Gå til innhold

Installere programmer i Suse 9.2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har installert Suse Linux 9.2 på min bærbare pc, og har støtt på et lite problem. Fra Windows XP er jeg vant til at når man laster ned f eks Firefox, er det bare å dobbeltklikke på filen for å installere. Så enkelt er det ikke her. Ennå. Jeg har prøvd å lete litt rundt for å finne ut hva jeg skal gjøre, uten hell. Det skal jo sies at i Yast fant jeg Firefox - på engelsk. Av en eller annen grunn ønsker jeg å ha det på norsk. Har også flere programmer jeg ønsker å legge inn, men det har altså vært vanskelig så langt.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierar korleis ein skal legge inn ting. Det enklaste når ein har SuSE er å finne RPM-filer for SuSE. Dei kan ein berre dobbeltklikke på, så vert dei installert. Firefox på norsk må du vel kanskje legge inn "manuelt", som er enkelt:

 

1) Last ned:

 

http://download.mozilla.org/?product=firef...inux&lang=nb-NO

 

2) Pakk ut fila (Høgreklikk > Extract > Extract Here

 

3) Køyr firefox-installer som ligg i mappa firefox-installer slik:

 

Høgreklikk > Open With > Other... > Skriv "kdesu" utan hermeteikn. Du må her ha root-passord.

 

Grunnen til at du skal opne med kdesu er at du må vere root for å få installert firefox globalt i systemet.

 

Følg installasjonsprogrammet, legg firefox i /usr/firefox

 

Deretter opnar du ein terminal og gjer slik for å legge firefox i PATH:

 

su -
ln -s /usr/firefox/firefox /usr/bin/firefox
exit

 

No kan du starte programmet ved å køyre kommandoen "firefox". Lag ein snarveg på skrivebordet eller i menyen. Trur det følger med Firefox-ikon i KDE sine ikon. Det er i alle fall eit ikon i /usr/firefox ein plass.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

gadd ikkje lage en ny tråd så eg poster mine spørsmål her:

 

1. Hvordan installerer eg msttcorefonts? Finner ingen rpm for suse og ingenting i Yast.

 

2. Hvordan får eg skygge på skriften under ikonene på skrivebordet i stedenfor den borderen som er der nå?

 

Kjører Suse 9.2 med KDE 3.4..

Lenke til kommentar
gadd ikkje lage en ny tråd så eg poster mine spørsmål her:

 

1. Hvordan installerer eg msttcorefonts? Finner ingen rpm for suse og ingenting i Yast.

 

2. Hvordan får eg skygge på skriften under ikonene på skrivebordet i stedenfor den borderen som er der nå?

 

Kjører Suse 9.2 med KDE 3.4..

1. Microsoft-fontene installerer du med YaST's oppdateringsverktøy. Valget for fontene er helt nederst i listen.

 

2. Skal være et valg for å aktivere skygge i KDE-kontrollpanelet.

Lenke til kommentar

1. Okey, eg har drevet og sett i Yast men det var i YOU de var ja :)

 

2. Dette får eg forstatt ikke til. I Control Center og Background valgte eg Advanced Options og der var det kryssa av for Enable Shadow. Slår eg av den går borderen vekk, så det var vel ikke akkurat skygge det var snakk om her..?

 

Eg vil altså ha skygge sånn som på dette bildet:

http://kdelook.org/content/preview.php?pre...blit+Screenshot

 

Eg har altså en border slik som her:

http://kdelook.org/content/preview.php?pre...9.2+pro+2005%2A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...