre som", så kan du velge encoding... Snakker her om de tekstfilene/php/html filene som inkluderes Det hjelper ikke å sette charset til utf-8 dersom det er lagret i ansi! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå