Gå til innhold

Vannkjøling - Bare for overklokkere?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på vannkjøling i min nye PC.. Men, trenger jeg det? Er det bare for folk som skal overklokke og trenger sær kjøling? Har i utgangspunktet ingen planer om å overklokke på min nye PC.. Er det greit å ha av andre grunner også? Blir det mer lydløst med vannkjøing (for ikke-overklokkere også)? Er det verdt det uansett, selv om jeg ikke skal overklokke?

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ihvertfall hva jeg mener om dette :

1. Vannkjøling er ikke bare for overklokkere, men passer bra til de som ønsker en stille maskin, samt de som ikke ønsker å koke over utstyret.

Har selv måttet ha kabinettdøren av når jeg skulle spillt eller liknende grunnet høy varmeutvikling.

2. Hvor lydløst det blir avhenger av hvilke vifter du velger, men uansett viftevalg kan du kjøpe viftestyring å dermed få ett "lydløst" system.

Når du har blitt kvitt viftene på cpu / chipset / skjermkort, så vil du merke at kanskje strømforsyningen eller harddiskene bråker mest, spesielt om du har en WD disk i systemet (som jeg har i min vannkjølte maskin, og som SKAL BORT).

3. Om det er verd det er vel egentlig en smaksak, jeg har selv blåst avgårde haugevis med penger på vannkjøling de siste årene, og i "min verden" er det verd hver en krone, spesielt om man har en maskin som står på 24/7, og man ikke bor alene :whistle:

Som oivind_dahle ofte nevner, WAF (Wife Acceptance Factor) er og noe som spiller inn.

Tviler at WAF faktoren er høy med en maskin som brøler i en krok :-)

Dette er ihvertfall mine meninger om dette, hva andre har till grunn for å velge vannkjøling samsvarer ikke nødvendigvis med dette.

Lenke til kommentar

Hei.

Det finnes ikke noe fast svar på ditt spørsmål. Jeg har i grunn samme oppfatning som ronnyaa. Jeg syns min vannkjøling er verdt hver krone, og også arbeidet med det. Jeg klokker noe, men ikke mer enn jeg kunne gjort med luft. Det var først og fremst for å få ned støynivået jeg ville ha det, så blir klokkemulighetene mer en bonus...

Men Jeg ville ikke anbefalt hvem som helst å ha vannkjøling, det kan med fordel være en slags interesse (som det nok er for mange), og jeg vil ikke anbefale det til folk som har 10 tommeltotter. Et dårlig montert system er jo en viss risiko.

Så, altså hvorvidt du "trenger" det er det vel bare du som kan svare på selv, men jeg vil si at det absolutt har sine fordeler, ikke bar for de som klokker. Men om det er for folk med behov for litt "sær" kjøling er vel kanskje svaret ja...

Du får tross alt ganske mye støsvakt vifteutstyr for prisen av vannkjøling. :)

Lenke til kommentar

Vel jeg kjøpte i utgangspunktet vannkjøling med tanke på klokking, men etter å ha montert denne og opplevd den støyreduksjonen jeg fikk på mitt system er dette klart viktigste argument for å ha denne.

Man klokker jo bare i perioder og når en kjører på "normal" hastighet kan en da stille viftene ned på et minimum og oppleve stillheten i rommet, noe en ikke kan med vanlig luftkjøling på et heftig system .

Så ja vannkjøling har mer for seg enn bare klokkingsegenskaper .

Lenke til kommentar

Kjøpte vannkjøling kub for å få ett lydløst system, deilig å sitte her om natten å bare så vidt høre summingen fra vannpumpa. JEg synes iværtfall det var værdt prisen, men pass på, det drar fort på seg litt annet utstyr også, vifteløst power osv osv, for å få det HELT stille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...