Ergotera Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Hei. Jeg vurderer å kjøpe et grafikkort. Kan noen anbefalle meg et kort som er best egnet til videoredigering og som har en bra programspakke. Takk System: Gigabyte Nforce4 1020 Ocz Amd 3000+ 250 S-ATA Lenke til kommentar
tli Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Tror grafikkort spiller liten rolle for å gjøre videoredigering. Forskjellen på grafikkort er i hovedsak 3d ytelse. Lite av det i videoredigering. Ellers er vel Intel kjent for å gi noe bedre ytelse under videoredigering. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Tror grafikkort spiller liten rolle for å gjøre videoredigering. Forskjellen på grafikkort er i hovedsak 3d ytelse. Lite av det i videoredigering. Ellers er vel Intel kjent for å gi noe bedre ytelse under videoredigering. Ingen grunn til å skifte til Intel kun for videoredigeringens skyld når han har en AMD maskin fra før. Forskjellene er veldig små, og det er tvilsomt om han vil merke den minste forskjell i ytelse mellom en AMD 3000+ og en Intel P4 3Ghz. Selv kjører jeg semiprofesjonell redigering på en AMD 2400+ og det går veldig bra. Men du bør ha minst 512MB ram, og en egen dedikert videodisk (gjerne intern) for å slippe at redigeringsprogrammet og Windows krangler om å bruke disken. Ellers er det sant som tli sier... du behøver ikke noe "badass" grafikkort for å redigere video, men det finnes egne videoredigeringskort fra f.eks Pinnacle og Maxtor som rendrer effekter i realtime, gjør enkelte operasjoner raskere enn CPU'en og gir deg analoge innganger og utganger i tillegg til digitale. Denne kan ikke fungere som ett vanlig skjermkort, så du må ha det i tillegg. Lenke til kommentar
tli Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Kommentaren om Intel var ikke med den hensikt at systemet skulle byttes ut. Så stor er ikke forskjellen. Angående program er vel pakka med premiere elements og photoshop elements til rundt 1000 kr ganske grei. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305693&cks=SPK Endret 13. mars 2005 av tli Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Angående program er vel pakka med premiere elements og photoshop elements til rundt 1000 kr ganske grei. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305693&cks=SPK Vet at enkle smiley's kan oppfattes som spam, men dette sies best med en smiley faktisk: Lenke til kommentar
divemaster Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Att grafikk kortet ikke spiller noen rolle ved videoredigering er vel kansje litt feil. Mange av redigerings programmene bruker grafikk kortet til å hjelpe til under redigeringen, for å avlaste CPU og få ting til å bli ferdig fortere. Jeg har drevet en del med dette, å testet både med og uten denne funksjonen skrudd på, å det er ganske stor forskjell på tiden som blir brukt på rendring under prewiew når man holder på. For meg er det iværtfall viktig att prewiew rendringen går fort, slik att jeg får gjort ferdig prosjektet så fort som mulig, om rendringen av det ferdige produktet tar 1 time eller 2 timer, spiller liten rolle synes jeg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Ja, stemmer nok at noen nyere programmer bruker både GPU og CPU, men tror allikevel ikke det er stor forskjell mellom ett kort til 1000 kroner og ett til 5000 når det gjelder vanlig 2D video. Lenke til kommentar
que Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Att grafikk kortet ikke spiller noen rolle ved videoredigering er vel kansje litt feil. Mange av redigerings programmene bruker grafikk kortet til å hjelpe til under redigeringen, for å avlaste CPU og få ting til å bli ferdig fortere. Jeg har drevet en del med dette, å testet både med og uten denne funksjonen skrudd på, å det er ganske stor forskjell på tiden som blir brukt på rendring under prewiew når man holder på. For meg er det iværtfall viktig att prewiew rendringen går fort, slik att jeg får gjort ferdig prosjektet så fort som mulig, om rendringen av det ferdige produktet tar 1 time eller 2 timer, spiller liten rolle synes jeg. Er det ikke kun Pinnacle Edition til over kr 5000,- som har denne funksjonen, og kun ovenfor nVidia skjermkort? Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Mulig at jeg er helt på bærtur, men hva med dette matrox kortet? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Mine erfaringer tilsier at valg av skjermkort er tilnermet irrelevant. Da bør du heller gå for kjappest mulig CPU, eller et "renderingskort". Disse får du for ca. 4-5k og oppover. Her gjelder hovedsaklig regelen "jo dyrere jo bedre". Som andre har nevnt tidligere er mye ram også en fordel, men jeg synes at minimum 512 høres lite ut i mine ører og vil anbefale minimum 1024MB. Endret 13. mars 2005 av JKJK Lenke til kommentar
divemaster Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Att grafikk kortet ikke spiller noen rolle ved videoredigering er vel kansje litt feil. Mange av redigerings programmene bruker grafikk kortet til å hjelpe til under redigeringen, for å avlaste CPU og få ting til å bli ferdig fortere. Jeg har drevet en del med dette, å testet både med og uten denne funksjonen skrudd på, å det er ganske stor forskjell på tiden som blir brukt på rendring under prewiew når man holder på. For meg er det iværtfall viktig att prewiew rendringen går fort, slik att jeg får gjort ferdig prosjektet så fort som mulig, om rendringen av det ferdige produktet tar 1 time eller 2 timer, spiller liten rolle synes jeg. Er det ikke kun Pinnacle Edition til over kr 5000,- som har denne funksjonen, og kun ovenfor nVidia skjermkort? Pinnacle studio8 og studio9 har også denne funksjonen, å det er software til ca 500kr og 900kr. Min opplevelse er iværtfall att det hjelper å kjøre disse programmene med hjelp fra grafikk kortet. Det er ganske mange transitions og menyer som man kan legge til når man redigerer en video snutt, å da hjelper det når GPU tar sin del av rendringen. Bevares man får gjort jobben når man skrur av denne funksjonen også, men når jeg lager video filmer, så vil jeg att preview rendringen skal gå fortest mulig. Jeg merker iværtfall forskjell når jeg har den på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå